Jag var och kollade efter en billig cirkelsåg med spaltkniv idag, men kunde inte hitta någon på 1200-1300 watt för under ~1000kr. De absolut billigaste sågarna med mindre klinga och en effekt runt 800 watt hade kniv, men inte de för +500kr med större klinga och en effekt runt 1200-1300 watt.

Någon som har en aning om varför de starkare sågarna i budgetklassen saknar kniv när de mindre har det?

Häpp..

Jag har ingen förklaring, men jag vill bara påpeka att det är alldeles rätt att kräva att sågen skall ha spaltkniv (klyvkniv)

Klyvkniv? Den där lilla tungan som sitter bakom klingan? Vad fyller den för funktion?

Den minimerar risken att du sågar dig själv i benet pga kast.

Nyfniken skrev:
Klyvkniv? Den där lilla tungan som sitter bakom klingan? Vad fyller den för funktion?
Det ämne du sågar hålls isår och tillåts ej att nypa ihop vilket annars hade kunnat hända med resultat att sågen kastar sig bakåt och som Benji säger träffar en själv

Nimajneb skrev:
Den minimerar risken att du sågar dig själv i benet pga kast.
Ja, det låter ju som en prisvärd detalj :)

Känner för övrigt en som kapade av sig lårmuskeln med cirkelsågen när han bytte panel på huset. Han fick flyga helikopter. :)

Jag gillar inte att flyga helikopter, dom är betydligt farligare än cirkelsågar. :thumbdown:

Står därför aldrig bakom sågen, utan bredvid.

mycke_nu skrev:
Jag gillar inte att flyga helikopter, dom är betydligt farligare än cirkelsågar. :thumbdown:

Står därför aldrig bakom sågen, utan bredvid.
För att helikoptrar är farligare än cirkelsågar?! ;):p

Japp!

Klicka skrev:
Kolla på Makita 5604R. Enligt prisjakt.se skall den ha klyvkniv. Pris ca 995kr. Bäst i test. [länk]
Reklamblad från 2003 är väl ganska ointressanta 2012 ;)

Den sågen faller in under de mindre sågarna (950 watt och 165mm klinga).

Btw, jag köpte en billig cotech. Den duger nog ett tag innan den pajar..

Redigerat:
Nimajneb skrev:
Reklamblad från 2003 är väl ganska ointressanta 2012 ;)
Enligt Prisjakt kostar den fortfarande tusen kronor.

Nyfniken skrev:
Enligt Prisjakt kostar den fortfarande tusen kronor.
Syftade mer på att även cirkelsågar ha utvecklats dom senaste 10 åren :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.