21 785 läst ·
19 svar
22k läst
19 svar
Cirkelsåg till sågbord
Angående motorskydd så visst kan man skruva ihop saker själv men jag tänkte lite mer på de som inte vill, kan eller bör skruva ihop sådana själv.
Egentligen är det en baggis att bygga en sån och Elfa t ex har färdiga sådana för inbyggnad för 149:- det är bara det att det finns helt färdiga som man slipper pilla det minsta med och det underlättar nog en hel del.
Det finns cirkelsågar som man kan låsa i on, Metabo hade en sådan. En annan variant för att låsa strömbrytaren på bl a handcirkelsågar är med en liten kil. Sen kan man ju bygga det hur avancerat som man vill
/Kent
Egentligen är det en baggis att bygga en sån och Elfa t ex har färdiga sådana för inbyggnad för 149:- det är bara det att det finns helt färdiga som man slipper pilla det minsta med och det underlättar nog en hel del.
Det finns cirkelsågar som man kan låsa i on, Metabo hade en sådan. En annan variant för att låsa strömbrytaren på bl a handcirkelsågar är med en liten kil. Sen kan man ju bygga det hur avancerat som man vill
/Kent
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Jo, det stämmer. Men frågan ställdes om det gick att använda en TS55.snickarboden skrev:Det är ju bara just sänksågar som fjädrar tillbaka, vanliga handcirkelsågar ställer man sågdjupet på och sen stannar de där.
En billig CoTech kanske skulle vara något att montera så?
En rätt bra grej som man kan ha till ett sådant bord är en separat brytare med nollspänningsutlösning, då kan man starta och stänga av maskinen med den och maskinen startar inte av misstag om man t ex dragit ur stickproppen och sen sätter i den igen. Rekommenderas helhjärtat!
/Kent
"Jag har en TS55 som skär enormt fina snitt med orginal fintandad klinga och styrlinjal. Kan man förvänta sig lika fina snitt med en betydligt billigare såg (men samma kvalité på klingan)? Tex en Hitachi C6BU (eller motsv lite mer "byggsåg")? Skiljer det i lagerkvalite etc så pass att det bästa är att helt enkelt sätta TS55 upp-och-ner i bordet för att få till fina resultat även med ett sågbord?"
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Pernitta,
så här tänkte jag: Om man sätter upp en sån där nylonrem med metallspänne som finns till allt möjligt och i alla prisklasser, kanske bra med en kraftig som är ganska kärv, vad vet jag, och skruvar fast den säg tre fyra centimeter från spännet, rakt upp i bordet med en plattskruv så att remmen sitter fast där, då kan man ändå spänna remmen så att strömbrytaren på cirkelsågen alltid är i tilläge, så länge den sitter fast i bordet. Vill man avlägsna sågen måste man spänna upp spännet på remmen, och maskinens strömbrytare går tillbaka i frånläget.
Önskar jag hade provat det på riktigt och att jag hade bilder på det...
Det måste väl fungera?
/Erik
så här tänkte jag: Om man sätter upp en sån där nylonrem med metallspänne som finns till allt möjligt och i alla prisklasser, kanske bra med en kraftig som är ganska kärv, vad vet jag, och skruvar fast den säg tre fyra centimeter från spännet, rakt upp i bordet med en plattskruv så att remmen sitter fast där, då kan man ändå spänna remmen så att strömbrytaren på cirkelsågen alltid är i tilläge, så länge den sitter fast i bordet. Vill man avlägsna sågen måste man spänna upp spännet på remmen, och maskinens strömbrytare går tillbaka i frånläget.
Önskar jag hade provat det på riktigt och att jag hade bilder på det...
Det måste väl fungera?
/Erik
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Fast man måste förstås vira remmen ett varv runt handtaget och strömbrytaren, det var det som var fel!
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Klicka här för att svara
