Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T tanaris skrev:
Det här var ett nytt lågvattenmärke i tråden. Absolut noll källkritik, bara spridande av rena dumheter. Pinsamt.
Det är väl inte osannolikt att covid19 skulle kunna vara ett fabricerat virus, ett land som Kina som tidigare drabbats av många utbrott av olika virus har naturligtvis en omfattande forskning för att förekomma ett utbrott, så ett virus som "smitit" ut från ett labb är naturligvis ingen omöjlighet.
Finns inget som säger att det är så i det här fallet, men långtifrån omöjligt.
Lika dumt att vara tvärsäker åt både det ena eller andra hållet.

• Gilla
Kreutzer och 3 till
  • Laddar…
sunnis
useless useless skrev:
Nu har man uppdaterat siffrorna här:
[länk]

Fortfarande verkar Sverige vara bäst i klassen på att rapportera och många länder har mörkertal motsvarande totala antalet rapporterade covid-döda.
Tack för länken, skönt att vi börjar få ordning på statistiken och kan börja normalisera grunddatan för att få ut korrekta nyckeltal för att jämföra.

Som jag misstänkt har Sverige med våra efterjusteringar och samkörning med avlidna som dött med coronaviruset (Inte nödvändigtvis dött av covid19) så får vi ett bra underlag. Belgien som verkar ha fått en overshooting med deras underlag som även räknar alla misstänkt corona-smittade fall som covid-dödsfall. Vissa länder som bara räknar dödsfall via stora sjukhusen har en överdödlighet som kan bli svår att förklara med alternativa modeller.

Viktigt är dock att vi inte kommer få se någon efterjusteringar från länder, Italien har ju gått ut med att de inte tänker göra efterjusteringar på den officiella statistiken eftersom de saknar just underlag för deras oförklarliga puckel av döda inom den här tidsperioden, de kanske dog av lunginflammation som i Ryssland? Där verkar ju vara jättevanligt just nu med lunginflammationer såhär i coronatider :thinking:

useless useless skrev:
Fast dom har inga regler som förbjuder svenskar?

"Frankrike
Planerar att öppna för turister från andra EU-länder den 15 juni. Krav på karantän kommer endast att vara kvar för medborgare från länder som kräver att fransmän ska sitta i karantän, i dag till exempel Spanien och Storbritannien."

Nybergzzz skrev ju 'resten av eu', så jag skulle vilja se en källa som säger att samtliga länder har regler som förbjuder just svenskar att resa in.
Storbritannien,Spanien och Italien välkomnar oss

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hoppas kan du alltid.
Nybergzzz är agendadriven inte faktadriven, så de flesta inser nog var denna önskan slutar.
Jaså?som sagt 3 länder i eu välkomnar oss.

Det är nog du som är agendadriven

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
MultiMan
https://www.dn.se/en-dag-med-covid-19/

118.

Så många liv gick förlorade i coronapandemin i Sverige den 15 april 2020.

Siffran är anonym. Men bakom den finns människor med familj, vänner och en historia.

• Ledsen
Ulltand
  • Laddar…
N nicklas73 skrev:
Står klart och tydligt att vaccinet är till för alla EU medlemmar så jag vet inte vad du snackar om....
Precis som att Sveriges sjukvårdsmateriel plötsligt var till för Frankrike som beslag tog all utrusning för Covid19 inom landet?

Tyvärr visade sig EU vara ett luftslott när det hettar till.

Det gäller ju inte bara under pandemin utan också när flyktingvågen från Syrien drog genom EU.

• Gilla
  • Älska
erkka och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
mikethebik mikethebik skrev:
Det är väl inte osannolikt att covid19 skulle kunna vara ett fabricerat virus, ett land som Kina som tidigare drabbats av många utbrott av olika virus har naturligtvis en omfattande forskning för att förekomma ett utbrott, så ett virus som "smitit" ut från ett labb är naturligvis ingen omöjlighet.
Finns inget som säger att det är så i det här fallet, men långtifrån omöjligt.
Lika dumt att vara tvärsäker åt både det ena eller andra hållet.
Nu är det ju väldigt många forskare som har kollat upp det och en stor majoritet av dem anser att det inte finns något som tyder på att det är producerat i labb. På den där exakt24-sidan som det länkades till så finns det en länk till sidan de har läst och den sidan börjar nu med ett stycke som lyder:
June 8: This article has been substantially updated to reflect criticism of the published study, along with the general scientific consensus on Covid-19. It also clarifies Sørensen’s financial interest in the development of the Biovacc-19 coronavirus vaccine. This context did not appear in the original post.
Så det är inte alls så där självklart som exakt24-artikeln påstår utan tvärtom rätt osannolikt.

Exakt24-sidan påstår att viruset knappt muterar vilket verkligen inte är sant utan tvärtom muterar det hela tiden. Det är ju därför som man kan följa viruset framfart över världen och se att de flesta i Sverige verkar ha insjuknat av virus som kom från Spanien, Frankrike, Storbritannien, Bryssel och USA.

