Tycker en reklamfilm från Caparol är konstig. Grannen säger: skulle inte du måla om huset.
Svar. Redan gjort
Grannen blir förtvivlad och kämpar på med tredje strykningen. Be
Finns väl sällan behov av tre strykningar vid ommålning.
https://youtu.be/V_qs-GAY6o4

Redigerat:
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Jag har tänkt samma tanke. Men vid ommålning så blir det rätt ofta mindre partier som skrapas trärena, och som då behöver grundmålas om man inte väljer deras färg. Inte så mycket jobb med att grundmåla de där små partierna, men det tar en dag extra i torktid. Vilket kan kosta en dag till i ställningshyra eller skylift.

Jag har för övrigt väldigt god erfarenhet av Caparol Karat. Vi har ett hus som är lite problem för målning. Liggande stockpanel. Söderfasaden byttes ut av förre ägaren, som inte målade panelen före montering. Konsekvensen är att det kommen vatten in i sprigorna och sugs upp av träet där. Vi satte ny panel i samband med utbyggnad på en sida och där målade jag även sponten före uppsättning.

Vi målade huset med Fluggers Alkydfärg första och andra gången med ett antal år mellan. Det börjasde spricka och flagna runt springorna inom 3 - 4 år. Sedan målade jag med Caparol Karat 2015. Fortfarande inget flagnande, men nu börjar det bli dags att måla om södersidan, färgen börjar bli lite blekt. Egentligen är själva fasaden fortfarande OK, men fodren runt fönstren börjar bli blekta.

Så, hinner inte måla om i sommar, får planera det till nästa år (lite komplicerat, huset är mer än 10m högt, så jag vill ha skylift).

Så i jämförelsen Flugger - Caparol så vinner Caparol stort. Sedan om det beror på att Caparol är bäst, eller på att Flugger är sämst vågar jag inte ha en synpunkt på.

@
nordlp nordlp skrev:
Tycker en reklamfilm från Caparol är konstig. Grannen säger: skulle inte du måla om huset.
Svar. Redan gjort
[länk]
Beror väl på hur det ser ut - men det kan räcka med en strykning också istället för två...

• Gilla
nordlp
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Beror väl på hur det ser ut - men det kan räcka med en strykning också istället för två...
Exakt. Jag tar en sida då och då och har aldrig behövt två stryk.

nordlp nordlp skrev:
Svar. Redan gjort
[länk]
Jag har bara strukit 2 gånger med Caparol. Fundera på att styra en gång till pga att jag mest använt pensel. För att det ska räcka att styra 2 gånger måste bägge lagerna vara rätt tjocka. Det blir det inte med pensel. Så bäst är att rolla på färgen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.