Jag väljer att använda mig av en livlina-Jag frågar publiken!
Varför kostar ett enligt specifikationen identisk clickgolv
69 kr på Ikea och 169 kr på Matfors bygg??

Matfors vill tjäna mer pengar än IKEA :)
Är de verkligen identiska? Kommer från samma tillverkare, samma produktnamn, ser likadana ut...

Japp!

Då är det enkelt - Köp ifrån IKEA, men säg till vänner och bekanta att det kommer ifrån Matfors.

Hux flux så har du fått ett "högstatus" golv...

(obs. ironi)

En golvläggare jag känner berättade att det finns vissa för- och nackdelar med klickgolv...

Fördelen är naturligtvis att det är lätt att lägga och att reultatet oftast blir bra.
Nackdelen är att skarven blir extremt fuktkänslig. Det kan räcka med att det kommer väldigt lite vatten så reser sig skarven och spricker. Limgolvet tätas ju av limmet och är inte alls lika vattenkänsligt.

En annan sak:Kan någon förklara skillnaden mellan ett
8mm clickgolv med Hdf kärna eller spånkärna,rent praktiskt för mig som brukare,för o nackdelar??

Pelle skrev:
Det problemet borde man också ha med limgolv om man inte får till skarvarna perfekt och/eller har varit för snål med lim :-/
Där så är fallet hade jag tänkt dra ner lite transparent smalfogmassa.
Synpunkter?

/Pelle
Eller om man har på för mycket lim när man lägger golvet. Lim innehåller vatten...

Ekke skrev:
En annan sak:Kan någon förklara skillnaden mellan ett
8mm clickgolv med Hdf kärna eller spånkärna,rent praktiskt för mig som brukare,för o nackdelar??
MDF är en förkortning för Medium Density Fibre och jag vågar gissa att HDF står för High Density Fibre. Det är alltså spånskivor med olika hårdhet. Säger man bara "spånkärna" så anger man inte vilken hårdhet det är men det skulle kunna vara HDF.

Fick ett utskick av Silvan idag,där man sålde clickgolv
för 59:- o 69:- skillnaden enligt annonsen är att det ena
har MDF kärna o den andra spånkärna.

Ekke skrev:
Fick ett utskick av Silvan idag,där man sålde clickgolv
för 59:- o 69:- skillnaden enligt annonsen är att det ena
har MDF kärna o den andra spånkärna.
Vilket var det dyrare då?

Som brukare märker du ingen skillnad...men som läggare märker du att det är mycket trögare att få ihop spånplattorna. Hållbarheten är ingen skillnad. Rörelserna ingen större skillnad heller.

Hej!

Angående mängden lim i fogarna; När vi köpte golv vid renovering sa försäljaren att man skulle akta sig för att ta för mycket lim i fogarna. Resultatet blev då en del fula sprickor under vinterhalvåret när fukten var som minst.

En annan kommentar till att köpa "billigt" golv; om ni köper ett sådant så se till så ni får alla paket från samma batch (hmm detta kanske gäller alla typer av trägolv?) . Vi tog paket från lite olika pallar (men då självklart av samma märke ;D). Resultatet av detta var att vissa brädors fjäder var grövre än andra! Ni som lagt golv vet att det blir ett himla bankande och slipande av "fjädrar" om man råkat sabba fjädern alternativt fått en som är för tjock >:( Risken för detta problem är förmodligen mindre om man försöker plocka från samma pall i affären.

Mvh Stefan :)

Spånkärna var den billigare

Eller om man har på för mycket lim när man lägger golvet. Lim innehåller vatten...
Såja. Lugn och fin nu. ;)

Angående mängden lim i fogarna; När vi köpte golv vid renovering sa försäljaren att man skulle akta sig för att ta för mycket lim i fogarna. Resultatet blev då en del fula sprickor under vinterhalvåret när fukten var som minst.
Just det, det glömde jag...
Tillverkarna visar gärna att man ska fylla hela fogen med lim och sedan klappa ihop brädorna...men på kurserna till golvproffsen är det bara en tunn sträng i ovansidan av noten som gäller. Heldraget men tunt.
Annars är det nämligen omöjligt att få ihop dem!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.