Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
D djac skrev:
Framtiden är ljus men att den skulle innehålla en bättre beredskap för oförutsedda händelser är förmodligen naivt att tro, kommer det Covid-19 igen så kommer vi vara bättre på det men så funkar det ju sällan, nästa händelse blir ngt annat och vi kommer då ha beredskap i paritet med våra genomsnittliga nivåer.

Det som talar till vår fördel är just ledarskapet men det kan ändras, nästa gång sitter det (förmodligen) kanske en karaktär mer dragen åt Trump-hållet och då blir det åka av, då åker grundlagarna ut genom fönstret och med det dina rättigheter. Så snacka på och kritisera nu, nästa gång får det kanske konsekvenser om du kritiserar.
Hört talas om SARS cov-1 ?
Nej troligen inte eftersom du tycker detta som nu händer är fullständigt omöjligt att förutse.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Eller också betyder det att man lät gamlingarna ligga kvar och dö på ålderdomshemmen i stället för att ta dem till sjukhus och ge dem livräddande vård.
När slutade du slå din fru?
 
  • Gilla
  • Haha
Tabors39 och 4 till
  • Laddar…
D
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Eller också betyder det att man lät gamlingarna ligga kvar och dö på ålderdomshemmen i stället för att ta dem till sjukhus och ge dem livräddande vård.
Såklart, det var tydliga order uppifrån, frångå alla rutiner och se hur många ni kan avliva nu! Och hela svenska sjukvårdspopulationen sa genast ja, samtidigt som de lovade att inte berätta något för någon om detta.

Ja, nu när du säger det så verkar det ju helt sannolikt, -vilket tajt skepp Stefan driver!
 
  • Gilla
JuggeH och 3 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Hört talas om SARS cov-1 ?
Nej troligen inte eftersom du tycker detta som nu händer är fullständigt omöjligt att förutse.
Tycker jag, det visste jag inte? Visste inte heller, som du antyder, att du kände till, vilken vecka och vilken variant av detta som skulle träffa oss.

Däremot vet vi ALLA att även nästa år kommer >50.000 dö av ovan nämnda sjukdomar, DET VET vi däremot.
 
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
När slutade du slå din fru?
Gjorde det mycket ont?
 
D
D djac skrev:
Tycker jag, det visste jag inte? Visste inte heller, som du antyder, att du kände till, vilken vecka och vilken variant av detta som skulle träffa oss.

Däremot vet vi ALLA att även nästa år kommer >50.000 dö av ovan nämnda sjukdomar, DET VET vi däremot.
Förresten Optimum, vill gärna höra vilken katastrof som kommer under 2021, kan du samtidigt slänga in lite aktietips så vore det snällt?
 
optimum
D djac skrev:
Tycker jag, det visste jag inte? Visste inte heller, som du antyder, att du kände till, vilken vecka och vilken variant av detta som skulle träffa oss.

Däremot vet vi ALLA att även nästa år kommer >50.000 dö av ovan nämnda sjukdomar, DET VET vi däremot.
Vi har många år levt med skräcken att en ny pandemi skulle inträffa med hög dödlighet över hela världen.
Knappast otänkbart scenario.
Det visste nog de flesta och vi har haft utbrott av bl.a. ebola mm.
Däremot tror jag inte så många kunde tänka sig de ekonomiska följderna som vi nu har.

Men att förstå att vid en pandemi så kommer sjukvården ansträngas hårt och där fanns väldigt lite resurser extra när detta började. Beredskapslager av skyddsutrustning borde också funnits.

Eller hur?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Eller också betyder det att man lät gamlingarna ligga kvar och dö på ålderdomshemmen i stället för att ta dem till sjukhus och ge dem livräddande vård.
Det håller ju IVO på och undersöker men det har hela tiden funnits lediga platser på de ordinarie sjukhusen.

I Stockholm så har ung. 900 avlidna provtagits på särskilt boende och med tanke på att det har pågått i drygt 2 månader och i genomsnitt mindre än två veckor på sjukhus för dem som är gamla och sjukliga så blir det max 200 av dessa som skulle ha kunnat legat på sjukhus samtidigt. Sen hade ju en del av dem i alla fall inte kunnat klara av det och avlidit mycket fortare samt att många av dem faktiskt har legat på sjukhus.

Älvsjö-sjukhuset hade 300 iordningställda platser och kunde ha byggts ut med lika mycket till. Dvs. även om alla de som avlidit och som bott på särskilda boenden hade flyttats till sjukhus och legat där i två veckor så hade Älvsjö-sjukhuset ändå blivit långt ifrån fullt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
De två största dödsorsakerna, hjärt/kärl och cancer, kan påverkas en hel del genom livsstil och miljö, tänk vad alla dessa resurser som nu spenderats på Corona hade kunnat göra inom dessa områden, bara i Sverige dör >50.000 varje år av dessa och detta vet man kommer upprepas varje år tills man ändrar på något.

