11 203 läst ·
15 svar
11k läst
15 svar
Contura 660 T
Sida 1 av 2
Nu ska det bli dags att beställa den. Lite osäker ff på vissa saker.
Jag har tänkt ha en skorsten som har ett rör utanför sig & tillför luft utifrån. Ska bli en mkt bättre effekt & värme enl. han i butiken. Kostar mer men det skulle jag tjäna in.
Har läst en hel del om det med att det stämmer men även hört ngn skriva att det är strunt.
Vad vet ni om detta?
Att dra luft utifrån in på annat sätt går inte då kaminen är placerad mitt i huset.
Jag har senare tänkt ev dra rör på vinden till ett par rum men gör det senare. Vill se först att det blir så mkt värme som gubben i butiken snackar om. Han tyckte det var värt att lägga pengarna på att dra värmen vidare till fler rum ist. för att skicka ut en del. Vad har ni att berätta om detta ni som vet?
Jag har planer på att lägga nytt golv inom ngt år men orkar/hinner inte göra ngt alls innan jag får kaminen installerad. Alltså den hamnar på det gamla golvet & lär vara jobbigt att lösa det senare så det lär förbli så även efter att jag lägger nytt golv. Får väl lägga det fram till kant då antar jag bara. Kan jag lösa detta på ngt bättre vis?
Helst hade jag velat ha klinkers/täljsten under & en bit utanför men kommer inte hinna göra det innan kaminen installeras. Går det ordna på ngt vis senare tror ni?
Vill gärna ha klinkers då i samma höjd som parketten & inte lägga det på golvet.
Men just under kan kanske träet vara kvar oavsett?
Fläkt finns ju som tillbehör men gubben tyckte jag hellre ska lägga degen på ytterligare rördrsgning på vind till rummen.
Och att friskluften utifrån gör mkt bättre effekt så fläkt tyckte han inte jag behövde.
Han pratar också om att det blir enorm värme från kaminen. Så mkt att jag kommer vilja försöka utnyttja den mer & dra den till andra rum genom vinden/rör ihop med ngn fläkt.
Stämmer detta?
Ser både & om det när jag läser.
Jag är alltså inte bara ute efter mysfaktor utan vill även kunna utnyttja eldandet en del. El så mkt det går.
Vad har ni för tips nu det sista till mig. Måndag tänkte jag beställa.
Jag tänkte att de får göra allt jobb. Jag kan & vill inte installera el bygga ihop det.
Jag har tänkt ha en skorsten som har ett rör utanför sig & tillför luft utifrån. Ska bli en mkt bättre effekt & värme enl. han i butiken. Kostar mer men det skulle jag tjäna in.
Har läst en hel del om det med att det stämmer men även hört ngn skriva att det är strunt.
Vad vet ni om detta?
Att dra luft utifrån in på annat sätt går inte då kaminen är placerad mitt i huset.
Jag har senare tänkt ev dra rör på vinden till ett par rum men gör det senare. Vill se först att det blir så mkt värme som gubben i butiken snackar om. Han tyckte det var värt att lägga pengarna på att dra värmen vidare till fler rum ist. för att skicka ut en del. Vad har ni att berätta om detta ni som vet?
Jag har planer på att lägga nytt golv inom ngt år men orkar/hinner inte göra ngt alls innan jag får kaminen installerad. Alltså den hamnar på det gamla golvet & lär vara jobbigt att lösa det senare så det lär förbli så även efter att jag lägger nytt golv. Får väl lägga det fram till kant då antar jag bara. Kan jag lösa detta på ngt bättre vis?
Helst hade jag velat ha klinkers/täljsten under & en bit utanför men kommer inte hinna göra det innan kaminen installeras. Går det ordna på ngt vis senare tror ni?
Vill gärna ha klinkers då i samma höjd som parketten & inte lägga det på golvet.
Men just under kan kanske träet vara kvar oavsett?
