Spirorör och diverse till ventilationen gick på ca: 8-9000kr.Lacariuz skrev:
Pumpen ingick i husmatrialsattsen så det kan jag inte svara på.
Installationskostnad, några hundralappar för rör, böjar och kopplingar under pumpen. Installerade gjorde jag själv.
Min ventsats ingick i husleveransen (materialet). Jobbet med att montera ventilationen gjorde byggarna på någon dag. CE50 kostar ca 60 000 kr, lite beroende på om du behöver 3, 6 eller 9 kW tillsatsel. CE50 är enklare att installera än IVT495 eftersom man inte har någon markslinga.
Observera att jag är extremt ljudallergisk. (yrkesskada) Min sambo hörde inget förrän jag påpekade ljuden. Det stomljud jag hörde var relativt lätt att åtgärda. Bara att lägga fyra kuddar av vibrationsisolering under fötterna.raj skrev:Från min egen erfarenhet, det är kompressorljud (oftast lågfrekvens, stomljud) som är svårast av alla att leva med eller bli av med. Oftast, stor kompressor innebär mer stomljud. Stomljud är svårt att isolera bort. Fläkt ljud är oftast ganska snäll och man har lätt att anpassa sig till den. Man kan lätt dämpa en fläkt ljud med ljud dämpare.
Fläktljud från värmepumpen i det rum där den står, är inte särskilt lätt att dämpa. Däremot det fläktljud som kommer ur donen dämpas lätt med en ljuddämpare. Man har även egengenererat ljud i kanalsystem och don (brusljud, väsljud vissel etc) Det går inte att åtgärda med ljuddämpare utan måste konstrueras bort från början genom att ha snälla krökar, litet tryckfall, låg strömningshastighet, etc.
Har du förbrukningsvärden för mars?Abuquir skrev:
Marsförbrukning är 13 % av årsförbrukningen enligt avläsningar i min tidigare kåk (Stockholm). Avser total förbrukning inkl hushållsel. Det skiljer säkert från år till år och är troligen annorlunda i Göteborg där du bor. Mars var väldigt kall i år så prognosen blir nog ganska missvisande om du bara tittar på mars. Dividera din marsförbrukning med 0,13 så har du en prognos för årsförbrukningen (för hög).
Jag uppdaterar min prognos varje månad sedan nov och efter 1 mars låg den på 13400 kWh/år. Efter 1 april låg den på 14700 kWh/år beroende på att mars var ovanligt kall. 1 nov till 1 april motsvarade 72 % av årsförbrukningen enligt mina mätningar.
Nu har jag inte mars förbrukningen framför mig, men jag skulle nog kunna tänka mig att det låg i genomsnitt på 30 kwh/dag (kanske)
det skulle bli 930/0,13=7154 kw + 5-6000 kwh för hushållselen då. 12-13000 kwh/år det verkar ju inte vara så farligt tycker jag. Tur att vi inte valde bergvärme, för det hade ju aldrig betalt sig ju!
det skulle bli 930/0,13=7154 kw + 5-6000 kwh för hushållselen då. 12-13000 kwh/år det verkar ju inte vara så farligt tycker jag. Tur att vi inte valde bergvärme, för det hade ju aldrig betalt sig ju!
Jag har inte den totala förbrukningen ännu inklusive husållselen. När jag har fått bort mitt elskåp vid gatan skall jag kolla mer noga. De siffrorna som är där i är för 3 st byggda hus.
Jag har inte fått min elmätare ännu, den kommer nästa väcka och sedan får jag be elektrikerna installera den.
Jag har dock skrivit ner siffrorna för de senaste månaderna ifrån elmätaren, det gäller bara att hitta dem.....
Jag har inte fått min elmätare ännu, den kommer nästa väcka och sedan får jag be elektrikerna installera den.
Jag har dock skrivit ner siffrorna för de senaste månaderna ifrån elmätaren, det gäller bara att hitta dem.....