Och jag är missnöjd med min så långt. Får ingen bra WiFi-signal, trots att den original-chromecasten jag har får det (dock på ett lite annat ställe skall sägas). Så den är i stort sett oanvändbar. Jag har beställt en ethernet-adapter för 169:- på Google store dock---föredrar tråd när jag skall se på TV ändå---så vi får se hur det blir när den kommer.

Har en 2a också, aldrig haft något problem och är supernöjd!

Samma här. Den blir matad med en massa streamad sport dagligen och fungerar felfritt. Kostar ju dessutom bara 300-400 kr, så varför inte köpa en och testa?

Vad jag förstår är den enda stora ändringen på chomecast 2 att den stödjer 5 GHz wifi?
Jag har fortfarande gamla orginalchromecasten och den tuffar på fint.

Yaken skrev:
Vad jag förstår är den enda stora ändringen på chomecast 2 att den stödjer 5 GHz wifi?
Jag har fortfarande gamla orginalchromecasten och den tuffar på fint.
Ja, den har lite snabbare processor och bättre antenner än den gamla också, men i stort sett så är det som du skriver, ja. Den har även stöd för 802.11AC, som är en nyare snabbare wifi-standard, så om du har stöd för det i din accesspunkt så kan man se en skillnad.

Men om jag skall vara ärlig så blir det antagligen mindre skillnad i praktiken, lite beroende på hur många andra som använder det trådlösa nätverket samtidigt så spelar inte standarden inte så stor roll mellan "n" och "AC". Antingen så fungerar det, eller så är det stört och överbelastat och då fungerar det inte...

Det blev till slut en Chromecast för lite mer än 1 år sedan och fick det att funka bra i sommarstugan genom genom att "casta" skärmen. Vi Ai-Cloud appen i Galaxy S6an kontaktar jag via sommarstugans Wifi Ai-Cloud disken hemma i villan. Spelar sedan upp filmerna via MX player i S6an (Ibland VLC beroende på ljudformat) och castar skärmen till Chromecasten.

Har försökt med min gamla Galaxy S4, men får ofta svart skärm från Chromecasten, ljudet funkar alltid.

Jag skall köpa ett plugin "Avia Extras" för 40 kr till Avia mediaplayer appen i S6an. Då får man support för Chromecast och kan då tydligen köra mot Plex och på så sätt vad jag förstått slippa deras Plex Pass á 40 USD / år.

Yngste sonen 8 år älskar Chromecasten och kollar på YT, SVTPlay, samt kör en del Androidspel på TVn via den.

Lite trångt i etern på 2,4 GHz bandet där jag bor så jag funderar på den nya med 5 Ghz , eller köpa denna laddare med Ethernet anslutning till Chromecast. https://store.google.com/product/ethernet_adapter_for_chromecast

lars_stefan_axelsson skrev:
Och jag är missnöjd med min så långt. Får ingen bra WiFi-signal, trots att den original-chromecasten jag har får det (dock på ett lite annat ställe skall sägas). Så den är i stort sett oanvändbar. Jag har beställt en ethernet-adapter för 169:- på Google store dock---föredrar tråd när jag skall se på TV ändå---så vi får se hur det blir när den kommer.
Och nu har jag fått min ethernet-adapter. Ifall någon undrar så har man alltså byggt ihop strömförsörjningen med en ethernetport (vilket ju är logiskt eftersom den då får ethernet via USB).

Det fungerar alldeles utmärkt. Så nu är jag nöjd även med den. (Fast lite förvånande att jag inte får bra WiFi signal där. Det borde jag få...)

Multiroom-funktionen med Chromecast audio. fungerar den likt Sonos? Att man kan gruppera och spela olika musik i olika rum på samma Spotify-konto?

Gri11en skrev:
Multiroom-funktionen med Chromecast audio. fungerar den likt Sonos? Att man kan gruppera och spela olika musik i olika rum på samma Spotify-konto?[/QUOTE
Du kan skapa grupper, men du kan inte spela olika musik på samma konto.

Fairlane
lars_stefan_axelsson skrev:
Och nu har jag fått min ethernet-adapter. Ifall någon undrar så har man alltså byggt ihop strömförsörjningen med en ethernetport (vilket ju är logiskt eftersom den då får ethernet via USB).

Det fungerar alldeles utmärkt. Så nu är jag nöjd även med den. (Fast lite förvånande att jag inte får bra WiFi signal där. Det borde jag få...)
Det var intressant. Jag har en Chromecast 1 som ligger i en låda sen ett tag tillbaks. 1 gång på 5 hittade den nätet vid installation. Sen kunde den fungera en vecka innan den inte går att nå så man fick installera om den. Alla appar sa bara att det inte fanns någon Chromecast i nätet, men den visade fina bilder från nätet, så nog var den uppkopplad. Jag är inte ensam om problemet, men någon hjälp står inte att finna (lite tips om att låsa nätet på vissa kanaler, men det fungerade inte). Min TV är cirka 3 meter från routern (på samma våningsplan). Mobiler, surfplattor och datorer får bra mottagning överallt i huset, men inte Chromecast-skräpet.

Kanske ska man testa en Chromecast 2, som du gjorde. När det fungerar är det ju perfekt, men min fungerade nästan aldrig.

När kommer det nåt liknande Sonos då. Det är ju guld värt att kunna spela olika musik i olika rum.

Fairlane skrev:
Kanske ska man testa en Chromecast 2, som du gjorde. När det fungerar är det ju perfekt, men min fungerade nästan aldrig.
Ja, fast, jag hade ju som sagt problem med trådlöst med min "2"-a och löste det med sladd! Så det är ju en variant att pröva. Kostar bara 169:- skickat och klart på google store.

Gri11en skrev:
När kommer det nåt liknande Sonos då. Det är ju guld värt att kunna spela olika musik i olika rum.
Har en känsla av att sonos fick någon bra deal med spotify som spotify inte riktigt kan komma ur för vad jag vet är sonos enda möjligheten att spela olika musik på samma konto. Så min pessimistiska gissning är att det aldrig kommer :(

B bakterie skrev:
Någon annan än jag som hade problem med Chromecast igår? Jag ägnade ett par timmar åt att felsöka min Chromecast ultra, bara för att igår kväll läsa följande: [länk]

Suck.
Japp samma problem här haha. Höll på att felsöka i flera timmar! trodde jag skulle bli tokig. Låter ju märkligt att chromecast är beroende av något utanför hemmanätverket? Varför då kan man ju tycka?

/HLH

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.