Har en lutande golvplatta i befintlig farstu som vi ska byggas in. Plattan är oisolerad. Min tanke är att fylla upp med EPS-betong cirka 60 mm för att få en plan yta. Cellplast ovanpå detta, XPS300, 100mm, limmas till EPS-betong. Därefter tänkte jag använda spårad cellplastskiva som det går att lägga fix och klinker direkt på, typ LK EPS 16. EPS-betongen är egentligen för att undvika flytspackel. Min fundering är om det blir tillräckligt stumt. Enligt LK:s anvisningar ligger ju deras isolerskiva direkt mot betongen. I mitt fall har jag alltså cirka 60mm EPS-betong + 100mm cellplast. Ytan är cirka 6m2.
Uppbyggnad:
- 100 mm befintlig lutande golvplatta.
- 0,2 Byggfolie som tätskikt.
- 30-60 mm EPS-betong.
- 100 XPS300, limmad till EPS-betong
- Limskikt
- LK Spårskiva EPS 16
- Primer
- Fästmassa och klinker.
U
Uppbyggnad:
- 30-60 mm EPS-betong.
- Limskikt
- LK Spårskiva EPS 16
- Primer
- Fästmassa och klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Kanske lägga XPSen direkt på EPSen när den är blöt så den får bränna fast?anthoon14 skrev:
Har en lutande golvplatta i befintlig farstu som vi ska byggas in. Plattan är oisolerad. Min tanke är att fylla upp med EPS-betong cirka 60 mm för att få en plan yta. Cellplast ovanpå detta, XPS300, 100mm, limmas till EPS-betong. Därefter tänkte jag använda spårad cellplastskiva som det går att lägga fix och klinker direkt på, typ LK EPS 16. EPS-betongen är egentligen för att undvika flytspackel. Min fundering är om det blir tillräckligt stumt. Enligt LK:s anvisningar ligger ju deras isolerskiva direkt mot betongen. I mitt fall har jag alltså cirka 60mm EPS-betong + 100mm cellplast. Ytan är cirka 6m2.
Uppbyggnad:
- 30-60 mm EPS-betong.
- Limskikt
- LK Spårskiva EPS 16
- Primer
- Fästmassa och klinker.
[bild]
U
Men om du lägger på XPSen i när det är blött så kan du trycka det plant, jag menar man lägger ju cellplast på flis när man gör en grund och flisen är inte stabil..anthoon14 skrev:
Jag va i kontakt med en leverantör, och dom rekommenderade inte att man placerade cellplastskivorna direkt på EPS-cement. Då man riskerar ojämnheter och de inte är en testad lösning. De var även kritiska till att lägga golvvärmen på cellplast, men dom vill väl sälja eps-betong också...J Jansson69 skrev:
Tro jag det, men bara EPS så blir det dyra elräkningar vi har lagt spårade cellplastskivor med golvvärme i massor samt alla Morderna plattor som gjut så lägger man golvvärmeslangen på cellplasten..anthoon14 skrev:
Så den leverantören skulle jag kastat i papperskorgen omedelbums😉😆
Man kan gjuta ett tunnt lager flytspackel ovanpå för att få det jämt, så gjorde jag för att lättare montera golvvärmeslang på EPS.anthoon14 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spårad cellplastskiva eller spånskiva för golvvärme?
Värme allmänt -
Spårad cellplast med golvvärme ovanpå betongplattan i uterummet
Byggmaterial & Byggteknik -
Vattenburen golvvärme med spårad cellplast på betongplatta.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Erforderlig betongtjocklek vid golvvärme på cellplast
Badrum -
Cellplast + golvvärme + flyspackel i källare
Isolering