36 186 läst ·
61 svar
36k läst
61 svar
Cirkelsåg+fräs i spåntat trä för golvvärme?
Fick en fråga på mailen som jag inte kunde svara på pga ogiltig e-postadress.
"Såg dina inlägg om golvärmen som du lade ned i beffintliga golvsponten. Sitter i samma sits och gillade din lösning med klinga och fräs. Om du tittat tillbaka på din insats var det några specifika problemområden som man bör tänka på? Vidare hur gjorde du för att få fram ledningen, dvs var där du var tvungen att fräsa i samma längdriktning som trossbottnen? Tänkte om det var risk att golvet sviktade där?"
Jag svarar här istället.
Tycker det svåraste var att våga lita på min snickare när alla forum-experter på Byggahus.se sa att allt var omöjligt utom de krångligaste och dyra sätten. Det fungerade så bra att jag knappt tror det själv faktiskt. Ingen golvhöjning alls pga slingorna och kanonresultat. Kan verkligen helt rekommendera detta jmf med alternativa sätt. Enkelt är bra. Det gick snabbt också. På ett par timmar hade jag lagt slingorna.
Där jag blev tvungen att spåra samma håll som åsarna fräste jag med handöverfräsen ca 20x20 mm
Då hade jag fortfarande ca 8mm kvar av golvbrädan eftersom de var 28mm tjocka. Jag lade ett massivt trägolv uppepå med ytterligare 28mm så golvet är stumt. I köket skruvade jag golvgips och lade klinkers.
Du kommer att behöva en väldigt bra fräs, en ny 1400kronors Black n decker är i stort sett slut efter några timmars malande med 20 mm stålet. Men det får hamna på kostnadskontot för installationen. =)
Fräs gärna efter en bräda som du spikar fast i golvet så blir det rakt och fint. Jag hade även mall för vändningarna och andra böjar. Jag ska göra på exakt samma vis till våren på hela övervåningen, 60kvm. Så nöjd är jag med resultatet.
"Såg dina inlägg om golvärmen som du lade ned i beffintliga golvsponten. Sitter i samma sits och gillade din lösning med klinga och fräs. Om du tittat tillbaka på din insats var det några specifika problemområden som man bör tänka på? Vidare hur gjorde du för att få fram ledningen, dvs var där du var tvungen att fräsa i samma längdriktning som trossbottnen? Tänkte om det var risk att golvet sviktade där?"
Jag svarar här istället.
Tycker det svåraste var att våga lita på min snickare när alla forum-experter på Byggahus.se sa att allt var omöjligt utom de krångligaste och dyra sätten. Det fungerade så bra att jag knappt tror det själv faktiskt. Ingen golvhöjning alls pga slingorna och kanonresultat. Kan verkligen helt rekommendera detta jmf med alternativa sätt. Enkelt är bra. Det gick snabbt också. På ett par timmar hade jag lagt slingorna.
Där jag blev tvungen att spåra samma håll som åsarna fräste jag med handöverfräsen ca 20x20 mm
Då hade jag fortfarande ca 8mm kvar av golvbrädan eftersom de var 28mm tjocka. Jag lade ett massivt trägolv uppepå med ytterligare 28mm så golvet är stumt. I köket skruvade jag golvgips och lade klinkers.
Du kommer att behöva en väldigt bra fräs, en ny 1400kronors Black n decker är i stort sett slut efter några timmars malande med 20 mm stålet. Men det får hamna på kostnadskontot för installationen. =)
Fräs gärna efter en bräda som du spikar fast i golvet så blir det rakt och fint. Jag hade även mall för vändningarna och andra böjar. Jag ska göra på exakt samma vis till våren på hela övervåningen, 60kvm. Så nöjd är jag med resultatet.
Tack för ditt svar, det var jag som skickade PM.
En fråga till:
Lade du ena snittet med klingan mellan plankorna och det andra 3cm in på plankan med "fjäder" eller plankan med "not"?
Är rätt säker på att mina är spikade snett nedåt i/på "noten"
En fråga till:
Lade du ena snittet med klingan mellan plankorna och det andra 3cm in på plankan med "fjäder" eller plankan med "not"?
Är rätt säker på att mina är spikade snett nedåt i/på "noten"
3 cm in verkade det inte vara några spik. Ställ in djupet på sågen så du precis bara sågar av brädan och låter bli att såga i åsarna. Jag sågade där det passade och blev så nära 30cc som möjligt. Ibland 33, 34 cm men aldrig mindre för då får man kapa plåtar på längden.
Första spåren sågade jag bara ett snitt 3cm in på brädan.Sedan bröt jag upp biten med en liten kofot. Det funkade men jag märkte att det gick väldigt snabbt att såga mellan brädorna också. Lättasågat eftersom man bara skär av fjädern. På en minut så hade jag sågat över hela golvet.
