H hemljuvahem86 skrev:
Japp samma problem här haha. Höll på att felsöka i flera timmar! trodde jag skulle bli tokig. Låter ju märkligt att chromecast är beroende av något utanför hemmanätverket? Varför då kan man ju tycka?

/HLH
Det skickas inte från ex.vis mobilen direkt till Chromecast. Chromecasten hämtar själv från nätet, det är därför det påverkas. Så här skriver Kjell & CO:

"Med Chromecast skickas inte videon från mobilen (eller surfplattan) till Chromecast-mottagaren. Mobilen skickar i stället en instruktion till Chromecast-mottagaren med begäran om att spela upp ett specifikt videoklipp. Det är därför fritt fram att använda mobilen till något annat medan videoklippet spelas upp."

D dunderklumpen skrev:
Det skickas inte från ex.vis mobilen direkt till Chromecast. Chromecasten hämtar själv från nätet, det är därför det påverkas. Så här skriver Kjell & CO:

"Med Chromecast skickas inte videon från mobilen (eller surfplattan) till Chromecast-mottagaren. Mobilen skickar i stället en instruktion till Chromecast-mottagaren med begäran om att spela upp ett specifikt videoklipp. Det är därför fritt fram att använda mobilen till något annat medan videoklippet spelas upp."
Fast det förklarar ju inte varför "chromecast är beroende av något utanför hemmanätverket". Eller ja, den är naturligtvis beroende av den som levererar mediaströmmen men varför är den beroende av någon "central" resurs?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nä, det har du såklart rätt i. Men jag antar att förfrågan från Chromecast till berörd videofil går via en central resurs hos Google.

Det har varit svårt att få igång strömmar under Sveriges matcher i fotbollsvm vilket förmodligen beror på att samma, centrala resurs varit tillfälligt överbelastad (gissning).

Fast om man streamar en film från mobilen så finns ju den bara i min mobil/nas

Sant. Tänkte inte på det och har aldrig testat.

Vilken app och mobil kör du då? Ska testa med VLC från iPad sen.

Kör vlc det är det enda som tar allt men det är tungt att köra på mobilen så man behöver ha laddaren i har en samsung xcover 4

D dunderklumpen skrev:
Men jag antar att förfrågan från Chromecast till berörd videofil går via en central resurs hos Google.
Säkert är det så. Hur skulle Google annars kunna hålla rätt på precis allt jag ser och när. :surprised::mad:

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Fast om man streamar en film från mobilen så finns ju den bara i min mobil/nas
Men fortfarande kanske Google tycker att de behöver veta vad du gör...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det vill dom säkert...

Som jag förstod det var det en firmware-uppdatering som innehöll en bugg, och som senare rättades med en ny uppdatering. Inte att den skulle vara beroende av någon central resurs som var nere.

• Gilla
dunderklumpen
  • Laddar…
Det finns ingenting i Chromecast protokollet i sig som kräver att Google kontaktas. Det går bra att bygga både en egen klient och en egen server som enbart använder ett lokalt nät. Klienten kommunicerar då endast med Chromecasten och mediaservern.

Däremot baseras antagligen de flesta klienter (inkl play appar) på Googles SDK och då blir Googles kod inblandad. Vad den sedan gör vet man ju inte, kanske spionerar den och skickar info till Google, möjligen inte.

• Gilla
dunderklumpen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.