Har en Contura braskamin (se bild) som är ca 12 år gammal men minns inte modellbeteckningen.
Mitt problem är att luckan är självstängande. Jag vill koppla bort den funktionen men hur gör man?
Har även en nyare TermaTech där står det klart i manualen hur man gör men de Contura manualer som jag hittar på nätet ger igen instruktion hur man gör på Contura.
Mitt problem är att luckan är självstängande. Jag vill koppla bort den funktionen men hur gör man?
Har även en nyare TermaTech där står det klart i manualen hur man gör men de Contura manualer som jag hittar på nätet ger igen instruktion hur man gör på Contura.
Luckan på min kamin ( 560 T) är också "självstängande". Tror att det beror på att gångjärnen är lite nötta, så att luckan sitter lite snett. Alternativt kan ju kanske golvet ha givit med sig lite av tyngden, så att kaminen lutar svagt. Får kolla med vattenpasset.
Har nu kollat lite bättre. Det är så att luckan på min kamin ( 560 T) är också "självstängande". Vattenpasset visar att allt är i våg. Kaminen har en fjäder, som påverkar gångjärnen.
Vet inte om det påverkar säkerheten om man sätter den ur funktion eller tar bort den? Skulle ju kunna vara så att det är en fördel om luckan stänges nästan helt under tändningsfasen, så att inte gnistor och glöd kan hoppa ut, även om stängningshandtaget slirar.
Edit : vill man ta bort den, så sitter den med 1 insexskruv, men var försiktig, då fjädern ligger i spänn när luckan är öppen, så håll emot med t.ex. en mejsel i den fria öglan.
Vet inte om det påverkar säkerheten om man sätter den ur funktion eller tar bort den? Skulle ju kunna vara så att det är en fördel om luckan stänges nästan helt under tändningsfasen, så att inte gnistor och glöd kan hoppa ut, även om stängningshandtaget slirar.
Edit : vill man ta bort den, så sitter den med 1 insexskruv, men var försiktig, då fjädern ligger i spänn när luckan är öppen, så håll emot med t.ex. en mejsel i den fria öglan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Nej det är en aktiv funktion det är ett lagkrav i många länder bl.a. i Tyskland men inte i Sverige.D Diamant skrev:Har en Contura braskamin (se bild) som är ca 12 år gammal men minns inte modellbeteckningen.
Tillverkarna har då valt att inte göra två varianter utan enbart en den självstängande.
TermaTech skriver i sin manual hur man tar bort självstängningen men inte vad jag kan se Contura.
Hoppas därför att någon vet om det är möjligt på Contura och hur man gör det.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
På min contura 556 sitter det en pinne som man kommer åt underifrån, långt till vänster i "vedförrådet". Den pinnen kan man trycka uppåt när dörren är öppen, så hålls den öppen.
edit:
sidan 8 i denna
https://www.contura.eu/download/18..../1699613300888/bav_Contura_Connect_556_se.pdf
edit:
sidan 8 i denna
https://www.contura.eu/download/18..../1699613300888/bav_Contura_Connect_556_se.pdf
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
så dumt
Ser väääldigt likt ut den kamin som fanns i hyrstugan vi lånade på sportlovet.
Där spärrade jag luckan genom att trycka ner/dra upp en liten arm som fanns på gångjärnssidan längst ner.
Skitstörigt innan jag hittade den funktionen på luckan. Så förstår din frustration.
I videon här pekar mannen på positionen 0:47 in i filmen. Bortse att det är en annan modell i filmen. Positionen av armén är den samma.
Har din kamin den lilla platta släparmen? Ca 10mm bred.
Jag menar alltså inte spärren undertill i botten, utan på luckan.
Där spärrade jag luckan genom att trycka ner/dra upp en liten arm som fanns på gångjärnssidan längst ner.
Skitstörigt innan jag hittade den funktionen på luckan. Så förstår din frustration.
I videon här pekar mannen på positionen 0:47 in i filmen. Bortse att det är en annan modell i filmen. Positionen av armén är den samma.
Har din kamin den lilla platta släparmen? Ca 10mm bred.
Jag menar alltså inte spärren undertill i botten, utan på luckan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Röklucka sitter fast i Contura 470
Ved, Pellets, Flis -
Hur byter man glaset i luckan på contura c 350
Värme allmänt -
Spärr av lucka fungerar ej på Contura 586 Style finns det ngn skiss?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Contura glaslucka sotar igen på en gång
Ved, Pellets, Flis -
Contura-kamin, elden dör vid stängd lucka
Ved, Pellets, Flis