nanowire nanowire skrev:
Tex någon ny Festool vad jag har för mig läst nyligen. Mafell och Hikoki vet jag.
Jag gillar klyvkniv och har bara en metallcirkel utan, en med 125 mm-klinga, alla andra med.

Jag kan ha fel men trodde det var någonting när några regler ändrades som gjorde att tillverkarna kunde skippa klyvkniv om det hanterades på annat sätt?
Jo, det är nog så det låg till, dvs att regler ändrades. Var rätt många år sedan, vill minnas att det var i samband med att makita kom med sin första sänksåg, då utan klyvkniv.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
J Jesrel skrev:
Hej!
Jag köpte en ny klinga till min Dewalt cirkelsåg men den är något tunnare än ”ledaren” som följer i spåret vilket gör att sågen nyper fast i skivmaterialet. Har jag köpt fel klinga? Måste jag byta ”ledaren” till en mindre tjocklek? Gör jag fel när jag sågar?

Tack på förhand!
Hej @Jesrel!

Det enklaste är väl att göra en ny klyvkniv i rätt tjocklek till din nya klinga.
Plocka bort klyvkniven från sågen och skaffa en plåtbit i rätt tjocklek. Rita av den gamla klyvknivens konturer på plåtbiten. Såga ut den nya klyvkniven med en sticksåg och metallblad. Det blir nog lätt då du skall ha en ganska tunn plåt. När den nya klyvkniven är utsågat får du fila till formen och bryta kanterna.
Runt en timme tar det väl och sedan har du två fungerande klyvknivar för olika klingtjocklekar.
Lycka till!
Dag

PS. Bor du i Stockholmstrakten kan jag hjälpa dig med utsågningen.

stigen stigen skrev:
Det enklaste är väl att göra en ny klyvkniv i rätt tjocklek till din nya klinga.
Jag tycker nog faktiskt att det är ännu enklare att helt enkelt köpa en klinga som passar till sågen och dess klyvkniv. :D

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog faktiskt att det är ännu enklare att helt enkelt köpa en klinga som passar till sågen och dess klyvkniv. :D
Helt klart! Men är det en batterisåg behöver man inte belasta sågen lika mycket med en tunn klinga. Är det en sladdvariant har klingans tjocklek mindre betydelse.
Dag

oftas 230V sågar som har klyvkniv.. men lossa på en insexskruv och går att ta bort klyvkniven..

Daniel_N Daniel_N skrev:
Vilka då?
De flesta bosch-sågar jag sett saknar klyvkniv.
Eller du kanske tänkte på vilka jobb jag tänker på? Framförallt de när man vill sänka sig in i materialet. Då kommer kniven vara ivägen om man inte lyckas mata framåt sakta samtidigt. Sen är jag så ful att jag ibland har backat med sågen, om man exempelvis ska såga rent panel eller något och har ont om plats. Men det är knappast att rekommendera.

P PatrikJo skrev:
Framförallt de när man vill sänka sig in i materialet. Då kommer kniven vara ivägen om man inte lyckas mata framåt sakta samtidigt. Sen är jag så ful att jag ibland har backat med sågen, om man exempelvis ska såga rent panel eller något och har ont om plats. Men det är knappast att rekommendera.
Fjädrande klyvkniv FTW :giggle:

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Cheesen
Daniel_N Daniel_N skrev:
Vilka då?
https://amzn.to/3NLhYWr
Merparten.... Har inte sett så många sågar med klyvkniv.. även om dom blir vanligare

Cheesen Cheesen skrev:
[länk]
Merparten.... Har inte sett så många sågar med klyvkniv.. även om dom blir vanligare
Min fråga var lite otydlig, den var ställd i relation till: "till vissa jobb är det att föredra att köra utan den.".

Cheesen Cheesen skrev:
[länk]
Sågar med klyvkniv blir tyvärr ovanligare. Förr hade alla cirkelsågar klyvkniv.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
De flesta bosch-sågar jag sett saknar klyvkniv.
Eller du kanske tänkte på vilka jobb jag tänker på? Framförallt de när man vill sänka sig in i materialet. Då kommer kniven vara ivägen om man inte lyckas mata framåt sakta samtidigt. Sen är jag så ful att jag ibland har backat med sågen, om man exempelvis ska såga rent panel eller något och har ont om plats. Men det är knappast att rekommendera.
Så till de jobben som cirkelsågen är ägnad är klyvkniven alltså inte i vägen?

HogeN HogeN skrev:
oftas 230V sågar som har klyvkniv.. men lossa på en insexskruv och går att ta bort klyvkniven..
Varför vill man göra det? Om tanken någonsin slår dig så är tipset att backa och hitta en annan lösning.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Varför vill man göra det? Om tanken någonsin slår dig så är tipset att backa och hitta en annan lösning.
försent tanken slog mig 2015....

Klyvkniv-kravet för cirkelsågar försvann runt år 2007, idag är det väl i princip ingen som har det.

Jag håller med Daniel N

Orsaken till att jag inte saknar 4 fingrar på väntsterhanden utan i stället klarade mig med en ytskråma som inte blödde en droppe och en sjuk muskel i högerarmen som blev bra över natten är att jag hade klyvkniv på cirkelsågen.

Att tillverkarna lyckades lobba igenom EU-regler som tillåter dem att sälja handcirkelsåar utan klyvkniv innebär inte att dessa är säkra eller vettiga att använda.
När min gamla Makita med klyvkniv tar slut så skall det vara en ny såg med klyvkniv och om sådana inte finns att tillgå så bygger jag om en ny. Alternativet är fogsvans.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.