Jag håller på drar rören till centraldammsugaren och funderar på hur rörskarvarna ska tätas. Det följer med tätnings gummi ringar till dom flesta ställen men till t.ex. uttaget saknas det tätning. I manualen (som är på finska = obegriplig) så finns det bilder på skarvar där det ser ut som om det är draget silvertejp (vävtejp) runt skarvarna. Är det bra? Nånstans i bakhuvudet har jag för mig att silver tejp inte är så hemskt ålders beständigt? Är det nån som vet? Kanske det var aluminium tejp (VVS) som dom tätat med? Hur har ni gjort?

:)

Om det är vanliga vita rör du har så ska dom limmas.

Aha, vilken typ av lim ska användas? Rören ser ut som vita avloppsrör men känns rätt mjuka.

Jag kollade deras hemsida www.puzer.fi och dom hade info på engleska! :) ett klipp:

HOW IS THE PIPING ASSEMBLED?
Pipes are attached to each other using 42/42 connectors and sealing rings. Bends and branches have muffs where sealing rings are fitted when the pipe is pushed all the way to the end.

THE PIPE CONNECTIONS SEEM TIGHT. CAN THEY BE LUBRICATED?
Yes. When assembling the piping, use water or special pipe lubricant.

HOW HIGH SHOULD THE VACUUM SOCKET BE INSTALLED?
The ideal height for using the system is 1 meter above the floor.

Fast jag har inte hittat nån muff som passar mellan röret och uttaget....

Hum. Vi har en Puzer och de rören var svarta. Det kom med genomskinliga silikontätningar till skarvarna.

AndersG skrev:
Hum. Vi har en Puzer och de rören var svarta. Det kom med genomskinliga silikontätningar till skarvarna.
Nu har jag kopplat rör. Det blev silikon tätningarna och silver tejp utanpå dom som extra reserv... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.