3 370 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Chockhöjning av fiber vid avstyckning
Sida 1 av 2
Vi har byggt ett hus på en fastighet som har styckats av. Adressen som tidigare gick till vår fastighet har därför fått ett A efter sig och finns därför inte i Telias system för öppen fiber.
Den gamla adressen finns däremot kvar i systemet och visar att det går bra att beställa fiber för 18900:-, liksom det gör på flera andra adresser i området.
Eftersom adressen inte fanns i deras system behövde de göra en förfrågan till deras nätägare sa de, och när offerten till slut kom var den på 41900:-.
Sedan dess har jag försökt få svar på vad det beror på, och eftersom de hänvisar till högre kostnader och jag bara fått svar som ”att det kan bli högre kostnader”, samt att det ”kanske inte finns anslutningspunkt” eller ”kanske saknas utrustning på stationen” vilket jag känner inte riktigt kan vara applicerbart i det här fallet eftersom det är samma fastighet, tänkte jag kolla om någon här vet? Är det rimligt?
Fanns det utrustning innan fastigheten styckades av borde det väl fortfarande finnas exempelvis? Vilka extra kostnader som motiverar mer än en dubblering av priset kan finnas? Vi har ju dessutom byggt på fastigheten med samma fastighetsbeteckning som tidigare adressen hänvisade till. Utöver det pratar vi ju nu om, i motsatts till det hus som stod på fastigheten tidigare, ett nybyggt hus med allt förberett för fiber med rör till tomgränsen.
En absolut möjlighet är ju såklart också att de inte vill sälja till det priset de tidigare förbundit sig till att sälja till då de kanske inte tjänar särskilt mycket pengar på det. Men eftersom de hänvisar till högre kostnader så undrar jag om någon vet vilka det isf kan vara?
Den gamla adressen finns däremot kvar i systemet och visar att det går bra att beställa fiber för 18900:-, liksom det gör på flera andra adresser i området.
Eftersom adressen inte fanns i deras system behövde de göra en förfrågan till deras nätägare sa de, och när offerten till slut kom var den på 41900:-.
Sedan dess har jag försökt få svar på vad det beror på, och eftersom de hänvisar till högre kostnader och jag bara fått svar som ”att det kan bli högre kostnader”, samt att det ”kanske inte finns anslutningspunkt” eller ”kanske saknas utrustning på stationen” vilket jag känner inte riktigt kan vara applicerbart i det här fallet eftersom det är samma fastighet, tänkte jag kolla om någon här vet? Är det rimligt?
Fanns det utrustning innan fastigheten styckades av borde det väl fortfarande finnas exempelvis? Vilka extra kostnader som motiverar mer än en dubblering av priset kan finnas? Vi har ju dessutom byggt på fastigheten med samma fastighetsbeteckning som tidigare adressen hänvisade till. Utöver det pratar vi ju nu om, i motsatts till det hus som stod på fastigheten tidigare, ett nybyggt hus med allt förberett för fiber med rör till tomgränsen.
En absolut möjlighet är ju såklart också att de inte vill sälja till det priset de tidigare förbundit sig till att sälja till då de kanske inte tjänar särskilt mycket pengar på det. Men eftersom de hänvisar till högre kostnader så undrar jag om någon vet vilka det isf kan vara?
Framgår inte riktigt av ditt inlägg, men jag utgår från att det handlar om ett villaområde där det är förberett med fiberkanalisation i gatan och att detta skett innan avstyckningen. Om det nu i efterhand tillkommer ytterligare en fastighet genom avstyckning så innebär det ju inte automatiskt att även den nya fastigheten är förberedd för anslutning. Så i sig är jag inte riktigt med på ditt resonemang.P Pantgurra skrev:
Sen är det förvisso möjligt eller snarare troligt att det finns tillgänglig extra kanalisation i gatan för att faktiskt kunna ansluta även den nya fastigheten. Det kan vara så att Telias tariff helt och hållet bygger på vad som är projekterat eller inte, och inte nödvändigtvis avspeglar den faktiska arbetsinsatsen för att ansluta en fastighet som inte varit med i planeringen från början. Lite orättvist kan tyckas, men inte helt ologiskt heller.
Det framgår inte om din fastighet är den ursprungliga som blev mindre eller den nya som har nästan samma adress.