Använde sedan en Fein Multitool http://www.kagabtools.se/images/custom/ProductTemplate/972.jpg
och lade ett snitt vinkelrätt i slutet av sågningen. Då kunde jag plocka upp den ca 3x400cm långa biten utan minsta ansträngning.
Första spåren sågade jag bara ett snitt 3cm in på brädan.Sedan bröt jag upp biten med en liten kofot. Det funkade men jag märkte att det gick väldigt snabbt att såga mellan brädorna också. Lättasågat eftersom man bara skär av fjädern. På en minut så hade jag sågat över hela golvet.
Använde sedan en Fein Multitool http://www.kagabtools.se/images/custom/ProductTemplate/972.jpg
och lade ett snitt vinkelrätt i slutet av sågningen. Då kunde jag plocka upp den ca 3x400cm långa biten utan minsta ansträngning.
Va jag blir sugen på att börja med insidan av huset när jag läser era inlägg Scubasteve och Holpers. Har ni ångrat något sedan ni blev klara eller är det något som ni skulle gjort annorlunda? Verkligen snyggt jobbat
Avbytaren skrev:Va jag blir sugen på att börja med insidan av huset när jag läser era inlägg Scubasteve och Holpers. Har ni ångrat något sedan ni blev klara eller är det något som ni skulle gjort annorlunda? Verkligen snyggt jobbat[/QUOTE
Nej, ångrar inget. Såhär ett år senare med klinkers på 30kvm och massivt furu på 30kvm är vi helt nöjda. Inga trösklar på hela bottenvåningen. Golvet sviktar inget alls. (på klinkerdelen har jag golvgips). Till våren när minsta barnet är ett år ska jag köra hela övervåningen i ett svep, 3 sovrum på samma sätt. Det är ju verkligen barnsligt enkelt och billigt.
I vardagsummet nere kunde jag inte såta spår för jag skulle tilläggsisolera mot källaren. Där körde jag glespanel, det var mycket mer arbete med det och kostade pengar.
Slutsats, jag tycker detta gick skitbra.
Holpers skrev:Än en gång tack för denna trådenAvbytaren skrev:Va jag blir sugen på att börja med insidan av huset när jag läser era inlägg Scubasteve och Holpers. Har ni ångrat något sedan ni blev klara eller är det något som ni skulle gjort annorlunda? Verkligen snyggt jobbat[/QUOTE
Nej, ångrar inget. Såhär ett år senare med klinkers på 30kvm och massivt furu på 30kvm är vi helt nöjda. Inga trösklar på hela bottenvåningen. Golvet sviktar inget alls. (på klinkerdelen har jag golvgips). Till våren när minsta barnet är ett år ska jag köra hela övervåningen i ett svep, 3 sovrum på samma sätt. Det är ju verkligen barnsligt enkelt och billigt.
I vardagsummet nere kunde jag inte såta spår för jag skulle tilläggsisolera mot källaren. Där körde jag glespanel, det var mycket mer arbete med det och kostade pengar.
Slutsats, jag tycker detta gick skitbra.
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Nej jag är jättenöjd med resultatet på golvvärmen.Avbytaren skrev:
Jag ångrar då ingenting. Tanken från början var inte att ha golvvärme i hela huset, men jag hade verkligen ångrat mig om vi inte lade in det i alla rum.
Kör hårt och lycka till!
Fantastiskt att höra hur ni gjort. Sitter i samma båt och och tycker att kostnaden för färdiga paket med spårade spånskivor etc. blir för dyrt. Vet inte om jag missat detta i något inlägg, men har någon räknat på kostnaden per m2 när ni fräst ur i golvet? Vad kostar fördelaren? Vi har en VVS:are som kopplar in åt oss men har inte frågat om någon materialkostnad.
Som sagt, stort tack för den mest värdefulla tråden på hela Byggahus !!!
Jag vet exakt. Har tot 60+60+60 kvm. 180kvm i 3 plan.ejeras skrev:Fantastiskt att höra hur ni gjort. Sitter i samma båt och och tycker att kostnaden för färdiga paket med spårade spånskivor etc. blir för dyrt. Vet inte om jag missat detta i något inlägg, men har någon räknat på kostnaden per m2 när ni fräst ur i golvet? Vad kostar fördelaren? Vi har en VVS:are som kopplar in åt oss men har inte frågat om någon materialkostnad.
4 slingor per plan. Så 3st fördelare. Kör allt 20mm slang med aluplåtar.
Allt styrs med trådlösa styrenheter, tot 9st.
Rubbet kostade 27000kr för allt material för 180kvm.
Det enda som tillkommer på detta är min egen arbetstid samt kostnaden för golven.
