Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Nu skriver du ju inget om sammanhanget. Man måste ju skilja på förhållandena i mars då det inte var möjligt att utföra 100 000 tester och förhållande de senaste veckorna där det har varit möjligt.
Ska man vara med i en diskussion måste man hålla reda på tidslinjen och kunna skilja på mars och slutet av maj.

Vecka 23 utfördes drygt 49 000 tester. Drygt 10 gånger mer än vecka 10 (första veckan i mars), det är en mycket stor uppskalning på kort tid.
Nej nu har du fel igen.det saknades material till att utföra regerings 100k tester så sent som i slutet av maj
 
Som tur var saknade regionerna personal också, så bristen på material märktes aldrig...
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är ju just detta som gör per capita dödsstatistiken lite lurig. Förutom att man jämför äpplen och päron i de absoluta dödstalen så är det en trubbig KPI eftersom stockholm utgör 10% av populationen här. Om sverige var ett land där ännu fler bodde i storstan skulle vi sticka ut ännu mer för denna KPI och om vi hade en större utspridd befolkning så skulle vi synas mindre i statistiken. Antalet resor till stockholm via arlanda är också mycket större än andra städer i sverige och andra städer i norden, så det är rimligt att stockholm drabbas hårdast.

Men, vill man bara ha en KPI att raljera med så duger den förstås.
Tanken med att mäta dödlighet per capita är så klart att se hur vi lyckas med vår corona startergi.

Ju mer lika länderna är som man jämför dess bättre. Det är säker mindre bra att jämför Sverige med San Marino eller Indien.

Men som tur är har vi ett antal Nordiska grannländer som är tämligen lika i de flesta avseenden.

Ännu bättre så har dessa länder valt en helt annan starterig än Sverige. För den som har missat så ser en jämförelse i dödsfall per capita ut så här.

Graf som visar COVID-19 dödsfall per miljon invånare över tid i Norden, med linjär trend för varje land.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men tidigt i pandemin vart det inte så stor skilland och Danmark hade från tid till annan fler döda än Sverige.
Linjediagram som visar COVID-19 dödsfall per miljon invånare i Sverige, Danmark, Norge och Finland över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något har hänt som skiljer Sveriges fråm Danmarks utveckling. Det skulle kunna vara lock down och det är min bästa gissning. Träffas man inte så smittar man inte.
 
Vad skiljer Norges och Danmarks strategier rent konkret från Sveriges förutom att dom stängt grundskolorna? Den skillnaden kan väl inte påverka dödligheten med en faktor 10?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Detta är inte frågan om efterklokhet så har Björn Olsen sagt från pandemins början.

Men det är först nu som han släpps fram i gammelmedia.

Och han har förresten sagt det i gammelmedia också.

[media]
Ja, detta imponerar inte på mig, utan att märka ord så kan man väl säga att de tankar han har är delvis olagliga i Sverige, dels tveksam effekt har det visat sig, dels dra på sig en stor framtida skuld av lidande som också omvandlas till dödsfall senare.

Sen att han säger att han har svårt att förstå att man vill fatta egna beslut istället för att göra som de andra nordiska länderna blir ju humor, eftersom tex Danmarks beslut till största del togs av Mette, som inte kan någonting om detta och vad jag kan se aldrig haft ett arbete.

Men visst, bortser man från lagar, de negativa effekter åtgärderna har, och den totala effektiviteten så kanske det kunde varit bra, nu funkar ju inte ett samhälle så och det vet han, men han fick 7 minuter i tingeltangel-TV så den gick ju hem.
 
  • Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Detta är inte frågan om efterklokhet så har Björn Olsen sagt från pandemins början.

Men det är först nu som han släpps fram i gammelmedia.

Och han har förresten sagt det i gammelmedia också.

[media]
Vad är förresten gammelmedia och vad är de andra medierna?
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Gammelmedia är ett uttryck som primärt används av populister och deras "svans", det som avses är den gamla typen av media som lägger stor vikt vid källkritik och pressetiska regler.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Hellacopter och 13 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad skiljer Norges och Danmarks strategier rent konkret från Sveriges förutom att dom stängt grundskolorna? Den skillnaden kan väl inte påverka dödligheten med en faktor 10?
Möjligen skulle grundskolorna kunna var en förklaring. Då i så fall beroende av att barn *kanske* är drivande i smittspriningen om de inte har fått TBC-vaccination. Det är en hypotes jag har.

Men annars har väl Danmark haft en lock down vilket minskat kontakten mellan människor i stort.

Oklar över hur mycket danskarna testar och smittspårar?
 
Läser man här så verkar inte Norge ha gjort så mycket mer än Sverige:
https://no.wikipedia.org/wiki/Norge_under_koronaviruspandemien_i_2020#Smittereduserende_tiltak

Det handlar om förbud mot stora folksamlingar/arrangemang och uppmaningar till folk att åka så lite kollektivt som möjligt, sitta i hemmakarantän om man varit i ett område med känd smitta, etc.
Förutom stängning av skolorna stängde man en del verksamheter med minst 15 minuters närkontakt mellan människor, t ex optiker och tandläkare, men det tror jag inte har någon avgörande betydelse för skillnaderna då väldigt många i Sverige frivilligt har valt att avboka den typen av besök.

Jag tror att huvudorsaken är bristerna i våran äldrevård i kombination med att FHM hela tiden har sagt att man inte behöver någon skyddsutrustning.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Möjligen skulle grundskolorna kunna var en förklaring. Då i så fall beroende av att barn *kanske* är drivande i smittspriningen om de inte har fått TBC-vaccination. Det är en hypotes jag har.

Men annars har väl Danmark haft en lock down vilket minskat kontakten mellan människor i stort.

Oklar över hur mycket danskarna testar och smittspårar?
Min tro är fortfarande, även om en här beskriver att det spridits i grundskola på västkusten, att OM skolorna var en smitthärd så skulle lärarna varit överrepresenterade bland coronasjuka, jag är ganska säker på detta hade noterats och plockats upp. För min del är den delen av det "svenska experimentet" avklarat, vi har lärare kvar i skolorna och det var rätt att ha de öppna.

Gällande Danmark så har jag uppfattningen att de erbjudit tester tidigare än oss och har större volym, såg en intervju med deras stadsepidemiolog och han sa att eftersom de inte har en strategi för sin testning, men volym, så kan de flesta svar inte användas till någonting.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Gammelmedia är ett uttryck som primärt används av populister och deras "svans", det som avses är den gamla typen av media som lägger stor vikt vid källkritik och pressetiska regler.
Och som är finansierat av ett politiskt parti.
Som till exempel expressen, SVT och Aftonbladet.
 
  • Haha
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
optimum
Någon som sett innehållet i de tre anslagen "Safe to visit" som man pratade om på presskonferensen idag?

Framtagna i samråd med FHM enligt vad som framgick på presskonferensen

Nyfiken på om det står något mer än tvätta händerna och hålla avstånd.


Man på presskonferens presenterar anslag med texten "Safe to visit".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man i kostym visar upp anslag med titeln "Safe to visit" under presskonferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[länk]
Tack, så media/journalistik vs sladder då.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men det är först nu som han släpps fram i gammelmedia.
Det vill säga traditionella medier som har utgivningsbevis och som följer pressetiska regler.
 
  • Gilla
  • Haha
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.