Fläkt finns ju som tillbehör men gubben tyckte jag hellre ska lägga degen på ytterligare rördrsgning på vind till rummen.
Och att friskluften utifrån gör mkt bättre effekt så fläkt tyckte han inte jag behövde.
Han pratar också om att det blir enorm värme från kaminen. Så mkt att jag kommer vilja försöka utnyttja den mer & dra den till andra rum genom vinden/rör ihop med ngn fläkt.
Stämmer detta?
Ser både & om det när jag läser.
Jag är alltså inte bara ute efter mysfaktor utan vill även kunna utnyttja eldandet en del. El så mkt det går.
Vad har ni för tips nu det sista till mig. Måndag tänkte jag beställa.
Jag tänkte att de får göra allt jobb. Jag kan & vill inte installera el bygga ihop det.
Uteluft till kaminen är en nödlösning då huset är felbyggt.Dvs har enbart frånluft och för få eller för små friskluftsintag. Har du däremot ett äldre hus med självdragsventilation finns ingen anledning till uteluft. I dag klarar visserligen de flesta kaminer att förvärma kall uteluft så att förbränningen ändå blir hyfsad men varför krångla till det.Täljstenen på 660 ser maffig ut men har mycket lite värmelagrande funktion då enbart den del från luckans överkant och uppåt blir varm, men den brinner fint, Fläkt är som sagt mer än onödig. När folk tröttnar på ljudet drar de ur kontakten vilket får till följd att luften cirkulerar saktare genom konvektionskanalerna än om det inte fanns nån fläkt. Synd du inte beställde för 14 dgr sen då det var kampanjpris på den.För att flytta luft och orka värma fler rum krävs mycket luft. Glöm detta som kallas "värmeförflyttare, om du inte tänkt sätta 5-6 st.
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag drar uppvärmd luft från taket där kaminen är installerad (källare), via rör på vinden tillbaka ner till vardagsrum (bovåning) och vidare ned till källaren (tvättstuga/hobbyrum). Det känns varmare där rören mynnar, men den stösta vinsten är att temperaturen sänks vid kaminen i gillestugan. Det blir snabbt olidligt varmt där annars. Men om man ska transportera luft, så låter det en del. Det får man vara beredd på ...
Tar även förbränningsluften från vinden. Om det är ekonomiskt eller inte är omtvistat.Men jag har FTX-ventilation för övrigt och vill inte störa den balansen.
Tar även förbränningsluften från vinden. Om det är ekonomiskt eller inte är omtvistat.Men jag har FTX-ventilation för övrigt och vill inte störa den balansen.
Jag har haft en Hugo kamin i över 30 år den tar sin förbränningsluft via skorstenes ytterhöljet då är luften uppvärmd när den kommer till eldstaden det var en av det stora nytänkande när den kom det ger en bra verkningsgrad, och fläkt ska det vara för att inte värmen ska stanna bara i det rummet som kaminen står i, det är bara att titta på gamla hus med kakelugn det ville till flera st. om man ville ha varmt i hela huset för de har hellre ingen fläkt.Så en dubbelmantlad skorsten är ett bra köp om du vill ha bra verkningsgrad och slippa ta uppvärmd rumsluft till eldstaden
Jag tycker det är så märkligt tt man får så mkt olika svar på dessa saker. Har vart likadant hela tiden. Både vad gäller luft utifrån, fläkt & kaminens värmeförmåga.
En del säger raka motsatsen till andra så det är så svårt att veta vad jag ska göra & satsa på.
Tack för alla svar. Fortfarande väldigt svårt bara att veta.
En del säger raka motsatsen till andra så det är så svårt att veta vad jag ska göra & satsa på.
Uteluft till kaminen är verkligen ingen nödlösning. Är enligt mig det bästa. Tar du luften innifrån mäste den ersättas av kall luft utifrån, inte så svårt att räkna ut att det kyler ner huset en aning!
