När måste man bygla inkommande PEN med nolla?

Ja har 4 ledare in i centralen, sitter det då en bygel mellan min PEN skena och N skena? Troligen och jag gissar på det?

Har ingen JFB för anläggningen ska tilläggas.

Annars brukar man väl dra N på undersida till N plint? Och då behövs ingen bygel mellan pen Skena och N skenan

Frågan känns lite svävande. Är det något du har problem med eller något du skall göra?

Om centralen har en inkommande PEN-ledare så skall denna ha kontakt med nollskenan vid alla tillfällen då centralen är spänningssatt. Antingen via bygel eller jordfelsbrytare.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
PEN ska in på en PENplint eller på jordskenan, därifrån kan man sedan ta ut en nolla.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Frågan känns lite svävande. Är det något du har problem med eller något du skall göra?

Om centralen har en inkommande PEN-ledare så skall denna ha kontakt med nollskenan vid alla tillfällen då centralen är spänningssatt. Antingen via bygel elle
brytar JFB enbart faserna? Den brytare inte trådarna på plint N?

JFB bryter både faser och nolla

A Adamlarss skrev:
E elmont skrev:
PEN ska in på en PENplint eller på jordskenan, därifrån kan man sedan ta ut en nolla.
för min central är rätt ny, de är automat säkringar. Och rätt färger. Men har liksom uppdelat gulgröna trådar på 1 plint rad och blåa trådar på 1 plint rad. Då måste de alltså sitta en bygel emellan dessa plint rader va för att få de att lira?

Se mitt första inlägg

A Adamlarss skrev:
Den bryter både nolla och faser. Jag kanske uttryckte mig slarvigt. När fasskenorna som matas via jordfelsbrytaren är spänningssatta så skall den med dessa förknippade nollskenan ha kontakt med PEN-plinten. När jordfelsbrytaren bryter så försvinner spänningen från fasskenorna. Och därmed är det ok att nollskenan inte har kontakt med PEN-plinten.

• Gilla
Adamlarss
  • Laddar…
E elmont skrev:
JFB bryter både faser och nolla
Okej!

För i min central är de automatsäkringar. Men har ingen JFB installerad.

De 4 ledar system, då blir det alltså så att PEN går in på PEN skenan i central och sen drar man ut nolla från samma skena ut i anläggning?

A Adamlarss skrev:
för min central är rätt ny, de är automat säkringar. Och rätt färger. Men har liksom uppdelat gulgröna trådar på 1 plint rad och blåa trådar på 1 plint rad. Då måste de alltså sitta en bygel emellan dessa plint rader va för att få de att lira?
Lägg upp en bild på hur det är kopplat så blir det lättare att förstå.

A Avemo skrev:
Lägg upp en bild på hur det är kopplat så blir det lättare att förstå.
Har ingen vettig bild så gör en skiss

Men de så de ser ut inkommande in på ovansida HB sen PEN in på en gulgrön plint. Och sen respektive nollor för varje grupp är dragen från blåa plinten.

Så min stora undran eller de ja undrar mest. Visst måste det sitta en bygel mellan min inkommande PEN och med den blåa plinten?

• Skiss över elinstallation med inkommande PEN på gulgrön plint, blå plint för nollor och HB markerad. Fråga om bygel mellan PEN och blå plint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Adamlarss skrev:
Så min stora undran eller de ja undrar mest. Visst måste det sitta en bygel mellan min inkommande PEN och med den blåa plinten?
Någonstans måste nollskenan sitta ihop med PEN-ledaren. För svar på varför din central ser ut som den gör får du ta en bild och lägga upp. PEN-ledare kan vara riskabla att koppla om man inte har full koll på hur det fungerar.

Vad är det du inte förstår i mitt första inlägg?

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
A Adamlarss skrev:
Okej!

För i min central är de automatsäkringar. Men har ingen JFB installerad.

De 4 ledar system, då blir det alltså så att PEN går in på PEN skenan i central och sen drar man ut nolla från samma skena ut i anläggning?
Ta gärna och läs artikelserien ”Det svenska elsystemet

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.