Hej! Jag funderar på att utöka verktygssamlingen och det jag har fastnat för är en liten cirkelsåg med 85mm klinga och då batteridriven. Jag har spanat runt lite och sett några med 12V som verkar smidiga.

Hur användbara är dessa små cirkelsågar?
Några rekommendationer? Jag är hobbyfixare så det är i den lägre prisklassen som jag funderar på.

Inte särskilt, eller väldigt. Det finns inget en så liten såg kan göra som en större klinga inte kan göra. Men det är väl som med Bosch lilla 12v kantfräs: fullkomligt oumbärlig när du väl har den.

Instämmer helt i föregående inlägg. Jag har en nätdriven liten Skil 5360 som man kanske kan kalla för en sänksåg. Orsaken att jag köpte den var att det är en "sänksåg" och att det går i en 89mm klinga samt att det följde med en diamantskiva för kakel och att den var billig men gedigen.
Men sågen är ganska klumpig jämfört med den Bosch GKS 12V-26 som jag också har. Till Boschen har jag också skenor som tyvärr minskar skärdjupet från 26 till 21mm netto. Men en dag vände jag sågen bakofram och sågade av en skena på längden av misstag med ett fint snitt. Så den använder jag nu som linjal när jag vill minska bredden på virke med 22mm tjocklek. Jag har ett Myresjöhus med träpanel med 110mm ytter och 85mm innerbräda så när jag bytt enskilda brädor har jag använt Boschen med när antalet brädor att såga har växt över tid så blev det en Dewalt DW745 istället. Min Bosch GKS55 står i träda.
Den lilla batteriboschen kan Du få för en tusenlapp solo och jag har kört mycket skivmaterial med den men skall Du göra lite större jobb så behöver Du två batterier.

Jag gör ett trådlyft!

Jag tror det är ett gäng som nu har Bosch Gks 12-26 numer. Till er som har en:

Den sågar enligt spec. 26.5mm. I 90 grader. Går det på ett säkert sätt att modda den så man kan såga 28mm?

För mig skulle det utöka användningsområdet tillräckligt för ett köp om den också kan användas till glespanel och golvspån som är 28mm.

Jag har haft samma tanke men inte kommit till skott än att pröva. Boschen följer standard för 85mm klingor med 15mm centrumhål. Har man tur så får en 89mm klinga plats med någon millimeter i bästa fall men centrumhålet på dessa klingor är normalt bara 10mm. Har dock hittat ett undantag på Amazon.se med 15mm centrum men dock med tjockt blad. Dyrt och okänd fabrikat och leverantör

KRT020401 Hårdmetall rundsågblad för trä Ø89 mm borrning 15 mm tjocklek 1,8 mm kuggar 24 : Amazon.se: Bygg, el & verktyg

Den gjutna delen i metall av klingskyddet har gott om plats på sågen men innerradien på det rörliga plastskyddet är 46mm men något trängre i ändarna. Denna plastdel är dock ganska glappig så det finns risk att den träffas på insidan av sågbladet på 89mm. Kanske lönar det sig att fila bort lite plast i ändarna av skyddet. Men då tappar Du garantin (min har precis passerat 3årsgarantin). Så prova på egen risk

P poba53 skrev:
Jag har haft samma tanke men inte kommit till skott än att pröva. Boschen följer standard för 85mm klingor med 15mm centrumhål. Har man tur så får en 89mm klinga plats med någon millimeter i bästa fall men centrumhålet på dessa klingor är normalt bara 10mm. Har dock hittat ett undantag på Amazon.se med 15mm centrum men dock med tjockt blad. Dyrt och okänd fabrikat och leverantör

KRT020401 Hårdmetall rundsågblad för trä Ø89 mm borrning 15 mm tjocklek 1,8 mm kuggar 24 : Amazon.se: Bygg, el & verktyg

Den gjutna delen i metall av klingskyddet har gott om plats på sågen men innerradien på det rörliga plastskyddet är 46mm men något trängre i ändarna. Denna plastdel är dock ganska glappig så det finns risk att den träffas på insidan av sågbladet på 89mm. Kanske lönar det sig att fila bort lite plast i ändarna av skyddet. Men då tappar Du garantin (min har precis passerat 3årsgarantin). Så prova på egen risk
Som vanligt är det dynamisk prissättning på Amazon. I detta fall från amazon.co.uk:

KREATOR KRT020401 Wooden Saw Disc 89mm24d : Amazon.co.uk: DIY & Tools

P poba53 skrev:
Som vanligt är det dynamisk prissättning på Amazon. I detta fall från amazon.co.uk:

KREATOR KRT020401 Wooden Saw Disc 89mm24d : Amazon.co.uk: DIY & Tools
Tack för tipset! Kanske skulle fungera. Frågan är om extra bredden på 1.8mm gör att sågen får jobbigt i en 28mm spånskiva. Eller finns kraften i sågen tror du?

Det går inte att fila ur någonstans kring stoppet för djupinställningen för att få några mm till?

Sågfotens gjutgods krockar med motorhuset vid max djup så det går inte.

Här har du en bild på 28x60 sågad med GKS 12V-26.
Träplanka sågad nästan igenom med en liten bit kvar, tagna av en GKS 12V-26 såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Retligt lite kvar, går att bryta loss biten, men..:rolleyes:

FredrikR FredrikR skrev:
Här har du en bild på 28x60 sågad med GKS 12V-26.
[bild]
Retligt lite kvar, går att bryta loss biten, men..:rolleyes:
Ja det var retligt lite det…

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.