Jag har dock inte lagt alla slingor ännu, i källren kommer jag lägga spårad frigolit och furuklickgolv. Där finns inget trä att fräsa, har betonggolv.
Kanon, tack för svaret.Holpers skrev:Jag vet exakt. Har tot 60+60+60 kvm. 180kvm i 3 plan.
4 slingor per plan. Så 3st fördelare. Kör allt 20mm slang med aluplåtar.
Allt styrs med trådlösa styrenheter, tot 9st.
Rubbet kostade 27000kr för allt material för 180kvm.
Det enda som tillkommer på detta är min egen arbetstid samt kostnaden för golven.
Jag har dock inte lagt alla slingor ännu, i källren kommer jag lägga spårad frigolit och furuklickgolv. Där finns inget trä att fräsa, har betonggolv.
Känns som att det inte finns någonting alls att tveka på!
Har 30 mm trägolv som ligger sedan 1922 då huset byggdes. Hade först tänk bevara det men eftersom vi tagit ned flera väggar är det ett rejält jobb att lappa ihop det och få det snyggt. Bättre då att få bort gamla, skitfula radiatorer, fräsa och lägga golvvärme och sedan lägga nytt golv.
Ska ut på diverse butiker i morgon och söka efter en bra fräs, sedan beställa diverse material; slang, plåt etc! Skoj!!!
Så låg jag och grubblade på detta i natt och kom på en till sak.
När man väl lagt golvvärme och plastat och det är dax att lägga på golvet brukar man ju normalt lägga en foam (eller vad nu den där skum-mattan kallas). Hur gör man med detta? Kommer att ha ett Kährs lamellparkett...
När man väl lagt golvvärme och plastat och det är dax att lägga på golvet brukar man ju normalt lägga en foam (eller vad nu den där skum-mattan kallas). Hur gör man med detta? Kommer att ha ett Kährs lamellparkett...
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Den ska läggas om inte golvet har inbyggt ljuddämpare. Det hade en del av golvet jag lagt, men så här i efterhand skulle jag ha lagt foam ändå, den sväljer ojämnheter som finns i ett gammalt furugolv. För de rum jag har foam under golvet tycker jag blev bättre än de utan.
Hittade mailet med offerten. Det var lite dyrare än det jag sa innan för jag köpte till lite extra.
Detta är precis allt material för 180kvm. Tot pris är 200kr/kvm.
Alla priser inkl. moms
300 st enkelplåtar: 9375 kr
690 meter 20 mm slang (450+240 meter) : 8970 kr
24 st böjstöd: 510 kr
3 st fördelare med 4 st slingor per fördelare inkl. slangkopplingar, bypass o väggfäste. 3x2169 = 6507 kr
6 styrmotorer, 6 rumstermostater, 3 kopplingsboxar och 3 antenner. för 8762,50 kr
Frakt 1000 kr
totalsumma: 36125 kr
Det va riktigt bra prylar enligt mina YIT rörmokarvänner, trots bra pris.
Jag använde ingen foam men jag la gråpapp under 160x28mm furugolv skruvat så det ligger ju still.I kök och hall helskruvade jag golvgips, enkellager (jag vet att man skall hellimma dubbelgips) men detta blev skitbra och har fungerat i 1 år utan problem. Kika på bilderna så ser man hur otroligt noga man bör märka upp vart slingorna går för att undvika att skruva i dem. =)
På WC och innanför dörren och runt öppna spisen flöt jag in slingorna i flytspackel.
Detta är precis allt material för 180kvm. Tot pris är 200kr/kvm.
Alla priser inkl. moms
300 st enkelplåtar: 9375 kr
690 meter 20 mm slang (450+240 meter) : 8970 kr
24 st böjstöd: 510 kr
3 st fördelare med 4 st slingor per fördelare inkl. slangkopplingar, bypass o väggfäste. 3x2169 = 6507 kr
6 styrmotorer, 6 rumstermostater, 3 kopplingsboxar och 3 antenner. för 8762,50 kr
Frakt 1000 kr
totalsumma: 36125 kr
Det va riktigt bra prylar enligt mina YIT rörmokarvänner, trots bra pris.
Jag använde ingen foam men jag la gråpapp under 160x28mm furugolv skruvat så det ligger ju still.I kök och hall helskruvade jag golvgips, enkellager (jag vet att man skall hellimma dubbelgips) men detta blev skitbra och har fungerat i 1 år utan problem. Kika på bilderna så ser man hur otroligt noga man bör märka upp vart slingorna går för att undvika att skruva i dem. =)
På WC och innanför dörren och runt öppna spisen flöt jag in slingorna i flytspackel.
Produkter som diskuteras: "slangkopplingar"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer