Tja!

Jag söker information om chromecast, hittar en del här på bh och en del på andra håll. Men jag hittar inte riktigt de grundläggande svar jag söker, så jag får väl erkänna att jag är en teknikanalfabet om i princip allt som innefattar bredband, streaming, datorer och smartphones. 😔

Vår BRF har i dagarna bytt bredbandsleverantör till Bahnhof och i dealen ingår en tv-box från Allente. Problemet för oss är att den boxen inte är trådlös, den måste ha en nätverkskabel från routern, och det funkar inte alls för oss. Det går att beställa trådlösa tv-bryggor från Allente men de kostar 895kr (ingen oöverkomlig summa iofs...) och BRF:ens tekniksnille tycker inte det är någon bra lösning utan tipsar istället om chromecast eller apple-tv, och det låter ju skitbra när någon som kan sånt här pratar om det! 😁

Så, nu håller vi på att kolla upp chromecast men vi har ett par frågor och här på bh finns ju kunskapen! 🙂

- Förutom inköp av själva enheten, kostar det något extra? Vi vill se på tv, that's it!

- Vi har tidigare haft kanalerna 1-12, svt24/barn och kunskapskanalen. Sen har vi haft någon form av tillägg där vi kunnat välja 8 kanaler av kanske ett 30-tal. Det har varit discovery, animal planet, eurosport och några till. (Tidigare bredbandsleverantören var Telenor.)
Kan man via chromecast se kanalerna 1-12 utan någon extra månadskostnad? Vad krävs i så fall, bara rätt appar i mobilen/plattan?

- Kan man styra chromecast från två mobiler/plattor?

- Om man vill ha några extra kanaler, som de vi haft hittills, är det abonnemang hos typ viaplay eller något liknande som gäller då?

- Baserat på våra önskemål, vilken modell behöver vi?

Hoppas mina dummiefrågor har enkla och lättfattliga svar! 😄

Tack på förhand!
ToRy

Har Allente nån app kan du säkert ladda ner den på en Google TV (hade inte rekommenderat att köpa "bara" en Chromecast, TV kostar inte mycket mer) och titta via den...

Om du har en smarttv så behöver du ingen cromecast. Att sitta och bläddra i telefonen mellan appar när man ska byta kanal är nog lite frustrerande. Skaffa fram internet till din tv, sätt en repeater vid tvn som har ett nätverksuttag.Exvis tplink har en vet jag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har Allente nån app kan du säkert ladda ner den på en Google TV (hade inte rekommenderat att köpa "bara" en Chromecast, TV kostar inte mycket mer) och titta via den...

Jag lägger till teknikområdet "smart-tv" till min analfabetism. 😁 Den yttrar sig i att jag förstår ungefär hälften av det du just skrev. 😄
En Google TV, är det en faktisk tv vi pratar om då? Alltså inte någon liten teknikpryl utan en TV-apparat. (Jo jag vet, jag säger fortfarande TV-apparat, jag är född på 70-talet... 😊) Nu har jag inte kollat vad en tv kostar på ett tag men jag antar att det ändå är några tusenlappar. Hade varit skönt att slippa lägga ut det om vi inte absolut måste.
Vad jag förstår av dokumentationen vi fått med router/tv-box så har Allente någon app ja.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Allente verkar ha en app som går att köra på en Chromecast som har Googletv.

I InsidersUnited skrev:
Om du har en smarttv så behöver du ingen cromecast. Att sitta och bläddra i telefonen mellan appar när man ska byta kanal är nog lite frustrerande. Skaffa fram internet till din tv, sätt en repeater vid tvn som har ett nätverksuttag.Exvis tplink har en vet jag.
Vi har ingen smart-tv, men den är ny nog att ha hdmi-ingångar. 😊
Nä, jag ser inte riktigt fram emot att sitta och fippla med telefonen när man ska kanalsurfa... Kan inte någon uppfunna en app som kopplar sig mot och styr andra appar? Typ som en multifjärr?
En sådan repeater, jag antar att den är trådlös?

13th Marine 13th Marine skrev:
Allente verkar ha en app som går att köra på en Chromecast som har Googletv.
👍
Läste lite noggrannare i Allente-broschyren nu och det står mycket riktigt att "Allente-appen finns tillgänglig via bland annat chromecast med google tv, och att "merparten" av kanalerna kan streamas via appen. Får gå in och läsa lite noggrannare vilka kanaler...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
En repeater plockar upp signalen trådlöst från wifi som kommer från routern. Du har nu en trådlös brygga mellan routern och din repeater. Har du köpt rätt repeater så har den ett nätverksuttag i sig. Från detta drar du en kort nätverkssladd in i din Allente tvbox, sedan hdmi in i tvn.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Tackar så mycket för tipsen jag fått hittills! 🙏

Om det nu ändå slutar med att vi skaffar en chromecast, hur är det med de frågor jag ställde i första inlägget? 🙂

Det finns egentligen bara tre varianter.

Chromecast som är en dum "mottagare" som kräver att du skickar (castar) det den ska visa från en telefon.

Google TV som är mer avancerad, kommer med en fjärrkontroll, och man kan installera appar på den... Jag kollar på linjär tv via Svts och tv4s appar tex.

GTV finns i två olika varianter, en för "FullHD" och en för 4K, välj samma som du har upplösning på din tv....

Den kostar inget mer än inköp, och du kan se alla kanaler som du betalar för och har en app.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det finns egentligen bara tre varianter.

Chromecast som är en dum "mottagare" som kräver att du skickar (castar) det den ska visa från en telefon.

Google TV som är mer avancerad, kommer med en fjärrkontroll, och man kan installera appar på den... Jag kollar på linjär tv via Svts och tv4s appar tex.

GTV finns i två olika varianter, en för "FullHD" och en för 4K, välj samma som du har upplösning på din tv....

Den kostar inget mer än inköp, och du kan se alla kanaler som du betalar för och har en app.
Google TV är väl ett OS?
Du kan ha Google TV i en TV.

Det TS vill ha är en Chromecast med Google TV.

Det finns ju div alternativ som beskrivits.

Vi har ett antal olika tv-skärmar, ett gäng chromecast-donglar till dessa som gör att vi kan casta från tex Allente-appen om man har lust att kolla linjär "direktsänd" tv, eller film och serier från Viaplay, Netflix, HBO, Amazon Prime etc.

Våra modernaste skärmar är av typ "smart-tv" tvs har ett antal appar inbyggda tex ovanstående, och även chromecast dvs man castar till tv:ns inbyggda Chromecast-app.

Jag kan tycka att det är praktiskt att använda en iPad eller telefon som "fjärrkontroll" och casta via den, avskyr att söka via den tattiga tangentbordsinmatningen via tv:ns fjärrkontroll. Men visst en vanlig fjärrkontroll kan vara smidig om man bara vill flippra runt mellan linjärtvkanaler som på Allente-appen. Man kan välja hur man vill göra beroende på vad man kollar på för tillfället.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag kan tycka att det är praktiskt att använda en iPad eller telefon som "fjärrkontroll" och casta via den, avskyr att söka via den tattiga tangentbordsinmatningen via tv:ns fjärrkontroll.
Jag håller med! Är också tekniskt ovetande och använder bara telefonen - där apparna ligger "på förstasidan" - och chromecastar via denna.

Fjärrkontrollen snvänds endast för på/av och snabbstopp när jag får in ett samtal.

T ToRy skrev:
Tackar så mycket för tipsen jag fått hittills! 🙏

Om det nu ändå slutar med att vi skaffar en chromecast, hur är det med de frågor jag ställde i första inlägget? 🙂
Som sagt var är Chromecast bara en "förlängning" av mobilen. För att se en viss TV-kanal behöver du en app med eventuellt tillhörande abonnemang på telefonen. Allt du kan se på telefonen kan du "casta" till TV'n via Chromecasten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.