Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Med endast 10 meter till vedboden känns det overkill med en fast installerad kabel och en elcentral där. Det borde duga med en skarvsladd från uttaget på garaget. Men visst, ett fast installerat uttag vid vedboden är ju trevligt för att slippa skarvsladdar som ligger på marken.
En elcentral ser jag dock som overkill, men det kan kanske bli en smula billigare. Låt oss ta några alternativ, i den ordning som ger den "mest korrekta" lösningen först.
1. Huvudledning 5G2.5 från elcentralen eller mätarskåpet till en (liten) elcentral i vedboden.
Utgående 10 A 3G1.5 till belysning (och kanske enfasuttag).
Utgående 16 A 5G2.5 till CEE416 uttag till vedklyven.
2. Gruppledning 5G2.5 från CEE416-uttaget på garaget till ett CEE416-uttag vid vedboden.
Gruppledning 3G1.5 från annan punkt i garaget till belysning i vedboden.
Båda grupperna kan givetvis även utgå ifrån en elcentral i garaget eller i mätarskåpet.
3. Gruppledning 5G2.5 från CEE416-uttaget på garaget till ett CEE416-uttag vid vedboden, fast i detta fall ett kombiuttag med ett enfasuttag också. Enfastuttaget matar belysningen, som alltså i detta fall måste vara stickproppsansluten.
4. Skarvsladd från CEE-uttaget på garaget. Grenuttag matar stickproppsansluten belysning.
Så detta beror först och främst på vilka krav du har. Vill ha en fast installerad belysning i vedboden eller kan du tänka dig en stickproppsansluten lampa?
Kostnaden för 1 och 2 tror jag är ganska lika. Alt 3 är en liten sniklösning, inte helt klockren. Alt 4 är det enda alternativet du kan göra själv. För de övriga krävs en elektriker, och han ser då snabbt vilket av alternativen 1-3 som är bäst (eller kanske ett helt nytt alternativ).
Bestäm dig för vad du vill ha!!
En elcentral ser jag dock som overkill, men det kan kanske bli en smula billigare. Låt oss ta några alternativ, i den ordning som ger den "mest korrekta" lösningen först.
1. Huvudledning 5G2.5 från elcentralen eller mätarskåpet till en (liten) elcentral i vedboden.
Utgående 10 A 3G1.5 till belysning (och kanske enfasuttag).
Utgående 16 A 5G2.5 till CEE416 uttag till vedklyven.
2. Gruppledning 5G2.5 från CEE416-uttaget på garaget till ett CEE416-uttag vid vedboden.
Gruppledning 3G1.5 från annan punkt i garaget till belysning i vedboden.
Båda grupperna kan givetvis även utgå ifrån en elcentral i garaget eller i mätarskåpet.
3. Gruppledning 5G2.5 från CEE416-uttaget på garaget till ett CEE416-uttag vid vedboden, fast i detta fall ett kombiuttag med ett enfasuttag också. Enfastuttaget matar belysningen, som alltså i detta fall måste vara stickproppsansluten.
4. Skarvsladd från CEE-uttaget på garaget. Grenuttag matar stickproppsansluten belysning.
Så detta beror först och främst på vilka krav du har. Vill ha en fast installerad belysning i vedboden eller kan du tänka dig en stickproppsansluten lampa?
Kostnaden för 1 och 2 tror jag är ganska lika. Alt 3 är en liten sniklösning, inte helt klockren. Alt 4 är det enda alternativet du kan göra själv. För de övriga krävs en elektriker, och han ser då snabbt vilket av alternativen 1-3 som är bäst (eller kanske ett helt nytt alternativ).
Bestäm dig för vad du vill ha!!
Huvudledning på 2,5 mm2 från mätarskåpet är väl ingen bra lösning eftersom den inte ''klarar''uvudsäkringar på upp till 25 a. Jag skulle välja 5 g 6 mm2 i det fallet. Men är det en gruppledning då räcker 5 g 2,5 mm2
Redigerat:
Men går de som du sa tidigare om att stoppa en dosa där 16a uttaget sitter på väggen och dra en 5g2,5 till vedboden?
Isåfall kan jag göra en liten central av den eller kan jag endast stoppa ett 3 fas uttag på "ändan" av den kabeln jag drar från dosan?
Svar till tobbe
Isåfall kan jag göra en liten central av den eller kan jag endast stoppa ett 3 fas uttag på "ändan" av den kabeln jag drar från dosan?
Svar till tobbe
Har en fråga om alternativ 1.