Om det är den gamla fastigheten med samma gamla fastighetsbeteckning som innan, men med nya adress, så hade jag beställt fiberanslutningen med den gamla adressen. Posten klara nog av att läsa namnet och dela ut räkningen till rätt hus. Rätt fastighet är det ju.
Värre blir det ju med den nya fastigheten. För den finns det ju ingen fiberanslutning planerad eller framdragen till tomtgräns. Rimligen saknas kanalisation. Det blir ett enormt projekt att administrera, fixa kapacitet i fibernätet och dra fram fiber till tomtgräns. Man får nog invänta ett efteranslutingsprojekt, men de brukar ju bygga på att man redan grävt kanalisation, investerat i fibernätet och vill få anslutningen driftsatt så investeringen ger intäkter.
Det var bättre förr. Då hade kopparkablarna extra par som man kunde använda till extra abonnemang. Det var aldrig långt till en stolpe så man kunde hänga upp en kabel till. (Sista stycket kan innehålla spår av ironi).
Om det är den gamla fastigheten med samma gamla fastighetsbeteckning som innan, men med nya adress, så hade jag beställt fiberanslutningen med den gamla adressen. Posten klara nog av att läsa namnet och dela ut räkningen till rätt hus. Rätt fastighet är det ju.
Värre blir det ju med den nya fastigheten. För den finns det ju ingen fiberanslutning planerad eller framdragen till tomtgräns. Rimligen saknas kanalisation. Det blir ett enormt projekt att administrera, fixa kapacitet i fibernätet och dra fram fiber till tomtgräns. Man får nog invänta ett efteranslutingsprojekt, men de brukar ju bygga på att man redan grävt kanalisation, investerat i fibernätet och vill få anslutningen driftsatt så investeringen ger intäkter.
Det var bättre förr. Då hade kopparkablarna extra par som man kunde använda till extra abonnemang. Det var aldrig långt till en stolpe så man kunde hänga upp en kabel till. (Sista stycket kan innehålla spår av ironi).
Vi har två nybyggda fastigheter och Telia ville ha 180.000 för att dra fiber till båda. Dock ligger det nedgrävda rör precis utanför huset men de menar att det inte finns plats så de måste gräva ner nya. Så ja, i deras värld är nog summan du fått rimlig.
Måste göras en projektering av förutsättningarna och någon form av fiberplanering. Styckas/delas en fastighet så är det säkerligen enbart förberett för en anslutning.
Det finns många lösningar beroende av förutsättningar för att lösa det så vad det kostar är svårt att säga och hur långa avstånd det rör sig om. Vid utrullning brukar det finnas en viss överkapacitet på fiber, t.ex. att man dimensionerar i stamnät med 10% extra, men har det byggts i området efter utrullning kan den vara använd och i vissa fiberskåp/brunnar, FOS, inte finnas ledig fiber. Innebär att det då måste blåsas i ny fiber och stamnätet dimensioneras om. Kan påverka hela vägen till större anslutningspunkt/station.
Tar vi enskild fastighet som delas så kan man t.ex. få bygga en FOS vid fastigheterna och sedan blåsa en "flerfiber" för att kunna ansluta de två fastigheterna.
Så exakt vad som gäller i ditt område vet bara fiberägaren efter en projektering och kontroll av fiber. Sedan förstår jag inte riktigt din beskrivning av fastigheterna, men är det förberett så är det säkerligen till befintligt "hus" på platsen. Det ska ju fram el/avlopp till den nya fastigheten så det kanske går att göra någon form av samförläggning också.
Så vi kan bara gissa på olika förutsättningar här i forumet då varje område är unikt utifrån fiberoperatör, när det byggdes, lokala förutsättningar, etc.
Det finns många lösningar beroende av förutsättningar för att lösa det så vad det kostar är svårt att säga och hur långa avstånd det rör sig om. Vid utrullning brukar det finnas en viss överkapacitet på fiber, t.ex. att man dimensionerar i stamnät med 10% extra, men har det byggts i området efter utrullning kan den vara använd och i vissa fiberskåp/brunnar, FOS, inte finnas ledig fiber. Innebär att det då måste blåsas i ny fiber och stamnätet dimensioneras om. Kan påverka hela vägen till större anslutningspunkt/station.
Tar vi enskild fastighet som delas så kan man t.ex. få bygga en FOS vid fastigheterna och sedan blåsa en "flerfiber" för att kunna ansluta de två fastigheterna.
