I senaste nyhetsmailet från BH länkas till trädgårdsdesigner Cajsa Johanssons svar på inskickad fråga "Lufta gräsmattan utan maskin". Jag har respekt för Cajsa, och hennes kunskap, men här finns det många konstigheter, och hennes svar har dessutom mycket lite att göra med själva frågan. Eftersom det inte går att kommentera eller diskutera experternas svar, så skapar jag en tråd istället. Cajsa får mer än gärna kommentera.

Frågeställaren har en bit gräsmatta med "mycket mossa på sidorna där myror gärna vill bo och bitas.
Nu är den ju blek och tråkig så tänkte börja att kratta den nu och sen gödsla den med konstgödsel."

Frågan är sedan "kan jag lägga några markstenar (tyngd) på min 4 uddade högrip och "dra" den bakom mig för att riva upp ränder?"

Cajsa svarar med att rekommendera att man bryter marken med grep, och sedan gödslar med hönsgödsel, för att öka mikrolivet i gräsmattan.

Jag vill hävda att såväl grundfrågan, föreslagen åtgärd samt detta svar, tydligt visar att man har en dålig förståelse för varför man vertikalskär eller luftar sin gräsmatta. Vertikalskärning är främst till för att riva upp gräsmattefilten (thatch, golfspråk), som bildas med tiden vid rötterna. Åtgärden klyver även gräsrötterna och stimulerar tillväxt. Man kan inte göra som frågeställaren föreslår, det kommer att förstöra mattan, och OM man vertikalskär när man har mossa och ogräs, så kommer man orsaka en explosion av desamma senare under säsongen.

Cajsas råd att frågeställaren istället skall bräcka jorden med grep, är inte ett svar på frågan. Det kan man bemöda sig med om man har en mycket gammal vältrampad jord, som blivit ytterst kompakt och syrefattig. Ett mycket mödosamt arbete, med tveksam effekt. Det kommer inte att hjälpa på aktuell matta med mossa och dålig livskraft.

Vidare så tycker jag precis tvärtom när det gäller gödsel. Att sprida ut pelleterad hönsbajs, utan att sedan mylla ner det, är ett oskick. Det luktar illa och vem vill ha potentiellt med salmonella liggande på tomten under barnens fötter? Konstgödsel övergöder inte gräset mer än "naturprodukter". Använder du ett långverkande konstgödsel så slipper du dessutom sprida bajs varje månad.

Olle Bergs bokförlag lade ner tid på just detta och hörde sig för bland många experter i branschen kring just denna fråga kring konst- och naturgödsel på gräsmatta - läs vad de svarade här på Olles sida. För er som inte orkar så kan man sammanfatta med "befängt".

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Jag ansluter till elpacos lag och håller med om allt ovan!

Kul med engagemang!

Ja, svaret kanske var lite kort. Det finns olika metoder, den jag rekommenderade är billig och enkel, men tidskrävande på stora områden. Den hjälper, det har jag erfarenhet av både på egen tomt och kunders.

Så här på våren får många mossfrossa. Vi pratar med kunder dagligen som har halvt panik. Mossa växer i lägre temperaturer än gräs och får försprång och syns tydligare på våren, innan gräset får fart. Det bästa sättet att slippa mossa är att göda gräsmattan under växtsäsong.

Finns väldigt små risker (om ens några?) med hönsgödsel och salmonella, så det tycker jag inte vi ska varna för. I Sverige har vi få utbrott och gör snabba åtgärder, gårdar som blir drabbade stängs av snabbt och åtgärder görs på alla sätt för att ingen spridning ska ske. Hönsgödsel är både kort- och långtidsverkande. Visst luktar det, men när man sprider vid/innan regn försvinner odören rätt fort. Det löses upp snabbt, och om något inte löses så ligger det tätt intill jorden, risken att bli kladdig om fötterna känns inte som en olägenhet, man sprider inte hönsgödsel om man bara har mossa, grässtråna skyddar.

Nej, konstgödsel övergöder inte mer än naturgödsel, men ger inget mer än kemisk näring, vilket är kortsiktigt tänkt, tycker jag. All gödning utförs hellre lite och ofta än tvärtom. Det är såklart upp till var och en att avgöra vad man vill använda och det finns olika erfarenheter och aspekter att basera sitt beslut på. Om man läser på om "handelsgödsel kontra naturgödsel" så kan man själv avgöra vad som känns viktigt.

Visst, vertikalskärning förbättrar absolut gräsmattan både genom att ev filtighet skärs sönder och att tuvande grässorter delas och därmed sprider sig bättre – gräsmattan tätnar. Vertikalskärning och gödsling rekommenderar jag först efter andra klippningen, så gräset är igång ordentligt. Har man mest mossa är vertikalskärning inte en bra metod. (Mossrivare är därför riskabelt, eftersom varje liten mosstråd är en ny stickling. Allt måste noggrant tas bort efteråt.)

Myror i gräsmattan gör ingen skada, men sannolikt är det för torrt och sandigt. Toppdress och vattning, samt att störa dem med en grep är bra. Om det är så farligt att man blir biten får man använda myrmedel eller Fun light som tar död på dem.

Jag är ingen gräsmattenörd. Jag tycker inte man behöver eftersträva en perfekt gräsmatta. Inga "monokulturer" är naturliga och kräver mycket arbete att hålla i schack. Mossa är mjukt och skönt att gå på och rätt vackert... Hellre det än revande rotogräs för min del. (Fröogräs är lätt att hålla borta genom att klippa innan de går i frö). Men alla väljer självklart sin egen ambitionsnivå.

