Coola gamla hus till salu

64k läst  264 svar

1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Vi har ju en tråd med Coola arkitektritade hus till salu. Själv är jag torsk på gamla hus tänkte därför starta en tråd där vi kan tipsa varandra som fina gamla hus till salu också. Kanske är de ett fynd, eller kanske väldigt fint byggnadsvårdade.

Börjar med ett hus som är till salu i Norrköpingstrakten just nu:

Villa Fredriksberg från 1910, till salu hos Bielkhammar fastighetsförmedling http://beskrivningar.capitex.se/objdesc.aspx?GUID=46AQH5F11JMF8JLL&TYP=CMVilla&skin=bielkhammar

bielkhammar2.jpg

bielkhammar1.jpg

2. Johan_A_M
    Renoverare Nivå 5
    Bra idé! Har inget att bidra med för stunden men kommer följa tråden med stort intresse!

3. dengroth
    Medlem Nivå 8
    Ja, det var ett fint hus! Fast det är så otroligt välpolerat så jag får lite svårt att avgöra hur ursprungligt det är. Jag får lite shabby chic-känsla.

Välpolerat kan man inte säga att mitt tips är men det är ändå ett av de finaste hus jag sett på annons på länge. Tyvärr alldeles för långt bort (mitt i skogen i Dalsland) och på tok för stort, men ack så vackert. Undra vilka som bott här (det var nog ett tag sedan):

http://beskrivningar.capitex.se/obj...TYP=CMLantbruk&From=Hemnet&Skin=SvenskaGardar

Ramne410_1.jpg

Ramne410_2.jpg

Redigerat 9 sep 2014 21:20
  4. Cash
    Medlem Nivå 1
  5. S
    Medlem Nivå 5
    Och för att se vad som hänt med huset i TS inlägg, kolla här på google maps:
    http://www.gooo.se/eG
    Såldes 2012 för 700 000, så det har hänt en del på två år...

6. dengroth
    Medlem Nivå 8
    Ja jäklar vilken skillnad! Känslan av att de bytt allt verkar stämma.

Det finns ett kors på höger sida av huset. Är det en gammal kyrka?

ingelstorpsv1.jpg

ingelstorpsv2.jpg

Redigerat 9 sep 2014 22:24
  7. S
    Medlem Nivå 5
    Japp, nån form av missionshus tror jag.

8. U
    Medlem Nivå 5
    Försök gärna lägga in en bild också för att det försvinner ju från mäklarnas sidor efter hand. Är ju roligare om bild och lite översiktlig fakta finns kvar här då.

9. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Det kanske inte var så mycket byggnadsvård över huset egentligen, men jag fastnade för att de hade valt vita stuprör i fasadens kulör, det kändes sätt på något sätt. Sedan har ju fönstren lite speciell form, känns som de har renoverat de ursprungliga fönstren?

Ja, vit liggande panel ger lite New England känsla, men jag tycker det var fint. På de gamla bilderna, kan det vara bred panel eller är det eternit? Säkert sönderenoverat på 50-60-talet.

Och vilken pärla i skogen Dalsland!

10. O
    Medlem Nivå 6
  11. N
    Medlem Nivå 1
  12. S
    Medlem · Nivå 15
  13. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    stefancrs gillar
  14. O
    Medlem Nivå 3
  15. KnockOnWood
    Bannad · Nivå 25

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: