Hej Byggahus-experter,

Vi står inför en större renovering (rivning av ett par innerväggar och badrum) och funderar på det bästa sättet att hantera avfallet. Det blir en del blandat avfall, men även tunga fraktioner som kakel, betong och trä.

Min huvudfråga är: När lönar sig en stor container, och när är byggsäckar det bästa alternativet?

• Container: Smidigt för stora volymer, men kräver tillstånd för att stå på gatan och kostar mer initialt.
  • Byggsäck (typ Big Bag): Lättare att placera ut på tomten/uppfarten, men kanske dyrare per kubikmeter i längden, särskilt för tungt material.
Har ni några tumregler ni använder? Speciellt om man vill vara noga med sorteringen för att få ner återvinningskostnaden. Jag har sett att vissa återvinningsföretag har bra guider och tips för att optimera sorteringen.

Alla tips kring logistik och kostnadseffektivitet är välkomna!

Vänliga hälsningar,

Ta in kostnader från din lokal återvinningsstation eller firman som sköter containeruthyrningen.
Själv skulle jag välja container för där får du plats även med långa bräder/reglar/skivor från de rivna väggarna.
Om du river kopparrör/blandare kan du sälja dom separat till skrotnisse.

J
Nicolas.b Nicolas.b skrev:
Hej Byggahus-experter,

Vi står inför en större renovering (rivning av ett par innerväggar och badrum) och funderar på det bästa sättet att hantera avfallet. Det blir en del blandat avfall, men även tunga fraktioner som kakel, betong och trä.

Min huvudfråga är: När lönar sig en stor container, och när är byggsäckar det bästa alternativet?

• Container: Smidigt för stora volymer, men kräver tillstånd för att stå på gatan och kostar mer initialt.
  • Byggsäck (typ Big Bag): Lättare att placera ut på tomten/uppfarten, men kanske dyrare per kubikmeter i längden, särskilt för tungt material.
Har ni några tumregler ni använder? Speciellt om man vill vara noga med sorteringen för att få ner återvinningskostnaden. Jag har sett att vissa återvinningsföretag har bra guider och tips för att optimera sorteringen.

Alla tips kring logistik och kostnadseffektivitet är välkomna!

Vänliga hälsningar,
Det billigaste är att sortera och köra till sin närmsta återvinningsstation, container och byggsäckar betalar du dyra slantar för när du enkelt kan köra det själv..

RoTe
Bladat avfall kostar massor och du betalar per ton... Alltså sorterar du ut det tunga materialet åtminstone.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.