Jag tror att en mer avancerad användare kan göra mycket med en cirkelsåg, men själv skulle jag absolut vilj ha en kap/ger-såg för socklar och lister...
Edig: håller helt med Mikael_L om att cirkelsågen är bra för att kapa trallen rakt i efterhand! Att försöka göra brädorna lika långa på annat sätt är nästintill lönlöst om man vill få det bra...
Edig: håller helt med Mikael_L om att cirkelsågen är bra för att kapa trallen rakt i efterhand! Att försöka göra brädorna lika långa på annat sätt är nästintill lönlöst om man vill få det bra...
Redigerat:
Ja, missförstå mig inte, jag står inte heller med cirkelsågen för socklar och lister, utan mitt svar utifrån förutsättningen att man bara fick välja en. Då skulle jag köra på cirkelsågen och dess större användningsområde, och därmed få pyssla en hel del extra vid exempelvis socklar.injonil skrev:
injonil skrev:
Oooops, ja just så stod det ju .. ...Gallianoman skrev:
Alltså, för ditt, trådskaparens, eget bästa tycker jag att du borde skaffa båda för du behöver egentligen kap/gersåg Nu och senare. Och du kommer att behöva cirkelsåg lika mycket. Har man en gång hamnat i träsket så är det kört..
Produkter som diskuteras: "geringslåda"
Geringslåda i trä Sjöbergs
Robust låda för gering
277 kr inkl moms
Läs mer
Om du har en trall som är längre än 520 då?, att stå och renkapa ändarna på 28*120 är ingen höjdare med cirkelsåg.Mikael_L skrev:Skulle jag bygga en altan och fick välja antingen en kap/ger eller en handcirkel i min arsenal skulle jag alla gånger välja handklingan.
Bärreglarna under skulle jag kapa med "verktyget" som är länkat till i inlägg#16.
Trallen skulle jag grovkapa på fri hand, några cm för lång.
När all trall är skruvad skulle jag såga av hela kanten snyggt, rakt och snabbt, med en planka som anhåll mot handcirkeln.
Vid altanbygge är det kap/gersåg som gäller. punkt!
Checka in mattiasps 90-graders-snitts-jigg-till-cirkelsåg i tips och tips-tråden. Funkar utmärkt för en amatör (ännu bättre om man tar tid på sig att fästa den med en tving och kör maskinen med båda händerna), och kör man på cirkelsåg så har man ju som sagt klyvkapaciteten också.gifen skrev:
Men som jag har sagt innan, hade förutsättningarna medgivit det så hade jag använt båda
Ja precis (det är den jag länkat till). Den är såbra att jag fast tillgång till en kap/ger ändå använt den väldigt mycket.Daniel_N skrev:
Först och främst var det i början av bygget, då infrastrukturen inte var etablerad och varenda verktyg skulle lyftas in och ur bilen hela tiden. T.ex. använde jag inte kap/ger utan handcirkel + mattiasp's 90gr till hela friggebodens bottenbjälklag och råspontsgolv. Men jag hade gott kunnat köra den metoden för hela friggan.
Eller nja, vid diverse 14gr vinkelsnitt vid takstolstillverkningen var det klart trevligt att bara ställa in 14gr och så blev det 14gr.
Vid gerning av list och sockel (som TS har räknat upp som användningsområde) har jag dock svårt att se handcirkelsågen som ett alternativ. Däremot är en helt manuell kap/ger typ Nobex kanske det bästa alternativet. Men slipper dessutom damm och buller i hela huset.
Eller en gerlåda + fintandad såg, varför inte?
Kul att höra att manicken fungerar! Under vår bilfärd från Cheesus till Västerås övslöjade jag för Daniel_N att anordningen var en skrivbordskonstruktion som jag aldrig testat själv. Därav de i Sketchup ritade bilderna. Så nu vet ni det...!
/Mattias
/Mattias
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
För å förtydliga mitt användande lite. Anledningen till att jag kikar runt just nu är att jag har fått en liten klump med pengar över.
När det är tal om lister och socklar så är det väldigt lite kvar nu. Jag har klarat mig med sticksåg och inlånad hjälp med kap & gersågning. Trätrallen som jag pratar om är bara en balkong i första läget. I förlängningen kan det bli ett rejälare trädäck på sommarstugan såsmåningom.
Jag har nu också varit runt och kikat lite på järnhandeln och kom på att jag nog aldrig använt en cirkelsåg, för jag blev förvånad hur stora och klumpiga de är.
Jag är en amatör i vardande... Jag tycker det är ganska roligt att hålla på och jag har lyckats smäcka ihop ett kök som dessutom blev ganska bra, men jag gör fortfarande en del klantiga misstag. (Inga stora misstag hittills, men något enstaka fel-tänk här och där som har gått att rätta till...)
Jag trodde nog att man kunde använda cirkelsågen till att få till 45 graders vinklar på lister även om jag förstår att den inte är optimal för det.
Just nu är jag inte så säker längre på att jag köper någon såg just nu...
När det är tal om lister och socklar så är det väldigt lite kvar nu. Jag har klarat mig med sticksåg och inlånad hjälp med kap & gersågning. Trätrallen som jag pratar om är bara en balkong i första läget. I förlängningen kan det bli ett rejälare trädäck på sommarstugan såsmåningom.
Jag har nu också varit runt och kikat lite på järnhandeln och kom på att jag nog aldrig använt en cirkelsåg, för jag blev förvånad hur stora och klumpiga de är.
Jag är en amatör i vardande... Jag tycker det är ganska roligt att hålla på och jag har lyckats smäcka ihop ett kök som dessutom blev ganska bra, men jag gör fortfarande en del klantiga misstag. (Inga stora misstag hittills, men något enstaka fel-tänk här och där som har gått att rätta till...)
Jag trodde nog att man kunde använda cirkelsågen till att få till 45 graders vinklar på lister även om jag förstår att den inte är optimal för det.
Just nu är jag inte så säker längre på att jag köper någon såg just nu...
Skall du bara göra trall till en balkong föreslår jag att du mäter och ritar upp. Sen går du till din bygghandel och får det färdigkapat. Tar en sväng förbi bolaget och köper ett par bira. Åker hem och skruvar ihop den. Sen plockar du fram ölen, njuter och drömmer om den dagen du behöver och har råd med en riktig proffsmaskin.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
raveper skrev:Skall du bara göra trall till en balkong föreslår jag att du mäter och ritar upp. Sen går du till din bygghandel och får det färdigkapat. Tar en sväng förbi bolaget och köper ett par bira. Åker hem och skruvar ihop den. Sen plockar du fram ölen, njuter och drömmer om den dagen du behöver och har råd med en riktig proffsmaskin.
Oj. det var en vändning som hette duga...