Att du får olika svar beror på att den som svarar inte bryr sig om att ta hänsyn till om du har ett hus med självdrag eller reglerad ventilation med återvinning. Det gäller även flera av svaren här.Helena1 skrev:Jag tycker det är så märkligt tt man får så mkt olika svar på dessa saker. Har vart likadant hela tiden. Både vad gäller luft utifrån, fläkt & kaminens värmeförmåga.
Har du ett hus med självdrag är separat tilluft oftast bara krångligt och du drar ut (in) avsevärt mer luft när du steker pannkakor på torsdagar än när du eldar. En 660 är en effektiv kamin som bara förbrukar en bråkdel av vad din köksfläkt blåser ut när du lagar mat. Separat tilluft kan också bli en riskkonstruktion om man inte isolerar röret ordentligt - varm luft i bjälklaget kommer kondensera mot det kalla röret om inte isoleringen är rätt gjord. Även kondensvatten blir mycket vatten tillslut och det kan ställa till med problem. Har man tilluft via skorstenen som du beskriver (NVI har ett sådant rör vet jag) kan man antagligen bortse från problemet med kondens men skorstenen blir antagligen rejält mycket dyrare.
Det är lätt att hitta en återförsäljare av en 660. Prata med flera om dina bekymmer så hittar du nog tillslut en rimlig sanning.
Hej om du ska välja fläkt eller ej så får du tänka lite hur du kommer att elda,köper du en kupevärmare så vill du ha en fläkt i den för att sprida värmen, och sprida värmen till hela huset vill du väl. samma är det om du köper en byggfläkt så är det av någon andlening en fläkt i den också för att sprida värmen samma princip det gäller även om du köper en kamin från Contura så svårare är det inte.
Redigerat:
Så enkelt är det väl inte. En inbyggd fläkt sprider väl inte värmen speciellt mycket. Det den gör är att öka effektiviteten, dvs man får ut mer värme ur kaminen till kostnaden av fläkt-o-ljud.Skumpen skrev:Hej om du ska välja fläkt eller ej så får du tänka lite hur du kommer att elda,köper du en kupevärmare så vill du ha en fläkt i den för att sprida värmen, och sprida värmen till hela huset vill du väl. samma är det om du köper en byggfläkt så är det av någon andlening en fläkt i den också för att sprida värmen samma princip det gäller även om du köper en kamin från Contura så svårare är det inte.
Om man ska sprida värmen så krävs ett rörsystem med fläktar som transporterar värmen till andra delar av huset och det är det inte många som har.
Människan är lustig med att vilja krångla till det mesta, om det går. Från att ifrån början ha en fungerande kamin som strålar värme åt alla håll placeras en plåthuv över kaminen så värmen helst inte kan ta sig ut för då kan man montera dit en fläkt som blåser ut värmen ur huven.För det är just detta den är till för.Att skicka värme till andra rum förmår den inte.Fiffigt och innovativt. Visst kan effekten ökas med fläkten i 660:n(under förutsättning att vedförbrukningen åxå ökar) men vanligtvis blir det onödigt varmt i rummet ändå: Enda gången jag kan tänka att fläkten tillför något vettigt är om kaminen står i ett nedkylt hus som man snabbt vill få varmt, inte i de fall då rumstemperaturen redan är 17-20 grader då kaminen tänds.
Min Fläkt i Hugon klarar av att transportera varm luft till alla rummen i mitt hus som är ca 180 kva. utan fläkt gör den inte det, en som har eldat i över 30 år i kaminen, och så fel kan jag inte ha utan jag känner var det är varmt, man eldar inte så lång tid i en kamin ca 2-4 tim/dag och då vill man att det ska bli varmt i hela huset och det får man med fläkt.
Lånar tråden lite. Vill sätta in en kamin mitt i huset på entré plan. Finns det någon möjlighet att montera en fläkt under som blåser värmen nedåt till källaren? Alltså rakt ned kanske 50cm.
De jag har sett sprider bara värmen i rummet.
De jag har sett sprider bara värmen i rummet.