1 118 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Cirkulationspump på 100%
Jag bytte bergvärmepump till en Nibe S1255 för ca ett år sedan. Sedan dess har det varit problem med golvvärmen på övervåningen. Termostat och ställdon har stått helt öppna och det har nätt och jämt givit tillräcklig värme. Jag har hela tiden trott att det var något problem med luft i systemet och har bråkat en del med det, utan framgång, men eftersom det trots allt blivit (nästan) tillräckligt varmt har jag inte brytt mig om att ta hit någon fackman.
Nu har det dock visat sig att problemet försvinner om jag ställer om värmebärarcirkulationspumpen till manuellt läge och 100% hastighet. Det är ju bra, men finns det någon risk med att låta den gå för fullt hela tiden? Eller är autoläget bara till för att spara energi när pumpen tror att den kan dra ner hastigheten (vilket den uppenbarligen inte kan, om det ska bli ordentligt varmt)?
Nu har det dock visat sig att problemet försvinner om jag ställer om värmebärarcirkulationspumpen till manuellt läge och 100% hastighet. Det är ju bra, men finns det någon risk med att låta den gå för fullt hela tiden? Eller är autoläget bara till för att spara energi när pumpen tror att den kan dra ner hastigheten (vilket den uppenbarligen inte kan, om det ska bli ordentligt varmt)?
Jag har skrivit i tidigare trådar om att sänka farten på C-pumpar, Bara skit. När den går ner i varv så går även flödet ner och dom delar längst bort och även GV får inte det flöde som dom ska ha. Så ställ pumpen i manuellt läge och prova dig fram, vilken fart som behövs. Börja med 100 % och sänk 10 % efter ett par dygn. Det tar ca 1 dygn efter varje ändring innan resultatet visar sig. Du kommer att hitta rätt så småningom.
Pumpen kan gå på max, det gör inget.
Toppen, tack för svaret!J jonaserik skrev:Jag har skrivit i tidigare trådar om att sänka farten på C-pumpar, Bara skit. När den går ner i varv så går även flödet ner och dom delar längst bort och även GV får inte det flöde som dom ska ha. Så ställ pumpen i manuellt läge och prova dig fram, vilken fart som behövs. Börja med 100 % och sänk 10 % efter ett par dygn. Det tar ca 1 dygn efter varje ändring innan resultatet visar sig. Du kommer att hitta rätt så småningom.
Klicka här för att svara