Kan jag dra en huvudledning 5g2.5 från elcentralen från garaget till centralen jag bygger i vedboden? Eller måste den gå från mätarskåpet ifall jag ska sätta upp en central i vedboden?
Svar till BO
Kan jag dra en huvudledning 5g2.5 från elcentralen från garaget till centralen jag bygger i vedboden? Eller måste den gå från mätarskåpet ifall jag ska sätta upp en central i vedboden?
Svar till BO
Du kan ha en central i vedboden med det alternativet också. Är 3 fasuttaget skyddat av någon jordfelsbrytare i garaget?? Om ja.. Då behövs det ingen i vedboden.jonla89 skrev:
Är svaret nej.. Då måste allt i vedboden inklusive 3 fasuttaget skyddas av en jordfelsbrytare i den nya centralen. Detta för att erhålla hög el säkerhet samt uppfylla dagens regelverk vid nyinstallation.
Det 3fas uttaget på garaget är skyddat med jordfelsbrytare. Så då är det alltså tillåtet att gräva ner en 5g2.5 kabel och dosa den vars 3 fas uttaget sitter på garaget nu och dra den till en liten central i vedboden, och där ifrån ha en 16a säkring och gå med en 5g2.5 till 3 fas uttaget som nu ska sitta på vedboden och sen även ha en 10a säkring i centralen i vedboden för belysning där inne?
Det som då behövs i centralen är säkringar för belysning och för 16a uttaget, samt huvudbrytare? Eftersom " matningen" från de gamla uttaget som nu är dosat till vedboden är skyddad med jordfelsbrytare.
Det som då behövs i centralen är säkringar för belysning och för 16a uttaget, samt huvudbrytare? Eftersom " matningen" från de gamla uttaget som nu är dosat till vedboden är skyddad med jordfelsbrytare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Om man nu inte vill greja på med en central i vedboden så går det lägga ned en enfaskabel för belysningen från någon nära grupp i garaget.
Protte
Protte
Du behöver inte ha mer än en 10A säkring i kapslingen om du nu ska göra en fast belysningsinstallation i boden. Säkring för trefasuttaget tillför inget det är redan säkrat för det tidigare parallella uttaget, det räcker och de skulle inte vara sk selektiva mot varandra då de tom är lika 16A båda. Så en avgrening i dosa vid befintliga uttaget och kabel till en kapsling i boden med säkring för belysningen och trefasuttaget helt parallellt med matningen dit. Finns ingen anledning att göra det mer komplicerat, själv hade jag satt kombiuttag och haft belysning med stickproppen de få gånger det skulle behövas.
Eller gör som prototypen skriver, det är ju också bra och rent, en enfasmatning 1.5mm2 på så få meter blir nog dessutom billigare än de flesta andra lösningar.
Eller gör som prototypen skriver, det är ju också bra och rent, en enfasmatning 1.5mm2 på så få meter blir nog dessutom billigare än de flesta andra lösningar.
Redigerat:
Tack så mycket för alla bra svar!
Att jag inte tänkte så från första början!...
Det blir alltså att göra så att gräva ner en 5g2,5 och dosa den vars de gamla 3 fas uttaget satt på garaget och sen sätta det nya på vedboden, sen att gå med en 3g1.5 från garaget,
Tack än en gång!
Att jag inte tänkte så från första början!...
Det blir alltså att göra så att gräva ner en 5g2,5 och dosa den vars de gamla 3 fas uttaget satt på garaget och sen sätta det nya på vedboden, sen att gå med en 3g1.5 från garaget,
Tack än en gång!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Som jag skrev i alt 1, en huvudledning ska dras antingen från mätarskåp eller elcentral.jonla89 skrev:
Det finns en praktisk fråga här också, vad som en enklast. Det vet vi ingenting om.
Tycker du verkligen det behövs i detta fall?Tobbe_3 skrev:
prototypen skrev:
Ja, det är alt 2.jonla89 skrev:
Här har du lyckats hitta på alt 1.5. Det finns säkert en orsak till detta, om du vill dela med dig.jonla89 skrev:
Väljer du alt 2 eller 3 så behöver du inte ersätta uttaget på garaget, du kan koppla in dig parallellt med detta uttag.
Du har nu fått tillräckligt med alternativ att diskutera med elektrikern. Om det är så att du tänker installera detta själv så behövs dock ett åtskilligt antal vändor till i tråden.
Ca en halvmeter. Rör krävs ej om du väljer en kraftkabel som EKKJ, N1XV, ACEFLEX etc.jonla89 skrev:
Klicka här för att svara