Tack för svar. Nu ska vi se om jag kommer någon vart.....
 
Hej! Jag har H50 kopplad till min IVT som skickar data till husdata-portalen. Det funkar men jag skulle även vilja skapa en kopia av data som skickas som en lokal fil varje gång statlink.py triggas (som jag sedan kan köra in i min lokala databas). Jag undrar om någon har tillgång till sådan script...det är lite klurigt att läsa ut hur statlink.py funkar...
 
M
useless useless skrev:
Här är tabeller för att översätta hexadecimala värden till temperatur respektive ström från effektvakten.

[länk]
[länk]
Tror att husdata har släppt något ”developersdokument” om detta, ska se om jag hittar det.
 
M
J jagheterfredrik skrev:
Återupplivar här med en hänvisning till ny information hos vp-forum: [länk]
Snyggt att du hittade information via den tyska producenten :)
 
Finns det någon med inomhusgivare (av CAN-modell) som vet hur meddelande från en sådan ser ut?
 
Uppdaterar här, det här är ett meddelande från innegivaren av can-modell om den nuvarande rumstemperaturen.
Y yxkastarn skrev:
72675 0x10000060 0x00 0xDE
Det går nu alltså att "emulera" en innegivare med https://github.com/jagheterfredrik/esphome-rego1000 samt ställa inne-börvärdet via home assistant.
 
  • Gilla
larky och 4 till
  • Laddar…
A
Det här var ju en trevlig tråd. Har suttit och googlat på vilken arduino/adafruit/canbus pryl jag skall köpa för att få in min gamla greenline i homeassistant. Det här blir en bra början.
 
Kan rekommendera canlite av voltlog som jag kör. Annars svenskutvecklade rejsacan.
 
J jagheterfredrik skrev:
Kan rekommendera canlite av voltlog som jag kör. Annars svenskutvecklade rejsacan.
Jag kollade lite på din git, kan du enkelt förklara hur setupen serut, använder du esp eller usb/candongel till PC?
 
E Erik_H2 skrev:
Jag kollade lite på din git, kan du enkelt förklara hur setupen serut, använder du esp eller usb/candongel till PC?
En ESP, specifikt canlite. Uppkopplad på wifi mot home assistant.
 
  • Gilla
Erik_H2
  • Laddar…
Lyfter tråden i hopp om att några här har använt sig av @jagheterfredrik's föredömliga arbete.

Jag håller på att installera hans GitHub-projekt på en ESP med CAN-bus och vill utöka funktionaliteten lite grann jämfört med basinstallationen.

De register jag är ute efter är:
  • Värmekurva höger/vänster
  • Varmvattenprogram
  • De två externa ingångarna "Extern ingång 1" och "Extern ingång 2"
  • Sommar-/vinterdrift
  • Extra varmvatten (i timmar)
 
K KMNelhas skrev:
Lyfter tråden i hopp om att några här har använt sig av @jagheterfredrik's föredömliga arbete.

Jag håller på att installera hans GitHub-projekt på en ESP med CAN-bus och vill utöka funktionaliteten lite grann jämfört med basinstallationen.

De register jag är ute efter är:
  • Värmekurva höger/vänster
  • Varmvattenprogram
  • De två externa ingångarna "Extern ingång 1" och "Extern ingång 2"
  • Sommar-/vinterdrift
  • Extra varmvatten (i timmar)
Kul!

Kurvorna finns på $HEATING_CURVE_LEFT_Y_GLOBAL och $HEATING_CURVE_RIGHT_Y_GLOBAL
Programmen har jag inte provat men finns under $DHW_PROGRAM_*
Vet inte ang ingångar och sommar/vinter
Extra varmvatten: tid på $XDHW_TIME, sätt på med $XDHW_REQUEST
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.