Vadå oljud?
Ja, jo det finns ett sådant varvtal som låter något mer än vid de andra, dock stör det inte mig eller någon av de andra i familjen. Det går säkert att åtgärda om man är hyperkänslig för ljud, men det finns ju andra saker som låter också, måsar tex och det är störande!
Jag bollar frågan till Bjohan eftersom vi inte ens har diskuterat det förut (tror jag). Har du några oljud vid något varvtal som är störande?
Ja, jo det finns ett sådant varvtal som låter något mer än vid de andra, dock stör det inte mig eller någon av de andra i familjen. Det går säkert att åtgärda om man är hyperkänslig för ljud, men det finns ju andra saker som låter också, måsar tex och det är störande!
Jag bollar frågan till Bjohan eftersom vi inte ens har diskuterat det förut (tror jag). Har du några oljud vid något varvtal som är störande?
" En lösning skulle ju kanske vara att sälja den..." :'(
ingen rolig lösning - ge NIBE en omgång! (först)
ta fram namn, de papper och löften o kalkyler som gavs, äldre energiförbrukningar och stå på dig, det minsta de bör göra är att kostnadsfritt komma ut och kolla upp allting, NU
..det förefaller lite galet
..och försök få ner vattentemperaturer
ingen rolig lösning - ge NIBE en omgång! (först)
ta fram namn, de papper och löften o kalkyler som gavs, äldre energiförbrukningar och stå på dig, det minsta de bör göra är att kostnadsfritt komma ut och kolla upp allting, NU
..det förefaller lite galet
..och försök få ner vattentemperaturer
Jag tror att 20 000 kWh/år i en nybyggd kåk på 180 m2 och Nibe Fighter 310 P är helt normalt. Inget att hänga Nibe för. Den anläggningen ger inte lägre förbrukning än så. Kom ihåg att den bara ger 2 kW. Man måste ha en kraftigare värmepump om man ska få ned förbrukningen.
Eftersom jag är (nöjd) ägare till en CE50 och jobbar som ljud- och vibrationskonsult kan jag inte låta bli att svara.Yondalar skrev:
Du har i grunden rätt att varvtalsstyning gör att möjlighten att träffa resonanser är större än om man har en statisk störfrekvens. I mitt hus har jag inte upplevt det som något problem, snarare tvärt om. Vid lägre varvtal ger den ifrån sig mindre buller.
Ljudmässigt ligger den på ungefär samma nivå som t ex IVT480, dvs mellan 50 och 55 dBA ljudnivå mätt 1 m från anläggningen, beroende på rumsdämpningen. Karaktären på ljuden skiljer lite. CE50 låter mer kompressor och IVT480 låter mer fläkt. Eftersom jag vet hur man gör kunde jag inte hålla fingrarna i styr utan har sänkt ljudnivån lite med enkla åtgärder.
Jag hörde lite stomljud på nedervåningen. Det var dock enkelt åtgärdat genom att ställa anläggningen på vibrationsisolerande material. Materialet dimensionerades till en uppställningsfrekvens på ca 10 Hz.
Det är mycket vanligt med ljudstörningar från värmepumpar med jag upplever inte CE50 vara särskilt svår. Jag har en kompis med en bergvärmeanläggning (IVT nånting) i tvättstugan. Ljudnivån i intilliggande kök har mätts upp till 70 dBA! Jag har alltså mätt upp ca 50 dBA en meter från CE50.
Det är viktigare med ljud karaktär än bara decibel mätning. Som Johan säger vissa värmepumpar ger mer stomljud från kompressor och andra ger mer sussande ljud från fläkt system i värmepump. Från min egen erfarenhet, det är kompressorljud (oftast lågfrekvens, stomljud) som är svårast av alla att leva med eller bli av med. Oftast, stor kompressor innebär mer stomljud. Stomljud är svårt att isolera bort. Fläkt ljud är oftast ganska snäll och man har lätt att anpassa sig till den. Man kan lätt dämpa en fläkt ljud med ljud dämpare. Det finns ytterligare minst två andra ljud från VP. Hög frekvens irriterande ljud från expansionsventil. Det kan vara en fel dimensionerad expansionsventil som ligger till grunden. Ibland hör man även en knackande och konstigt högfrekvens ljud från element i sovrum och det kan komma när värmepumpen släpper varmvatten i cirkulation (oftast ser man med pumpar som värmer upp vatten till viss temp först innan den släpps ut på cirkulation). Det är inte trevligt att vakna pga sådant ljud mitt på natten. Sammanfattningsviss kan man säga att ljud problem med värmepumpar är ganska vanligt och har flera orsak. Jag tycker att den som tänker att köpa en värmepump ska gå och titta och lyssna på en sådant anläggning först. Sätt kompressorn på högsta och lägsta varv och höj och sänk rums temp, (det går att gora så med CE 50) och lyssna. Jag skulle tro att B Johan och Abuquir kan ställa upp och visa CE 50 till dem som är intresserad, om man frågar snällt. Yes? Jag skulle aldrig köpa en värmepump utan att lyssna på den först. Man gör sådant misstag bara en gång i sitt liv. Just nu har jag en Autoterm 190 och är mkt nöjd med den. Den har en liten kompressor och bara 2 kw effekt men mkt lite ljud också. Den passar bra i mitt hus från 80 talet. Huset är välisolerat och Autoterm regler central i värmepumpen fungerar utmärkt. Jag kanske sparar inte mer än cirka 8000KW per år (konsumentverkets kalkyl, inte min) men jag är mkt nöjd med ljud och jämn värme inomhus (och det kallar jag för comfort!). Det här är bara min personlig uppfattning. Är du en FLVP spekulant som bor i Blekinge trakten och är intresserad av att titta på en Autoterm190 F, du är välkommen att kolla min.
Abuquir skrev:Bjohan!
Kollar du vad din pump drar per dag?
Den 20/3 hade jag:
VP 6264 kwh
Tillsatsel 3140 kwh
Den 31/3 hade jag:
VP 6937 kwh
Tillsatsel 3157 kwh
Så pumpen har gett 673 Kwh och tillsatsel 17 kwh på 11 dagar.
673/11=61 kwh + 17/11 Kwh =62,5/3=21 kwh
Jag har i runda slängar förbrukat 21 kwh/dag de senaste 11 dagarna för uppvärmning av huset.
//Olof
10/4
VP 7453 kwh
Eltillsats 3169
På 10 dagar är det 516 kwh och 12 kwh.
516/10=51,6 kwh + 12/10=1,2 = 52,8/3=17,6 kwh
Förbrukningen av el är i runda slängar 17,6 Kwh/dag
Hur ser dina siffror ut BJohan?
Abuquir,
jag har på 10 dagar en VP produktion på 294 kWh samt ett eltillskott på 7 kWh. Till skottet beror på att vi badade två gånger, annars inget tillskott.
(294+7)/10=30,1 kWh i värmebehov
Förbrukning värme & VV är då ca (294/3+7)/10=10,5 kWh/dag
Det är ju helt klart att ändringen av "nattsänkning" gav resultat!
jag har på 10 dagar en VP produktion på 294 kWh samt ett eltillskott på 7 kWh. Till skottet beror på att vi badade två gånger, annars inget tillskott.
(294+7)/10=30,1 kWh i värmebehov
Förbrukning värme & VV är då ca (294/3+7)/10=10,5 kWh/dag
Det är ju helt klart att ändringen av "nattsänkning" gav resultat!
Kan möjligen bero på att jag har stor fönsterarea mot söder och nästan ingen mot norr. Så här års får man in mycket solvärme på dagarna.
I vintras hade du lägre förbrukning än jag. Det kanske har samma orsak, dvs att jag förlorade mycket värme genom fönstren? Eller åxå är det nattsänkningen som gör det?
Jag kör på 2:an på fläkten. Flödet är injusterat till 270 m3/h.
I vintras hade du lägre förbrukning än jag. Det kanske har samma orsak, dvs att jag förlorade mycket värme genom fönstren? Eller åxå är det nattsänkningen som gör det?
Jag kör på 2:an på fläkten. Flödet är injusterat till 270 m3/h.
Började fundera ännu mer på det hela och undrade vad det blir per kvadratmeter.
BJohans hus är på 200+ garage 17 m2 (Säg till om jag har fel)
10,5/217= 0.048 kwh/m2 och dygn.
Mitt hus 232 + garage 40m2
17,6/272= 0,065 kwh/m2 och dygn.
Nu vet jag inte hur mycket ungarna har badat och duschat de senaste 10 dagarna iofs.
BJohan du hade gjort någon årskalkyl på dina siffror förut. Jag fattade dock inte riktigt hur du gjorde. De siffrorna jag har hittils efter jag har fått ordning på pumpen går det att få fram ungefärlig årsförbrukning på det?
BJohans hus är på 200+ garage 17 m2 (Säg till om jag har fel)
10,5/217= 0.048 kwh/m2 och dygn.
Mitt hus 232 + garage 40m2
17,6/272= 0,065 kwh/m2 och dygn.
Nu vet jag inte hur mycket ungarna har badat och duschat de senaste 10 dagarna iofs.
BJohan du hade gjort någon årskalkyl på dina siffror förut. Jag fattade dock inte riktigt hur du gjorde. De siffrorna jag har hittils efter jag har fått ordning på pumpen går det att få fram ungefärlig årsförbrukning på det?
Jag har också ganska stor fönsterarea mot söder, eller mot sydost kanske man skulle säga. Nu har vi installerat persienner ganska nyligen, men jag vet inte hur mycket av värmen de eventuellt skulle ta bort.
Nu är ju vi 5 i familjen och jag har som sagt ingen aning om hur mycket varmvatten det har gått åt de senaste 10 dagarna heller.
Jag kör med fullt ös på 5:ans läge och 285 m3 /timme, men alla ventiler är fortfarande inte installerade heller.
Nu är ju vi 5 i familjen och jag har som sagt ingen aning om hur mycket varmvatten det har gått åt de senaste 10 dagarna heller.
Jag kör med fullt ös på 5:ans läge och 285 m3 /timme, men alla ventiler är fortfarande inte installerade heller.
64500:-,är det inklusive projektering,vent.sats och allt det där?