2 357 549 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Bra med fakta, inte bara känslor.blackarrow skrev:
Jag vägrar tro att det är ett generellt problem med all äldrevård. Sen kan vården naturligtvis variera beroende på engagemang, organisation och ekonomistyrning mm.
Jag vill inte förminska tragedin att många äldre dör. Jag är kritisk till hur man hanterade äldrevården och smittspridningen, men här kommer citat och länkar till ett par artiklar och statistik för dödligheten för 70+are per vecka senaste åren.
Läkare tillbakavisar brister i äldrevården, SVT
Kritiken har varit hård mot vården på äldreboenden i coronakrisen. Men flera ansvariga läkare i Göteborg ger en helt annan bild.
– Det är slarvigt och oprecist att gå ut så och döma ut allting, säger Christer Andersson, ansvarig läkare för äldreboendet Geråshus, där 28 personer dött av covid-19.
...
Men varför har så många äldre dött på Geråshus med covid-19 smitta?
– Dels att smittan kom in, det är den viktigaste förklaringen. På demensavdelningarna bor människor som är extremt sköra, rent hälsomässigt. Dels har de demenssjukdomen som i sig gör att man har svagare motståndskraft. Nästan i samtliga fall har de andra komplicerande sjukdomar också, säger Christer Andersson, ansvarig läkare.
...
Ingen nekas sjukhusvård.
...
Liknande dödstal på äldreboenden varje år, Sydsvenskan
Antalet döda i covid-19 på äldreboenden har upprört både politiker och experter och tagits som en intäkt för att Sverige misslyckats med att skydda de äldsta och sköra. Men enligt Thomas Lindén på Socialstyrelsen är dödstalen på särskilda boenden inte uppseendeväckande mycket högre än under en vanlig influensasäsong.,
...
På särskilda boenden har det i år dött lite över 11 000 personer under perioden januari till april. Under samma period 2019 var det knappt 10 000 personer som dog, enligt Thomas Lindén.
...
– Man kan också uttrycka det att av 100 personer över 70 som bor på särskilt boende är det två som dött av covid-19. Men man målar upp att det i princip är en dödsdom att ha sina äldre på äldreboende.
...
Döda per vecka över 70 år per 100 000 invånare de senaste åren:
[bild]
Källa: Socialstyrelsen
Sen kommer man inte ifrån att när någon dör innebär det alltid en hel del känslor för många, precis som det även är alla coronafria år.
Jag har, förutom att jag jobbat, nästan levt som att det vore lock-down. Handla mat och åka på jobb har varit vad jag till 99% sysslat med utanför hemmet de sista 3 månaderna.BirgitS skrev:
OK, åkt och köpt byggmaterial ett par gånger för att ha något att göra hemma.
Men absolut inget mer eller mindre planlöst flanerande på stan eller i butiker osv.
Och så distans och handtvätt osv när jag väl har lämnat hemmet. Men jag erkänner att jag tyvärr slirar allt mer på denna punkt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Att göra upp planer för att skydda sin befolkning och sedan strunta i att göra något åt dem är landsförräderi enligt min åsikt.D djac skrev:Vet inte varför du ens tar upp det, pandemiplaner fanns och finns på alla nivåer, de var såklart inte specifika för detta virus men det kommer de aldrig vara. Behovet av materiel i denna situation var noterad och regionerna hade gjorts uppmärksamma på detta, de skrev in detta i sina planer och kvitterade att allt var klart.
Att sen regionernas styre i takt med att detta ömsas, unviker att följa planen och heller inte ändrar den för att passa den nya verkligheten, samtidigt som de "glömmer" att berätta uppåt att -vi har ändrat oss, skiter i detta nu! Den är ju däremot lite svårare att förutse.
Vi ser resultatet nu med många äldre som går bort i en för tidig död.
De har varit med att bygga upp landet och har trott att de skulle skyddas mot sådant här.
Jag tycker detta är för djävligt. Skamligt.
Tycker du verkligen det är ok?
Nej jag tror du är av samma åsikt. (givetvis får du ha vilken åsikt som helst)
Tur att internet finns och det inte går att mörka sådant här.
Landsförräderiet är fullbordat när man går ut och säger att Sveriges beredskap är bra och det visar sig sedan att det var fruktansvärt dåligt. Hoppas de sover fruktansvärt dåligt alla de som haft ansvar för detta och skitit i att göra något åt det.
