Jag vill komplettera min alldeles utmärkta Makita såg med en finsnickeri cirkelsåg med skena så låt mig förundras av edra erfarenheter så att jag kan välja...

Alltså, alltså, finns det ett alternativ till Festo?!?! ::)

Vad har vi som har skenor och är kalasbra; Makita (faktiskt skena), Festo, Hilti, Bosch Blå, Flex, Hitachi, you name it? Jag är inte främmande för att importera från USA.

Grundkrav: min 65mm skärdjup vid 90 grader, skena som tillbehör eller medföljande, kalibrerbar, klarar hårdträ till fullt djup, exakt och stabilt anslag.

Tja, det var väl det hela. Dessutom skall sågen givetvis kunna användas till annat än finsnickeri, dvs man skall inte gråta blod av att såga en regel :-/

Kan hypoid typen vara något?

Nu har jag inte använt andra än just Festo'n men har mycket svårt att tro att den har någon egentlig konkurrent för just finsnickeri.
Mer genomtänkt maskin får man nog leta efter och att klingan även i geringssnitt ligger exakt och följer styrskenan är outstanding!

/Kent

Jag tror dig nog. Har bara hållit i en, aldrig sågat med en, inget fel på finish. Fast svider det inte om man kör mer grovsågning då den skall klara 65+?

Det finns en TS75 som borde klara ca 70 mm med skena. Frågan är bara -behöver du verkligen 65+ mm till finsnickeri? Att det kan vara bra att ha är ju en sak. Med en TS55 har man sådan precision att man kan vända arbetsstycket och såga på exakt rätt ställe. Då har du 100 mm sågdjup. Splitterfritt blir det i alla fall om man använder den lilla gröna grejen man skall fästa på sågen för att få splitterfritt även på utsidan.

Om du absolut skall kolla på något annat än Festool, så kan du kolla på Mafells sågar på http://www.mafell.de/englisch/produkte/prod_saegen_fr.htm Om jag inte missminner mig, har de en skena som man kan rulla ihop, vilket ju naturligtvis är praktiskt.

Jag tror att det var någon här på forumet som tyckte att TS55 var för dyr, och i stället skaffade sig en Metabo med skena. Han var inte nöjd med den, eftersom sågdjupet bara blev ca 40 mm med skenan. Jag tror att det slutade med att Metabon hamnade på Blocket och det införskaffades en TS55 i alla fall.

Vill du vara säker, och absolut skall ha 65+, så är det en TS75 som gäller, enligt min mening.

Ruskigt... Betald eller inte, god demo var det som stal mycket tid av mig.

Kollade in Mafell också och det såg väldans bra ut, har aldrig sett märket i Sverige då ÅFarna äro få.

Måste hitta någonstans där man kan pova en Festo såg. Någon som vet?

geschwint skrev:

Kollade in Mafell också och det såg väldans bra ut, har aldrig sett märket i Sverige då ÅFarna äro få.

Jag har 8-10 Festool maskiner osm du gärna får prova. Bl.a så har jag AT 65 med 1400 o 800 mm styrskenor.
Jag bor allra längst ner i vårt avlånga land. Så har du vägarna förbi, så välkommen in.
/CrazyJazz

Hej!

Skaffade en TS75 i veckan och kan starkt rekommendera den. Vet inte vad som skulle kunna slå den?

Lagavulin

geschwint skrev:

Morten Maskin HB kan du testa av Festools verktyg.

Men det är ju i Täby så vet inte om det är aktuellt för dig.

En TS75 väger bly!
TS55 är mer lagom och som sagt, behöver man verkligen 65mm till snickeri?
känner nästan igen diskutionerna från skruvdragare där "alla" vill ha det värsta med 18 volt. Handmaskiner ska vara lätta och smidiga att jobba med och det är INTE en TS75.

En som provat båda...

styrman1 skrev:
En TS75 väger bly!
TS55 är mer lagom och som sagt, behöver man verkligen 65mm till snickeri?
känner nästan igen diskutionerna från skruvdragare där "alla" vill ha det värsta med 18 volt. Handmaskiner ska vara lätta och smidiga att jobba med och det är INTE en TS75.

En som provat båda...
Jag har själv en TS55 och är mycket nöjd. Hitills har jag inte haft problem med att skärdjupet inte räcker till (och i värsta fall kan man ju vända och såga från andra hållet...det går att få mycket bra precision på det viset med en skena.

Dock tror jag ändå att jag hade satsat på en TS75a idag. Detta beror på att prisskillnaden är liten, effekt och skärdjup bättre, och att fast 75an är tyngre så använder jag mycket sällan 55an i sådana vinklar/arbetsställningar att vikten är något problem. Snarare ovanifrån på någon form av bänk eller skiva. För snitten där man ska komma åt någon uppskruvad regel eller så blir det oftast C6BU istället.

Kolla här: Välkommen till Sernbrandt AB! - Service av begagnade snickerimaskiner metallmaskiner maskiner robland dewalt
Titta under Begagnat till vänster, sen Snickerimaskiner. Där längst ner har dom en TS 75:a demokörd för 3800 + moms. Kanske kan vara något?

Nu måste jag dela med mig lite ;)

Jag köpte en TS 55:a just därifrån, och skulle testa den först gången.
"Renkör gummilisten på linjalen första gången" eller nåt stod det i intruktionsboken.

Jaja, tänkte jag och lade upp några 45x45 reglar på utebordet (gammalt rejält utebord som gammelmorfar gjort själv för 40 år sedan och som är perfekt som arbetsbänk!). På med en skiva på reglarna och sen upp med linjal och såg.

Wrooom, sågen gör ett mycket fint snitt i skivan och det ryker bort en del gummi på linjalen. Perfekt, nu är den ren och fin tänker jag!

Jag plockar bort skivan och ... märker att jag kapat av alla 45x45 reglarna på mitten. OCH gjort en lång skåra i bordet under .. :(

Jag märkte ingenting när den sågade av alla reglarna...eller sågade i bordet heller för den delen.

Men snittet på skivan blev perfekt!

/ Jocke

tips: sänk inte ner klingan mer än typ en tandhöjd genom materialet. Då blir det ääännu finare snitt :)

Nu har jag tänkt skaffa en TS75 just för att vikten är inget problem, men det är begränsningen i TS55. En TS55 är rätt billig att köpa rent utan skena och låda om så skulle behövas.

Detta med att missa djupet kan kosta ibland. Kapade till en lucka i format, luckan var 20mm fast jag hade glömt att jag precis innan klyvt 33mm reglar. Jag såg att sågen var inte på max djup så jag körde bara... Var nära att kapa arbetsskivan jag hade under, tyckte att sågen varvade ner ovanligt mycket..

Man lär sig med tiden, fast fel kommer man alltid att göra, bara inte lika ofta. Bara man inte tummar på säkerheten. Material kan man köpa nytt men inte fingrar eller andra kroppsdelar...

N
Jag letade efter bra cirkelsåg för en tid sedan och såg på alla möjliga alternativ med skena som tillbehör. Men priserna blir iaf nästan lika mkt som med en festo. Maffel finns ju och verkar mkt bra. Dom har dessutom uppfunit många av maskinerna och en hel del funktioner på dom. Verkar som festo köper ganska mkt av deras ideer.

Har nu själv en protool csp 68 e pga att jag fick köpa den mkt billigt. Den fungerar mkt bra med sin skena men har en stor nackdel jämfört med festoskenan skenan ska ligga 2 cm ifrån sågstället vilket gör att det tar lite längre tid att mäta in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.