Har en lutande golvplatta i befintlig farstu som vi ska byggas in. Plattan är oisolerad. Min tanke är att fylla upp med EPS-betong cirka 60 mm för att få en plan yta. Cellplast ovanpå detta, XPS300, 100mm, limmas till EPS-betong. Därefter tänkte jag använda spårad cellplastskiva som det går att lägga fix och klinker direkt på, typ LK EPS 16. EPS-betongen är egentligen för att undvika flytspackel. Min fundering är om det blir tillräckligt stumt. Enligt LK:s anvisningar ligger ju deras isolerskiva direkt mot betongen. I mitt fall har jag alltså cirka 60mm EPS-betong + 100mm cellplast. Ytan är cirka 6m2.

Uppbyggnad:
- 100 mm befintlig lutande golvplatta.
- 0,2 Byggfolie som tätskikt.
- 30-60 mm EPS-betong.
- 100 XPS300, limmad till EPS-betong
- Limskikt
- LK Spårskiva EPS 16
- Primer
- Fästmassa och klinker.

Diagram över golvkonstruktion med lager av keramik, primer, spårskiva EPS 16, golvvärmerör, limskikt och bärande golvkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

U

J
anthoon14 anthoon14 skrev:
Har en lutande golvplatta i befintlig farstu som vi ska byggas in. Plattan är oisolerad. Min tanke är att fylla upp med EPS-betong cirka 60 mm för att få en plan yta. Cellplast ovanpå detta, XPS300, 100mm, limmas till EPS-betong. Därefter tänkte jag använda spårad cellplastskiva som det går att lägga fix och klinker direkt på, typ LK EPS 16. EPS-betongen är egentligen för att undvika flytspackel. Min fundering är om det blir tillräckligt stumt. Enligt LK:s anvisningar ligger ju deras isolerskiva direkt mot betongen. I mitt fall har jag alltså cirka 60mm EPS-betong + 100mm cellplast. Ytan är cirka 6m2.

Uppbyggnad:
- 100 mm befintlig lutande golvplatta.
- 0,2 Byggfolie som tätskikt.
- 30-60 mm EPS-betong.
- 100 XPS300, limmad till EPS-betong
- Limskikt
- LK Spårskiva EPS 16
- Primer
- Fästmassa och klinker.

[bild]
U
Kanske lägga XPSen direkt på EPSen när den är blöt så den får bränna fast?

J Jansson69 skrev:
Kanske lägga XPSen direkt på EPSen när den är blöt så den får bränna fast?
Ja de kan nog funka. Då går de ju att justera så allt blir plant också

• Gilla
Kirka75
  • Laddar…
J
N Nothna89 skrev:
Ja de kan nog funka. Då går de ju att justera så allt blir plant också
Det var lite så jag tänkte för EPSen är inte lätt att lägga så slätt..

• Gilla
jhall
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det var lite så jag tänkte för EPSen är inte lätt att lägga så slätt..
Efter att ha kollat på lite videor när de lagt ut EPS-cement tror jag inte det kommer vara möjligt att få det plant. Man kanske helt enkelt får flytspackla in golvvärmen istället.

J
Efter att ha kollat på lite videor när de lagt ut EPS-cement tror jag inte det kommer vara möjligt att få det plant. Man kanske helt enkelt får flytspackla in golvvärmen istället.
Men om du lägger på XPSen i när det är blött så kan du trycka det plant, jag menar man lägger ju cellplast på flis när man gör en grund och flisen är inte stabil..

Jag tänker om det är svårt att få till att hela xps skivan får stöd undertill genom att trycka fast den. Men det kanske är möjligt som du säger. Har inte sett just den lösningen någon annanstans. Därför jag blir lite osäker.

J Jansson69 skrev:
Men om du lägger på XPSen i när det är blött så kan du trycka det plant, jag menar man lägger ju cellplast på flis när man gör en grund och flisen är inte stabil..
Jag va i kontakt med en leverantör, och dom rekommenderade inte att man placerade cellplastskivorna direkt på EPS-cement. Då man riskerar ojämnheter och de inte är en testad lösning. De var även kritiska till att lägga golvvärmen på cellplast, men dom vill väl sälja eps-betong också...

J
Jag va i kontakt med en leverantör, och dom rekommenderade inte att man placerade cellplastskivorna direkt på EPS-cement. Då man riskerar ojämnheter och de inte är en testad lösning. De var även kritiska till att lägga golvvärmen på cellplast, men dom vill väl sälja eps-betong också...
Tro jag det, men bara EPS så blir det dyra elräkningar vi har lagt spårade cellplastskivor med golvvärme i massor samt alla Morderna plattor som gjut så lägger man golvvärmeslangen på cellplasten..
Så den leverantören skulle jag kastat i papperskorgen omedelbums😉😆

Man kan gjuta ett tunnt lager flytspackel ovanpå för att få det jämt, så gjorde jag för att lättare montera golvvärmeslang på EPS.

• Gilla
Nothna89
  • Laddar…
La du cellplastskivor då eller gjöt du in in det ?

Jag hade lite andra förutsättningar än du, körde EPS-cement i botten och gjöt in golvvärmeslingorna i flytspacklet.
N Nothna89 skrev:
La du cellplastskivor då eller gjöt du in in det ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.