Jag tycker det är oerhört dåligt och att man bör titta på varför det kan hända utan att upptäckas. Sen kan man ju också konstatera att trots detta fusk i regionerna så blöder de ekonomiskt, dvs man måste såklart kika på hela planeringen för att omfördela så att det finns resurser för detta.optimum skrev:
Att göra upp planer för att skydda sin befolkning och sedan strunta i att göra något åt dem är landsförräderi enligt min åsikt.
Vi ser resultatet nu med många äldre som går bort i en för tidig död.
De har varit med att bygga upp landet och har trott att de skulle skyddas mot sådant här.
Jag tycker detta är för djävligt. Skamligt.
Tycker du verkligen det är ok?
Nej jag tror du är av samma åsikt. (givetvis får du ha vilken åsikt som helst)
Tur att internet finns och det inte går att mörka sådant här.
Landsförräderiet är fullbordat när man går ut och säger att Sveriges beredskap är bra och det visar sig sedan att det var fruktansvärt dåligt. Hoppas de sover fruktansvärt dåligt alla de som haft ansvar för detta och skitit i att göra något åt det.
Sånt här avslöjas inte av "internet", detta är klassisk journalistik, hårt jobb och många samtal, i kombination med ett rättssamhälle som stödjer öppenhet genom meddelarskydd och skydd för visselblåsare.
Det jag ville belysa är att om man ska kritisera så "tar det" bättre om man riktar kritiken åt rätt håll, dessa individer sitter tom på valbar plats dvs vi kan själv göra dem arbetslösa om vi inte gillar vad vi ser, vi kan tom kandidera och ta deras platser om vi brinner för uppdraget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
På Västra Götalands presskonferens idag sa de att inläggningarna ökade där och då framför allt i Skaraborg om jag inte missminner mig.optimum skrev:
Men det har ju inget att göra med att vi har bromsat ner smittspridningen (planat ut kurvan) genom att ha restriktioner till skillnad från "öppen smittspridning" som Nybergzzz skrev om.
Landsförräderi, på riktigt? Alltså menar du verkligen det? Då har vi extremt skilda uppfattnigar om det ordet.optimum skrev:
Nej, det är inte landsförräderi. Det spelar inte främmande makt i händerna på något sätt. Det är illa, men det finns ingen som helst anledning att använda irrelevanta kraftuttryck som landsförräderi, ättestupa, folkmord och annat. Det är i bästa fall fånigt, och i värsta fall faktiskt någon form av just landsförräderi.optimum skrev:
Att göra upp planer för att skydda sin befolkning och sedan strunta i att göra något åt dem är landsförräderi enligt min åsikt.
Vi ser resultatet nu med många äldre som går bort i en för tidig död.
De har varit med att bygga upp landet och har trott att de skulle skyddas mot sådant här.
Jag tycker detta är för djävligt. Skamligt.
Tycker du verkligen det är ok?
Nej jag tror du är av samma åsikt. (givetvis får du ha vilken åsikt som helst)
Tur att internet finns och det inte går att mörka sådant här.
Landsförräderiet är fullbordat när man går ut och säger att Sveriges beredskap är bra och det visar sig sedan att det var fruktansvärt dåligt. Hoppas de sover fruktansvärt dåligt alla de som haft ansvar för detta och skitit i att göra något åt det.
Det som spelar främmande makt i händerna är all onyanserad kritik om att allt och lite till som vi gör är fel.T tanaris skrev:Nej, det är inte landsförräderi. Det spelar inte främmande makt i händerna på något sätt. Det är illa, men det finns ingen som helst anledning att använda irrelevanta kraftuttryck som landsförräderi, ättestupa, folkmord och annat. Det är i bästa fall fånigt, och i värsta fall faktiskt någon form av just landsförräderi.
Kansk
Så gör man inte om hjärtat sitter rätt för landet.
Kanske fel ord men jag tror du fattar.T tanaris skrev:Nej, det är inte landsförräderi. Det spelar inte främmande makt i händerna på något sätt. Det är illa, men det finns ingen som helst anledning att använda irrelevanta kraftuttryck som landsförräderi, ättestupa, folkmord och annat. Det är i bästa fall fånigt, och i värsta fall faktiskt någon form av just landsförräderi.
Så gör man inte om hjärtat sitter rätt för landet.
Vi har haft öppen smittspridning med inga restriktioner.man får ju tydligen demonstrera med 1000 personer utan att de är olagligt.jag kallar de öppen smittspridning..BirgitS skrev:
På Västra Götalands presskonferens idag sa de att inläggningarna ökade där och då framför allt i Skaraborg om jag inte missminner mig.
Men det har ju inget att göra med att vi har bromsat ner smittspridningen (planat ut kurvan) genom att ha restriktioner till skillnad från "öppen smittspridning" som Nybergzzz skrev om.