Så exakt vad som gäller i ditt område vet bara fiberägaren efter en projektering och kontroll av fiber. Sedan förstår jag inte riktigt din beskrivning av fastigheterna, men är det förberett så är det säkerligen till befintligt "hus" på platsen. Det ska ju fram el/avlopp till den nya fastigheten så det kanske går att göra någon form av samförläggning också.
Så vi kan bara gissa på olika förutsättningar här i forumet då varje område är unikt utifrån fiberoperatör, när det byggdes, lokala förutsättningar, etc.
Redigerat:
... har du någon aning om detta, eller gissar du bara?A AndersS skrev:Måste göras en projektering av förutsättningarna och någon form av fiberplanering. Styckas/delas en fastighet så är det säkerligen enbart förberett för en anslutning.
Det finns många lösningar beroende av förutsättningar för att lösa det så vad det kostar är svårt att säga och hur långa avstånd det rör sig om. Vid utrullning brukar det finnas en viss överkapacitet på fiber, t.ex. att man dimensionerar i stamnät med 10% extra, men har det byggts i området efter utrullning kan den vara använd och i vissa fiberskåp/brunnar, FOS, inte finnas ledig fiber. Innebär att det då måste blåsas i ny fiber och stamnätet dimensioneras om. Kan påverka hela vägen till större anslutningspunkt/station.
Tar vi enskild fastighet som delas så kan man t.ex. få bygga en FOS vid fastigheterna och sedan blåsa en "flerfiber" för att kunna ansluta de två fastigheterna.
Så exakt vad som gäller i ditt område vet bara fiberägaren efter en projektering och kontroll av fiber. Sedan förstår jag inte riktigt din beskrivning av fastigheterna, men är det förberett så är det säkerligen till befintligt "hus" på platsen. Det ska ju fram el/avlopp till den nya fastigheten så det kanske går att göra någon form av samförläggning också.
Så vi kan bara gissa på olika förutsättningar här i forumet då varje område är unikt utifrån fiberoperatör, när det byggdes, lokala förutsättningar, etc.
Om de lägger fiber och bygger ett stamnät med bara 10% i extra kapacitet så blir jag fruktansvärd irriterad. Överraskad.
Jag har fått kostnaden att samlägga fiber i samband med de lägger ned elkabel - det skulle kosta 90kr/m.
Är även beroende av område potential för nybyggnation av fastigheter och fiberoperatör.L larka742 skrev:
Ett stamnät passerar och fördelas över xx antal FOS på vägen, även här skiljer i hur man valt att bygga. Så skulle det senare byggas lite på vägen för stamnätet kan överkapacitet användas där och efter det/de området kan det i princip bli slut på fiber.
Men som svar på frågan, jo jag har jobbat lite "övergripande" inom området tidigare och med flera fiberoperatörer. Men som jag skrivit tidigare är det beroende av de lokala förutsättningar, det finns inget generellt att "så är det" och "så ska man göra", eller vad det kostar.
Ska väl tillägga att ofta kan man kompletteringsblåsa i mera fiber och kan bli en del arbete om det är är svårblåst, stopp, etc, och det måste tas gropar på vägen för att få fram ny fiber.
Jag har jobbat med fiber under några år, främst kanalisation och en viss överkapacitet projekteras oftast men är också beroende på hur det är insålt mellan beställare och den som utför grävning och kanalisation.
Befintliga områden som i stort verkar "färdigbyggda" har betydligt färre extra anslutningar, ofta mindre än 10%, ibland bara 1 eller 2 lediga tomrör i område med 35-40 fastigheter då det ej finns planering för vidare utbyggnad.
I samtliga fall där det finns projekterade men ej bebyggda fastigheter finns kapacitet för alla dessa vid tomtgräns.
I TS fall kan det vara så att det ej finns tomrör (eller duct som branschbenämningen är) i gata/väg då en avstyckning inte var gjord vid planeringstillfället.
Eller att kanalisation finns men Telia väljer att hugga av bara den för att få in pengar...
Befintliga områden som i stort verkar "färdigbyggda" har betydligt färre extra anslutningar, ofta mindre än 10%, ibland bara 1 eller 2 lediga tomrör i område med 35-40 fastigheter då det ej finns planering för vidare utbyggnad.
I samtliga fall där det finns projekterade men ej bebyggda fastigheter finns kapacitet för alla dessa vid tomtgräns.
I TS fall kan det vara så att det ej finns tomrör (eller duct som branschbenämningen är) i gata/väg då en avstyckning inte var gjord vid planeringstillfället.
Eller att kanalisation finns men Telia väljer att hugga av bara den för att få in pengar...
Jo, det tror jag?
Det kan jag kanske köpa, men då är det väl isf den nya fastigheten det inte finns utrustning till? Om det finns utrustning för en fastighet, och det sedan skapas en ny fastighet så borde det väl inte finnas utrustning för 0 fastigheter?
Har verkligen ingen koll på det här så det är genuina frågor, men det känns som alla svar hänvisar till ny projektering, utbyggnad av fibernät osv...men hur är det applicerbart i mitt fall när det rimligtvis inte behövs någon ytterligare utbyggnad än tidigare då det är samma fastighet? OM det skulle krävas det är det väl isf när den nya fastigheten skulle vilja ha fiber?
10% var nog en gissning. 10% relaterat till vad?
Bredabandsutnyttjandet växer med mer än 10% per år.
Tyvvär så tror jag sånna här problem ofta är organisatoriska, administrativa problem. Dålig översikt eller svårt att hitta information. Ingen vet nått när man ringer.
Jag bytte tex till Felia Fiber för ett år sedan. Bra erbjudande med högre hastighet. Då blev det riktigt fel. Det tog 2 månader att lösa och när det väl kom igång var det halva specade hastigheten på linan.
Det kanske fanns någon spärr i systemet för att det saknades kapacitet? Men den spärren fanns inte i order/sälj-systemet, utan in aktivering/inkopplings-systemet...
Ibland når man fram till personen som håller i luren som tycker att det är orimligt, att de aldrig hade accepterat att bli hanterade på detta vis och som lovar undersöka saken, fast det hjälper ju inte när någon annan måste fixa problemet. Order Failed, manuell hantering krävs...
Men nu har de fått upp hastigheten
Fördelen med Telia är att de iaf kunde erbjuda en alternativ lösning under tiden.
Bredabandsutnyttjandet växer med mer än 10% per år.
Tyvvär så tror jag sånna här problem ofta är organisatoriska, administrativa problem. Dålig översikt eller svårt att hitta information. Ingen vet nått när man ringer.
Jag bytte tex till Felia Fiber för ett år sedan. Bra erbjudande med högre hastighet. Då blev det riktigt fel. Det tog 2 månader att lösa och när det väl kom igång var det halva specade hastigheten på linan.
Det kanske fanns någon spärr i systemet för att det saknades kapacitet? Men den spärren fanns inte i order/sälj-systemet, utan in aktivering/inkopplings-systemet...
Ibland når man fram till personen som håller i luren som tycker att det är orimligt, att de aldrig hade accepterat att bli hanterade på detta vis och som lovar undersöka saken, fast det hjälper ju inte när någon annan måste fixa problemet. Order Failed, manuell hantering krävs...
Men nu har de fått upp hastigheten
Fördelen med Telia är att de iaf kunde erbjuda en alternativ lösning under tiden.
Det är heller inte helt ovanligt att fastighetsägare som väljer att inte ansluta sig i första skedet av fiberutbyggnad får betala mer än övriga vid en senare anslutning, detta pga nyetablering av utrustning för blåsning enbart av denna fastighet, övriga görs i ett svep vid första inkopplingen.
Samma här. Nybyggt hus, fick offert på 70 tkr, fibern ligger längs med tomtgränsen. Däremot kan grannen på andra sidan vägen ansluta sin fastighet för bara 18900 kr, trots att det kräver betydligt mer arbete. Får inget rimligt svar av Telia.K krenr09 skrev:
Nu uppfattar jag det inte som att det är fallet hos er, men rent praktiskt beror det förstås på hur avstyckningen görs. Om den ursprungliga fastigheten ej längre har kontakt med den gata där anslutning var projekterad så blir det ju inte så.P Pantgurra skrev:
Så de går väl på adressen snarare än fastighetsbeteckningen. Jag skulle, som någon föreslog, beställa till den gamla adressen helt enkelt.
Nja, nu blandar du tyvärr ihop något annat.blackarrow skrev:
Det som angavs var tillgång till ledig fiber från plats där switchar finns och fram till ansluten fastighet, dvs tillgänglig fiber.
Tillgänglig kapacitet för trafik swich/routrar i ska vi inte blanda in såvida det inte råder brist på fysiska portar för anslutning av kundfiber.