Dessutom slutar sidan med att påstå att Pompeo sa något förra veckan och som bevis länkar de till en artikel som är över en månad gammal!

BirgitS
sunnis sunnis skrev:
Viktigt är dock att vi inte kommer få se någon efterjusteringar från länder, Italien har ju gått ut med att de inte tänker göra efterjusteringar på den officiella statistiken eftersom de saknar just underlag för deras oförklarliga puckel av döda inom den här tidsperioden, de kanske dog av lunginflammation som i Ryssland? Där verkar ju vara jättevanligt just nu med lunginflammationer såhär i coronatider
Apropå Ryssland så har de nu gått igenom dödsfallen för april och meddelade igår att de har ändrat antalet avlidna i Covid-19 från 1270 till 2712 för att täcka in även de som avlidit efter att ha testats positivt för Covid-19 men tidigare rapporteras ha dött av något annat, dock fortfarande inte dem som dött i obekräftad Covid-19. De kommer att fortsätta att gå igenom senare dödsfall.
TT-AFP via DN

Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
viruset knappt muterar vilket verkligen inte är sant utan tvärtom muterar det hela tiden. Det är ju därför som man kan följa viruset framfart över världen och se att de flesta i Sverige verkar ha insjuknat av virus som kom från Spanien, Frankrike, Storbritannien, Bryssel och USA.
Ja det här med hur det muterar har jag undrat lite över.
Från vissa forskarhåll får jag uppfattningen att det inte muterar kraftigt, så att ett vaccin inte alls är omöjligt, men från andra håll får jag intrycket att det muterar kraftigt.
Att det muterar "omfattande" har vi ju bevis för, kolla nextstrain t.ex. där inrapporterade gensekvenser redovisas.

Men jag är inte man nog att avgöra eller veta vad som gäller.
Har vi mutationer som är så kraftiga här att det försvårar vaccin?
Vad jag förstått är det egentligen mest mutationer på spike-proteinet som är problematiska, att så länge det är någorlunda lika så spelar inte andra mutationer så stor roll ...
... man jag kan ha fattat fel här ...

Någon som kan reda ut läget lite?

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
https://sverigesradio.se/avsnitt/1529876

Hobbyepidemiologi är passé. Nu är det dags för Immuna Flock och hennes nätverk av lekmannadocenter, fritidsendokrinologer och gröngölingshematologer att syresätta den infekterade debatten.

• Haha
erkka
  • Laddar…
BirgitS
Israel ser nu allt fler nya fall sedan samhället öppnat upp och t.ex. skolor stängs. Hälsovårdsministern kallar det för "dramatiskt".
Tidningen Haaretz via DN

57 nya fall i Kina senaste dygnet vilket är högst siffran sedan april och oron för en ökande smittspridning växer. 36 av dem är i Peking, 2 i nordöstra delen av landet och 19 har smittats utomlands. Till det kommer ett antal fall som har testats positivt men inte har några symtom, sådana klassificeras annorlunda.
TT via SVT

BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det här med hur det muterar har jag undrat lite över.
Från vissa forskarhåll får jag uppfattningen att det inte muterar kraftigt, så att ett vaccin inte alls är omöjligt, men från andra håll får jag intrycket att det muterar kraftigt.
Att det muterar "omfattande" har vi ju bevis för, kolla nextstrain t.ex. där inrapporterade gensekvenser redovisas.

Men jag är inte man nog att avgöra eller veta vad som gäller.
Har vi mutationer som är så kraftiga här att det försvårar vaccin?
Vad jag förstått är det egentligen mest mutationer på spike-proteinet som är problematiska, att så länge det är någorlunda lika så spelar inte andra mutationer så stor roll ...
... man jag kan ha fattat fel här ...

Någon som kan reda ut läget lite?
Jag har uppfattat det på samma sätt.

N Nybergzzz skrev:
Jaså?som sagt 3 länder i eu välkomnar oss.

Det är nog du som är agendadriven
Nyss sa du att vi är oönskade i hela EU? Vilka 26 länder förutom dom fyra jag nämnde har regler som förbjuder svenskar?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Att i svåra tider lita på att vi inom EU, tillsammans tar varandras händer och sjunger "We shall overcome" är mer än lovligt naivt. I annat sammanhang, har den taktiken provats förut, med "begränsad" framgång. Det som sagts, visat sig att solidariteten inom EU endast fungerar i goda tider. När det hettar till däremot, vinner den starkaste! Och "den" är inte Sverige!

Här kommer lite bonusmaterial på hur det kan gå när värklighetsfrånvända politiker, möter...just det -verkligheten!

Staffan Seeger

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nyss sa du att vi är oönskade i hela EU? Vilka 26 länder förutom dom fyra jag nämnde har regler som förbjuder svenskar?
Vilka länder får man som svensk besöka i dessa tider?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.