Säger inte att vi skulle ha ignorerat corona men kanske modererat lite och ständigt hålla ett öga på de andra farorna?
Det finns ju misstankar om att en del av överdödligheten beror och kommer bero på att folk nu inte har sökt vård i tid för hjärtproblem och cancermisstankar.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Hört talas om SARS cov-1 ?
Nej troligen inte eftersom du tycker detta som nu händer är fullständigt omöjligt att förutse.
Du vet väl om att SARS beter sig väldigt annorlunda, t.ex. alla får rejäl feber som första tecken vilket gör att asymptomatisk smitta just inte förekommer och R-värdet är lägre. Alltså varje epidemi har sina särtecken och bara för att något är likt kan man inte agera på samma sätt.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Förresten Optimum, vill gärna höra vilken katastrof som kommer under 2021, kan du samtidigt slänga in lite aktietips så vore det snällt?
Försök hålla dig på en vuxen nivå i diskussionerna. Man kan ju tro du sitter i sandlådan och kastar skit.
Den katastrof som kommer vara 2021 börjar nog redan i höst 2020 då med stor sannolikhet kommer nästa våg av denna smitta.
Så tror åtminstone en del forskare som drar paralleller med spanska sjukan som kom i en andra våg och var mycket dödligare då.

Spanska sjukan kom även i en tredje våg och troligen kan det bli så även med denna. Så du har nu lite att se fram emot 2021.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Snailman
Snailman Snailman skrev:
Jag har faktiskt inte kollat på tv på några decennier, så jag hade ingen aning om detta, ska ta och boka om min kommande besiktning då, som jag hade bokat.

Reglerna har tydligen inte hindrar besiktningsföretagen från att dränka en i brev om att snart är sista dagen på besiktningsperioden (ren lögn alltså)

Verkar vara EU som bestämt detta, ja vi hade väl varit handlingsförlamade på egen hand ;)

Ok, nu är det avbokat (y)

Tydligen infördes detta för bara några dagar sedan, Danmark ska visst ha infört detta redan i mars (men de har ju en regering som kan tänka själva och inte behöver instrueras av EU först) minns att jag tänkte på detta i februari då jag snart skulle besiktiga min bil.

Det är ju inte konstigt att jag fått brev från besiktningsföretagen då ju nya reglerna inte hade införts då.

Trodde detta gällt sedan februari eftersom beslutet gäller bilar som skulle besiktigats då (och senare)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Precis, detta är ju bara några dagar gammalt och jag tror faktiskt inte vi skulle infört det heller om det inte var ett EU-direktiv eftersom vi inte såg detta som ett problem, och knappast nu heller men eftersom en överstatlig organistion kräver det är det väl bara att rätta sig i ledet. Är annars rätt glad att jag kan skjuta upp till våren på en av bilarna där motorlampan lyser.
 
D
optimum optimum skrev:
Vi har många år levt med skräcken att en ny pandemi skulle inträffa med hög dödlighet över hela världen.
Knappast otänkbart scenario.
Det visste nog de flesta och vi har haft utbrott av bl.a. ebola mm.
Däremot tror jag inte så många kunde tänka sig de ekonomiska följderna som vi nu har.

Men att förstå att vid en pandemi så kommer sjukvården ansträngas hårt och där fanns väldigt lite resurser extra när detta började. Beredskapslager av skyddsutrustning borde också funnits.

Eller hur?
Vet inte varför du ens tar upp det, pandemiplaner fanns och finns på alla nivåer, de var såklart inte specifika för detta virus men det kommer de aldrig vara. Behovet av materiel i denna situation var noterad och regionerna hade gjorts uppmärksamma på detta, de skrev in detta i sina planer och kvitterade att allt var klart.

Att sen regionernas styre i takt med att detta ömsas, unviker att följa planen och heller inte ändrar den för att passa den nya verkligheten, samtidigt som de "glömmer" att berätta uppåt att -vi har ändrat oss, skiter i detta nu! Den är ju däremot lite svårare att förutse.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl verkligen något att glädjas åt för det betyder ju att det kunde ha blivit mycket värre än det blev, eftersom man planerade för det värsta scenariot man kunde tänka sig, dvs. en snabb och kraftig stegring som i Wuhan, Italien m.fl. men i stället så lyckades vi alla att platta ut kurvan så att patienterna fick plats på de ordinarie sjukhusen.
Johan giesekes fru skrattar högt med alla miljoner hennes företag drar in med öppen smittspridning och fältsjukhuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.