Helu

Ska isolera snedtak med cellulosa både i huset där jag bor och i en blivande gäststuga. Det är inget stort utrymme, 160 respektive 105 mm. Jag har tidigare isolerat med skivor men eftersom det är stora spann mellan takstolarna så har det blivit skarvar mitt i. Därför har jag lagt flera lager tunnare skivor istället.

Nu funderade jag på om jag skulle låta en firma komma och spruta istället för att jag ska slita med skivor. Jag har pratat med två firmor varav den ena säger "-No problemo, det fixar vi". Förslaget var då att sätta en diffusionströg papp och sen spika på råspont som vi ska ha som innertak och bara låta de sista raderna vara öppna.

När jag pratar med nästa firma, som även saluför Feelingwoods skivor så får jag beskedet att helst sätta skivor. Och absolut inte spika råsponten först eftersom de vill kunna se att det fyller ut ordentligt. Gör fel kille/tjej jobbet så kan man få luftfickor. Risken finns också att det sjunker ihop med tiden. Dessutom kommer jag få en "mage" på väven som ska spikas upp.

Vad är er erfarenhet av att spruta snedtak? Är det prisvärt?

När jag sprutade cellulosa på vinden för ett antal år sedan så tyckte jag att det var väldigt prisvärt, då.

Ja, alla instruktioner, råd, videos etc. jag sett (har inte gjort själv) där man sprutar cellulosa i snedtak så har det varit plast med glesplanel och man har tydligt sett hur det fyller utrymmet. Å andra sidan så har jag också sett att det framförs i reklamen som en fördel att man kan öppna upp bara längst upp, suga ut sågspån och fylla med cellulosa istället. Så rätt utfört bör ju det också gå fint. Men kan man välja är det väl säkrare att se vad man gör ;)

Thomas Lundquist
Till att börja med så borde du isolera mer än 160 mm, och jag tycker att sprutad cellulosa är klart bäst.

Sen är det som vanligt när det gäller byggnation, dvs att man måste ha kunskap och erfarenhet på det man utför annars blir det ofta bedrövligt.

TL: Det är de takstolsdjupen som finns att tillgå. Jag vet att det inte följer ngn norm men det är bättre med 16 cm modern isolering som fyller facken än det hopsjunkna sågspån som finns där nu. Längst ner är det väl packat men ju längre upp längs snedtaket man kommer desto tunnare är skiktet med spån för att längst upp knappt ens täcka undertaket. Men vi ska regla på lite har vi bestämt oss för nu.

Vi räknade på vad det skulle kosta att köpa skivor och montera själv i gäststugan kontra låta få det sprutat. Vi kom fram till att det skulle gå lös på 6000 kr att isolera själv. Den ena montören har en prislista som börjar först på takstolsdjup om 19 cm och då går det på 4500 kr plus en märklig etableringsavgift på 2200 + moms. Så det blir alltså dyrare att spruta. En annan montör jag pratat med skulle ha 1000 kr kubiken (oklart om övriga avgifter tillkommer) och motsvarande pris skulle då bli 3200 kr.

När man börjar räkna på det är det lätt att bli snål och kika på byggmax vad glasullen kostar. Motsvarande skulle kosta ca 2000 kr. Men då blir det andra krav på luftspalt och ångbroms.

Nu är ju frågan då tillvägagångssättet för att vara säker på att det verkligen blir fyllt ordentligt. Helst hade jag reglat ut, satt väv och sen råspont som de kunde fylla ut. Får vi en "mage" på väven så måste vi ju först sala ut för att sätta innertaket. Dvs det blir luft bakom råsponten till ingen nytta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.