vi har ritat vårt egna hus och gick till både Nordiska Kvalitetshus, Vårgårda hus, som slutade överlägset smidigast (so far) med Värsåsvillan. Vi har ej kommit igång med bygget men de levererar stommen, så har vi ett kontrakt med spräng/mark, samt ett med byggentrepanaden. Men det är Värsåsvillan som projektleder allt. tror det är svårt att få till en som har total entrepenad dvs ett enda kontrakt för allt. Lycka till!! kolla gärna in dreamhouse

Snyggt upplägg på Dreamhouse, ser fram emot att få ta del av realiseringen av drömmen, kanske The Real House ?

Du indikerar att det är svårt att få någon att ta helhetsansvaret när man har arkitektritat, och kanske därmed även speciella önskemål på slutresultatet. Att det är så vet vi nu. Vi har diskuterat igenom frågeställningen med vår arkitekt, hennes kommentar var att det finns en nisch ledig för byggföretag att besätta här. Det finns ingen given aktör att peka på som svar på frågan som inleder denna tråd, om man inte har obegränsade ekonomiska resurser...
Det borde inte vara omöjligt att uppfylla kundens önskemål om man bara kunde hantera byggprojekt på ett noggrannt sätt, på köpet slipper man ju då den uppsjö av småproblem som tydligen alltid följer i spåren. Skulle det inte sparas genom att göra rätt från början, både vad gäller tid och kostnad ?

De husföretag som följer denna sida borde ta sig en funderare här

Tycker
/MF

A
cammy skrev:
vi har ritat vårt egna hus och gick till både Nordiska Kvalitetshus, Vårgårda hus, som slutade överlägset smidigast (so far) med Värsåsvillan. Vi har ej kommit igång med bygget men de levererar stommen, så har vi ett kontrakt med spräng/mark, samt ett med byggentrepanaden. Men det är Värsåsvillan som projektleder allt. tror det är svårt att få till en som har total entrepenad dvs ett enda kontrakt för allt. Lycka till!! kolla gärna in dreamhouse
Saknar planlösning! Så många inspirerande bilder men jag har lite svårt att få en uppfattning utan en sån. nu va det väl inte det som va tråden här men...

cammy skrev:
kolla gärna in dreamhouse
Hemsidan är jätte fin, men jag saknar både planlösning och lite mer text om ert drömhus. Vad gäller huset - hur planerade ni fram planlösning, på vilket sätt påverkade tomten mm.

Hemsidan förmedlar en mycket fin "känsla" av vad ni tänkt er. Jag förstår att ni är väldigt intresserade av heminredning, men jag saknar personlighet..... Det känns lite ytligt och jag får inte så mycket information av vare sig projektering eller bygge.

Det skulle vara väldigt kul att följa bygget av drömhuset och jag hoppas att det finns lite mer att läsa framöver.

Huset ser jätte fint ut!!! Har ni redan köpt en gunga till verandan? Vet ni var dessa finns i Sverige? jag har sett en hel del varianter på eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low prices
klicka på home & garden!!!

// Snäckan

ps. ursäkta för att det blev lite "off-topic"

hej anna, robban och snäckan! bloggen skapade först för att våra familjer skulle kunna följa bygget samt för oss själva som en dagbok. sen är jag själv otroligt intresserad av inredning så använder den för att hitta inspiration. sen blev det så att andra gillade den och den blev större och större. har blivit ett av mina största intressen! då vi blev otroligt brända från början med vår tidigare tomt (läs gärna historik) så har vi lugnat oss med att lägga ut planlösning etc förrän bygglovet är i hamn. men så fort bygglovet är klart så kommer vi mer personligt och detaljerat redovisa byggprocessen. men som sagt, har inte riktigt 'vågat' förrän allt är klart. saker och ting har man ju läst kan gå åt pipan.. men lovar kommer snart info om byggentrepenad, byggleverantör, planlösning, sprängning och hela processen. allt är än så länge i startskede. i väntan på allt uppdateras den med information samt förhoppningsvis inspirerande bilder. hoppas ni förstår.
tack snälla för tips om hänggunga. vet att det är supersvårt att få dag men en snickare i dalarna (granne till pappa), bygger sådana. så småning om ska vi ge honom en ritning. ses och höres!

MF/ håller helt med dig! hade nog lockat fler kunder som vill bygga men är 'rädda' för alla ekonomiska fallgropar. hoppas det ändras i framtiden! lycka till! cammyx

cammy skrev:
bloggen skapade först för att våra familjer skulle kunna följa bygget samt för oss själva som en dagbok.
Just denna formulering känns ruskigt bekant. Som den skulle vara hämtad......från vår hemsida nästan. ;)

robert och maria: ja det är verkligen ett ypperligt sätt att alla vänner och familjemedlemmar kan följa (pappa bor i dalarna etc), men är ju samtidigt superkul för ens egen del att samla allt på ett o samma ställe! inredning är det roligaste som finns och förhoppningsvis är bygget snart igång (som vad jag förstått inte alltid är lika kul;)). verkligen grattis till er inflyttning! längtar...xx

snäckan: du ska få kontakten till hänggungan så snart jag får den! är som sagt inte lätt att få tag i. get back! /cammy

@cammy

Det gäller att inte glömma sin dagbok. Om man någongång bestämmer sig för att sluta skriva tycker jag att man ska komma ihåg att skriva ut allt och spara. Det kan vara bra att i framtiden veta i vilken ordning man gjorde saker. Vad som var bra och vad man hade problem med.

henjen: när du väl/om du hittar någon totalentrepenad, får du mer än gärna lägga ut. bra o veta till byggande vänner. vet någon hur willa nordic gör? de är ju betydligt dyrare men har för mig att de kanske kör helentrepenad.. /cammy

Cammy
Kul att det kommer mer om bygget senare. Har ju också varit kritisk mot att ni bara skriver om lulllull men med tanke på hur mycket ni skriver nu så blir det nog en matig och bra byggsida sedan.
Jag har också en blogg i startstadiet som jag inte vet hur den kommer att sluta eftersom vi inte ens har fått tomt ännu men det är kul att skriva "från start" om det blir något.
Har lagt upp er blogg bland mina favoriter tillsammans med husihelvete och en hel del andra.
Lycka till med er startsträcka!

cian: Va kul! ska gå in och kolla er sida! ja min lilla blogg skiljer sig mycket från många andra sk byggbloggar då jag även har stort fokus på inspiration och inredning. det kommer alltid vara så då det ändå är det som är det roliga i slutändan, att skapa sitt drömhus både ut och invändigt! men det kommer att finnas massa info, bilder, tips etc så snart byggnationen är igång! för mig är det jätteviktigt att hitta en ventil att drömma och fokusera på det roliga när det är tugnt. för alla vet att det inte är en lätt process att bygga. men oj så kul och spännande! och alla har vi våra egna sätt att hålla ångan uppe! kan verkligen rekommendera bloggandet till alla husbyggare! massa lycka till och hoppas ni snart hitter er drömtomt!! igår fick vi tillträde till våran. /cammy dreamhouse

A
cammy skrev:
hej anna, robban och snäckan! bloggen skapade först för att våra familjer skulle kunna följa bygget samt för oss själva som en dagbok. sen är jag själv otroligt intresserad av inredning så använder den för att hitta inspiration. sen blev det så att andra gillade den och den blev större och större. har blivit ett av mina största intressen! då vi blev otroligt brända från början med vår tidigare tomt (läs gärna historik) så har vi lugnat oss med att lägga ut planlösning etc förrän bygglovet är i hamn. men så fort bygglovet är klart så kommer vi mer personligt och detaljerat redovisa byggprocessen. men som sagt, har inte riktigt 'vågat' förrän allt är klart. saker och ting har man ju läst kan gå åt pipan.. men lovar kommer snart info om byggentrepenad, byggleverantör, planlösning, sprängning och hela processen. allt är än så länge i startskede. i väntan på allt uppdateras den med information samt förhoppningsvis inspirerande bilder. hoppas ni förstår.
tack snälla för tips om hänggunga. vet att det är supersvårt att få dag men en snickare i dalarna (granne till pappa), bygger sådana. så småning om ska vi ge honom en ritning. ses och höres!
Tack! Väntar med spänning!

Vallsjöhus bygger i stort sett vilket hus som helst!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.