Har en Contura braskamin (se bild) som är ca 12 år gammal men minns inte modellbeteckningen.

Mitt problem är att luckan är självstängande. Jag vill koppla bort den funktionen men hur gör man?

Har även en nyare TermaTech där står det klart i manualen hur man gör men de Contura manualer som jag hittar på nätet ger igen instruktion hur man gör på Contura.

• Contura braskamin med glaslucka, står i hörnet av ett rum med mörka väggar och golv. Ved syns inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luckan på min kamin ( 560 T) är också "självstängande". Tror att det beror på att gångjärnen är lite nötta, så att luckan sitter lite snett. Alternativt kan ju kanske golvet ha givit med sig lite av tyngden, så att kaminen lutar svagt. Får kolla med vattenpasset.

Har nu kollat lite bättre. Det är så att luckan på min kamin ( 560 T) är också "självstängande". Vattenpasset visar att allt är i våg. Kaminen har en fjäder, som påverkar gångjärnen.
Vet inte om det påverkar säkerheten om man sätter den ur funktion eller tar bort den? Skulle ju kunna vara så att det är en fördel om luckan stänges nästan helt under tändningsfasen, så att inte gnistor och glöd kan hoppa ut, även om stängningshandtaget slirar.

Edit : vill man ta bort den, så sitter den med 1 insexskruv, men var försiktig, då fjädern ligger i spänn när luckan är öppen, så håll emot med t.ex. en mejsel i den fria öglan.

Närbild av kaminens gångjärn med en fjäder fastsatt med en insexskruv, del av självstängande mekanism.
Skapa konto
Närbild på ett fjädermekanism och gångjärn på en kaminlåda, med närliggande svetsade eller intrasslade detaljer.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Har en Contura braskamin (se bild) som är ca 12 år gammal men minns inte modellbeteckningen.

Mitt problem är att luckan är självstängande. Jag vill koppla bort den funktionen men hur gör man?

Har även en nyare TermaTech där står det klart i manualen hur man gör men de Contura manualer som jag hittar på nätet ger igen instruktion hur man gör på Contura.
Nej det är en aktiv funktion det är ett lagkrav i många länder bl.a. i Tyskland men inte i Sverige.

Tillverkarna har då valt att inte göra två varianter utan enbart en den självstängande.

TermaTech skriver i sin manual hur man tar bort självstängningen men inte vad jag kan se Contura.

Hoppas därför att någon vet om det är möjligt på Contura och hur man gör det.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Hoppas därför att någon vet om det är möjligt på Contura och hur man gör det.
Har provat. Se uppdaterat inlägg #3.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har provat. Se uppdaterat inlägg #3.
Tack för hjälpen. Min hade en sexkantsskruv istället men principen var ju den samma.

Mycket trevligt att slippa denna självstängning förutom att den försvårar rengöring och inlägg av ved orsakade den att jag brände mig i höstas.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
På min contura 556 sitter det en pinne som man kommer åt underifrån, långt till vänster i "vedförrådet". Den pinnen kan man trycka uppåt när dörren är öppen, så hålls den öppen.

edit:

sidan 8 i denna

[länk]
Finns inte på min kamin ( 560 T med öppet vedfack ).

så dumt

Ser väääldigt likt ut den kamin som fanns i hyrstugan vi lånade på sportlovet.

Där spärrade jag luckan genom att trycka ner/dra upp en liten arm som fanns på gångjärnssidan längst ner.
Skitstörigt innan jag hittade den funktionen på luckan. Så förstår din frustration.

I videon här pekar mannen på positionen 0:47 in i filmen. Bortse att det är en annan modell i filmen. Positionen av armén är den samma.
Har din kamin den lilla platta släparmen? Ca 10mm bred.
Jag menar alltså inte spärren undertill i botten, utan på luckan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.