4 263 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Cat 6 installationskabel + modularkontakt??
Hej
Funkar det att sätta modularkontakter på installationskabel (istf "vanlig" nätverkskabel), såg i en gammal tråd där det nämndes i förbigående att det fanns speciella kontakter för detta ändamål? Tror ni det fungerar med en sån här tool-free (http://www.kjell.com/?item=98435) eller vart hittar man de där specialarna?
http://www.kjell.com/?item=98435
Funkar det att sätta modularkontakter på installationskabel (istf "vanlig" nätverkskabel), såg i en gammal tråd där det nämndes i förbigående att det fanns speciella kontakter för detta ändamål? Tror ni det fungerar med en sån här tool-free (http://www.kjell.com/?item=98435) eller vart hittar man de där specialarna?
http://www.kjell.com/?item=98435
Behöver du cat6 eller duger det med 5E?
den finns på kjell http://www.kjell.com/content/templa...00000,208000000,209500000,211500000,213500000 och duger ju för Gbit.
Jag vet ingen som säljer till konsument som har "specilakontakterna" i sortimentet.
Det som skiljer dem åt är att man har lite andra stift i de som ska klämmas på solida ledare så att de garanterat får en bra träff
den finns på kjell http://www.kjell.com/content/templa...00000,208000000,209500000,211500000,213500000 och duger ju för Gbit.
Jag vet ingen som säljer till konsument som har "specilakontakterna" i sortimentet.
Det som skiljer dem åt är att man har lite andra stift i de som ska klämmas på solida ledare så att de garanterat får en bra träff
Att klämma på kontakter på installationskabel går givetvis, men som tidigare sagts så är det lätt att det blir dålig kontakt. Jag rekommenderar att man sätter väggdosor/uttag i ändarna. Det blir en snyggare lösning som är mer flexibel. Ej heller speciellt dyrt.
I de monterade uttagen ansluter man sedan patchkablar till utrustningen.
Jag monterade ett par utanpåliggande uttag i mitt hus där det inte gick att få infällt, och på ett annat ställe ett infällt Eljo nätverksuttag där jag hade möjlighet till just infälld montering.
Eljo-uttaget vinner i kvalitet, estetik samt pris! Det kan monteras utan kroneverktyg (ok, Deltaco-uttagen kan även de monteras utan, men det blir absolut inte lika bra!) medans Deltaco-grejerna kräver nyss nämnda verktyg.
Deltaco-uttagen köpte jag för runt 15:-/st och Eljo-uttaget gick lös på närmare 200:-.
I de monterade uttagen ansluter man sedan patchkablar till utrustningen.
Jag monterade ett par utanpåliggande uttag i mitt hus där det inte gick att få infällt, och på ett annat ställe ett infällt Eljo nätverksuttag där jag hade möjlighet till just infälld montering.
Eljo-uttaget vinner i kvalitet, estetik samt pris! Det kan monteras utan kroneverktyg (ok, Deltaco-uttagen kan även de monteras utan, men det blir absolut inte lika bra!) medans Deltaco-grejerna kräver nyss nämnda verktyg.
Deltaco-uttagen köpte jag för runt 15:-/st och Eljo-uttaget gick lös på närmare 200:-.
tack för intressanta svar. Anledningen till dragningen var att köra hdmi-extender över ethernet, inte pga dess längd men får att hdmi-kontakten inte rymms i mina fördragna flexslangar. Men! Jag fick en snilleblixt och tog upp ett hål i golvet på ovanvåningen, precis ovan innerväggen där sladden ska gå. Hade maximal tur och lyckades hitta en väg ner där, så nu kan jag dra grova rör som rymmer framtida omdragningar.
Kändes fel att sätta modularkontakt resp patchpanel då det skulle bli ännu fler skarvar än vad man redan får via hdmi-->cat6-->hdmi, men det kanske egentligen bara är av filosofisk betydelse.
Kändes fel att sätta modularkontakt resp patchpanel då det skulle bli ännu fler skarvar än vad man redan får via hdmi-->cat6-->hdmi, men det kanske egentligen bara är av filosofisk betydelse.
Hej!Fluxor skrev:Att klämma på kontakter på installationskabel går givetvis, men som tidigare sagts så är det lätt att det blir dålig kontakt. Jag rekommenderar att man sätter väggdosor/uttag i ändarna. Det blir en snyggare lösning som är mer flexibel. Ej heller speciellt dyrt.
I de monterade uttagen ansluter man sedan patchkablar till utrustningen.
Jag monterade ett par utanpåliggande uttag i mitt hus där det inte gick att få infällt, och på ett annat ställe ett infällt Eljo nätverksuttag där jag hade möjlighet till just infälld montering.
Eljo-uttaget vinner i kvalitet, estetik samt pris! Det kan monteras utan kroneverktyg (ok, Deltaco-uttagen kan även de monteras utan, men det blir absolut inte lika bra!) medans Deltaco-grejerna kräver nyss nämnda verktyg.
Deltaco-uttagen köpte jag för runt 15:-/st och Eljo-uttaget gick lös på närmare 200:-.
har du E-nummer på det eljo-uttaget, samt vilken modularkontakt använde du i detta uttaget? Eller det kanske inte behövs? Jag ska köra med vinklad centrumplatta...
vänliga hälsningar
Steve
Klicka här för att svara