Vi håller på att installera om elradiatorerna i ett fritidshus. Vi funderar på att sätta en central termostat till elementen men kom att tänka på ett möjligt problem. Stugan är på 3 rum och i det största har vi en kamin. Hur fungerar det med termostat i en något ojämt isolerad stuga och där kaminvärmen troligen har svårt att sprida sig? Om temperaturgivarensom kommer sitta i rummet med kaminen känner av värmen från kaminen bryter den väl värmen till de andra rummen, vilket väl skulle få till följd att de rum dit kaminvärmen har svårt att nå blir kalla? Elementen är i alla rum utom ett 400V och fast installerade. I det andra rummet 230V med stickpropp.

Idéer och tips?

/Per - ~1000h och 1075 bilder in på renoveringen -

När vi installerade kamin så lät jag montera en enkel central termostat i rummet där kaminen står. Termostaten slår av alla element i huset för att inget element i nån vrå ska stå och värma när jag eldar.

Visst blir det lite svalare i avlägsna rum men inget som stört mig iallafall. I mitt fall är det sovrummen som ligger avsides som blir svalare och det är bara bra.

Annars så behöver du ju inte ansluta alla element till centraltermostaten. Du kan ju dela upp det för tex de rum som får värme av kaminen och de som inte får det. Men se till att iallafall ha elektroniska termostater på de element som inte ingår i centralstyrningen.

Edit: När jag läst en gång till så såg jag att det är fritidshus om 3 rum. Tror inte det ens är värt att kosta på central styrning för elvärmen där. Fixa elektroniska termostater på elementen i vardera rum så borde det ge samma resultat.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.