1 134 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Centrotec metallborr i gängstorlekar?
Jag har efter många års velande, och efter att ha imponerats av maskiner och tillbehör i Festools Centrotecsysten när jag har testat Daniels prylar, till slut lagt in en beställning på en massa godis hos en svensk näthandlare med säte i Västra Frölunda. Jag får väl posta i "titta vad jag har köpt"-tråden när jag har fått prylarna. Eftersom jag omöjligen kunde besluta mig för vilken maskin jag ville ha blev det -"Ähvafan, jag tar båda..." Jag beställde även en del tillbehör i form av, bla. metall- och träborr.
Min röra i bits-systainern skall nu rensas ut, och jag inser att jag har metallborr i alla storlekar för att borra före gängning. Det vore ju fint att ha dessa med Centrotecfäste. Vad jag kan se i Festools nätkatalog finns inte storlekarna för M3-ø2,4 mm, M4-ø3,25 mm M5-ø4,1 mm M8-ø6,8 mm, M10-ø8,5 mm och M12-ø10,2mm att köpa. Man kan ju inte begränsa sig till M6 för all framtid. Jag inser självklart att man kan använda chucken, men det är inte vad jag är ute efter.
Är det någon som har sett dessa någonstans, alternativt har någon idé om hur man skulle kunna snickra ihop dessa borrdiametrar med Centrotecfäste?
Dessutom, kunde man hitta maskingängtappar med spiral (eg. helix)-stigning med Centrotecfäste vore det toppen. Några idéer om detta?
Min röra i bits-systainern skall nu rensas ut, och jag inser att jag har metallborr i alla storlekar för att borra före gängning. Det vore ju fint att ha dessa med Centrotecfäste. Vad jag kan se i Festools nätkatalog finns inte storlekarna för M3-ø2,4 mm, M4-ø3,25 mm M5-ø4,1 mm M8-ø6,8 mm, M10-ø8,5 mm och M12-ø10,2mm att köpa. Man kan ju inte begränsa sig till M6 för all framtid. Jag inser självklart att man kan använda chucken, men det är inte vad jag är ute efter.
Är det någon som har sett dessa någonstans, alternativt har någon idé om hur man skulle kunna snickra ihop dessa borrdiametrar med Centrotecfäste?
Dessutom, kunde man hitta maskingängtappar med spiral (eg. helix)-stigning med Centrotecfäste vore det toppen. Några idéer om detta?
Fel borrstorlekar specade till standardstigningar på gängorna ovan. Skall vara M3-2.5mm, M4-3.3 och M5-4,2mattiasp skrev:Min röra i bits-systainern skall nu rensas ut, och jag inser att jag har metallborr i alla storlekar för att borra före gängning. Det vore ju fint att ha dessa med Centrotecfäste. Vad jag kan se i Festools nätkatalog finns inte storlekarna för M3-ø2,4 mm, M4-ø3,25 mm M5-ø4,1 mm M8-ø6,8 mm, M10-ø8,5 mm och M12-ø10,2mm att köpa. Man kan ju inte begränsa sig till M6 för all framtid. Jag inser självklart att man kan använda chucken, men det är inte vad jag är ute efter.
OK, vi har tydligen olika tabeller. Mina tabeller har tveksamt ursprung. Tack för rättelsen. När det gäller skärhastigeter i industriella tillämpningar har jag rätt bra koll efter att ha utvecklat skärverktyg i 11 år. Någon som vet något om det jag frågar efter?
Festool har inget av det du söker efter. Har aldrig heller sett det hos tredjepartsleverantörer. Finns borr och gängtappar med bitsfäste som du kan sätta i bitshållaren, men inget jag rekommenderar. De fåtal gånger jag använder borrskruvdragare för att borra/gänga så sätter jag det direkt i chucken. Kom ihåg att det är festool, du har givetvis flera chuckar, en med borr och en med gängtapp, sen blir det nästan lika snabbt att byta som att byta centrotecborr. Dessutom kan du då använda dina befintliga prylar.
Produkter som diskuteras: "bitshållaren"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden