Pannrum 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kan man placera tre st 500l så här? eller måste de vara i linje med varandra?

Sett ovanifrån

Krilleman
Bilden syns inte.

Pannrum 2.jpg
Skapa konto

Krilleman
Ingen fara, tänk bara på att tankarna ska kopplas så lika rörlängd uppnås.

Termoventiler beskriver det bra här, sid 6:
http://laddomat.se/media/upload/LM21-60+100_Manual_SV.pdf

Fast du har tre tankar så blir principen den samma med inkopplingspunkt A. På dom över anslutningarna går du rakt på. Men på dom undre kopplar du in A på tanken längst bort från pannan.

Pannrum 2.jpg
Skapa konto

pannrum3.png
Skapa konto

• Gilla
Drdeo
  • Laddar…
Ok där ser man ,Tack så mycket! :)

Har nämligen ett stort avloppsrör som hamnar bakom tanken om jag ska ha tre st, måste komma åt rensluckan med ifall det skulle behövas någon gång,

Varför måste du absolut ha vedeldning när du inte kan få in ett modernt lättarbetat system ens från början.
Många som har "gratis ved" tjänar bättre på att sälja veden mer eller mindre färdigbearbetad än på att elda upp den själv. Sparar ju också massor av tid och svordomar.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag gillar att elda med ved, eldar i kamin hela dagarna för värme :) Sen är det ju det enda man kan påverka själv, pellets(som jag har nu) och el har man ju ingen kontroll över, priserna går stadigt uppåt och det är bara betala.Pelletsen tex har ju ökat i pris hela tiden, den sjunker ju aldrig. Nä ved ska det vara, calmarpannan är väl relativt modern i mina ögon och ju mer jag efterforskar o mäter o frågar, läser o jämnför är ju för att det ska bli så lättarbetat system som möjligt i slutändan. Är man lat eller inte gillar att spendera lite tid i pannrummet är det ju inget för den människan, själv gillar jag det som sagt :)

OBS nu menar jag inte att du är lat såklart, om det kan tolkas så.

Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
kulle
Jag tror inte johanpelle är lat,
bara allergisk mot ved :p

• Gilla
Majgårdarna och 1 till
  • Laddar…
:thumbup: själv älskar jag ved hehe

Tror jag svarade dig i en annan tråd också😄 Förstår ditt dilemma, det är mycket att tänka på. När jag bytte 2012 tänkte jag ungefär som du verkar göra. 3-4 500 liters tankar (eftersom dom skulle ner för trappor och sådär) en tank skulle också ha en beredare i sig . Kollade på en panna med rätt litet vedutrymme oxå. Ju mer jag läste (mycket på detta eminenta forum bl.a) så började Jag vackla i mina tankar. Min ursprungstanke ändrades helt och jag grävde ett hål vid husgrunden, tog upp väggen och då gick det rätt lätt att få in en tank på 2500 liter som jag isolerade själv. Det blev också en panna med hyfsat stort vedmagasin (effecta Woody, 145 liter) och Baxis TVA. Hade nog inte fått plats med en större tank men skulle lätt kunna tänka mig 1000 liter till.
På vintern eldar jag nu (ner till -10 grader) ungefär ett ilägg varannan dag. På sommaren fyller jag pannan ungefär en gång var tionde dag för varmvatten. Jag är otroligt nöjd att jag gjorde som jag gjorde även om det var lite merarbete. I slutändan vet jag inte om det blev så otroligt mycket dyrare men definitivt otroligt mycket mer bekvämare eldning än om jag gjort enligt min ursprungstanke.

• Gilla
Drdeo och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Drdeo skrev:
Tack för tips, jaa det tåls att fundera på det här, den ska ju ner för källartrapp och igenom ett antal dörrar o 90graders svängar så det känns lite svårjobbat med en stor..
Så här gjorde jag.
hål.png
Skapa konto

Det var lite drygt och gräva men det blev mycket enklare att få ut den gamla pannan och in med den nya.
Ångrar att jag inte tog större tankar bara. Skulle lyssnat mer på forumet råd och inte haft bråttom.

• Gilla
jussi_76 och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för tips och råd, jag ska läsa igenom alla svar och försöka få ihop en lösning som är den bästa, hinner ju ändra mig tre gånger om dagen bara :P

Oj! grävde du för hand?

Majgårdarna
Japp grävde ut för hand. Frugan skottade igen det 😄

• Gilla
Drdeo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.