Jag tror vi tycker rätt lika Elpaco egentligen, förutom angående gödselval.

Bästa hej!
Cajsa

• Gilla
amdreas och 1 till
  • Laddar…
Cajsa Jacobsson skrev:
Kul med engagemang!
Det bästa sättet att slippa mossa är att göda gräsmattan under växtsäsong.[...]

Hönsgödsel är både kort- och långtidsverkande. [...]
Det löses upp snabbt, och om något inte löses så ligger det tätt intill jorden, risken att bli kladdig om fötterna känns inte som en olägenhet, man sprider inte hönsgödsel om man bara har mossa, grässtråna skyddar.

Nej, konstgödsel övergöder inte mer än naturgödsel, men ger inget mer än kemisk näring, vilket är kortsiktigt tänkt, tycker jag. [...]

[...]Har man mest mossa är vertikalskärning inte en bra metod. (Mossrivare är därför riskabelt, eftersom

Jag är ingen gräsmattenörd. Jag tycker inte man behöver eftersträva en perfekt gräsmatta. Inga "monokulturer" är naturliga och kräver mycket arbete att hålla i schack. Mossa är mjukt och skönt att gå på och rätt vackert... Hellre det än revande rotogräs för min del. (Fröogräs är lätt att hålla borta genom att klippa innan de går i frö). Men alla väljer självklart sin egen ambitionsnivå.

Jag tror vi tycker rätt lika Elpaco egentligen, förutom angående gödselval.

Bästa hej!
Cajsa
Hej Cajsa. Tack för ditt svar. Ja i grunden tror jag inte vi är särskilt långt ifrån varandra.

* Mossa är i min mening det lättaste att bli av med, även om jag som du hellre har just mossa än rotogräs. Dock existera ingendera på min matta (manuell rensning av rotogräs endast). Och mossrivare är faktiskt en snabb genväg om man har mycket. Man måste dock se till att efter rivningen få ut järnsulfat, för att inte få spridningen du nämner (eller explosion är väl mer riktigt ;) . Ett mycket större problem är att när du tar bort mossan för fort så uppstår kala fläckar som kommer att befästas av ogräs, om du inte snabbt stödsår. Gödning och starkt gräs håller sedan mossa borta. Men jag tycker inte man skall vara rädd för järnsulfat. Det är inget farligt bekämpningsmedel, och ger näring till gräset samtidigt.

* Min erfarenhet av hönsgödsel är att det inte löser upp sig så fort på bar backe. Snarare ligger det gärna och möglar i rabatterna efter några veckor. Därför skriver väl även flera stora fabrikanter (weibulls, hasselfors) på sina påsar att det skall myllas ner för bästa effekt. Så jag sprider gärna hönsgödsel i rabatter där jag kan mylla, men ogärna på gräsmattan, där det kommer att ligga och kladda i veckor.

* Jag håller med om att konstgödsel saknar mikrokultur som antagligen är viktig. Vi gräsmatteälskare har ju dock en dragning till att även dressa våra mattor, och då får man till den delen. Huruvida man vill gödsla med långverkande eller kortverkande preparat är väl mer en personbunden fråga - båda alternativen finns ju oavsett val av grupp. Dock tycker jag det är extremt suspekt att folk är skeptiska till att man överhuvudtaget göder mattan - vem tycker det är en dålig idé att mata sina övriga växter?

* Monokulturer uppstår inte i naturen särskilt ofta, men det gäller så många fler ställen än gräsmattan - varför är det just där vi talar om naturens behov av mångfald? Låter du bli att rensa ogräs i kökslandet? Dina perennrabatter? Man hörde tex Rappne gnälla i TV4 förra året om monokulturgräs, gödsel och frånvaro av mossa i gräsmatta, men inte katten ser jag en massa inblåst rotogräs som får växa i hans handelsträdgård? Jag tycker helt klart att man låtit gräsmattan bära hundhuvudet, för att sedan skapa precis lika välskötta monokulturer på annat håll. Kalla det för vad det är - ett ointresse för att förädla gräsmattan, inte ett vurmande för mångfald och miljötänk.

elpaco skrev:
* Monokulturer uppstår inte i naturen särskilt ofta, men det gäller så många fler ställen än gräsmattan - varför är det just där vi talar om naturens behov av mångfald? Låter du bli att rensa ogräs i kökslandet? Dina perennrabatter? Man hörde tex Rappne gnälla i TV4 förra året om monokulturgräs, gödsel och frånvaro av mossa i gräsmatta, men inte katten ser jag en massa inblåst rotogräs som får växa i hans handelsträdgård? Jag tycker helt klart att man låtit gräsmattan bära hundhuvudet, för att sedan skapa precis lika välskötta monokulturer på annat håll. Kalla det för vad det är - ett ointresse för att förädla gräsmattan, inte ett vurmande för mångfald och miljötänk.
Håller med elpaco här. Ordet monokultur har blivit något slags modeord som slängs med lite här och där. Visst, när man ser enorma fält med endast en gröda på kilometer efter kilometer då kan väl ordet passa och då som något ganska negativt. Men att min gräsmatta på runt 350 m2 skulle vara skadlig för naturen om den bestod av enbart de grässtrån jag önskar blir lite fånigt. Alla djur och insekter som skulle trivas bättre ifall min gräsmatta var full av andra växter har möjlighet att förflytta sig till rabatter, häckar, grannars tomter eller till och med skogen som ligger 50 meter bort.

Vi människor har ett ansvar att värna vår miljö...men att frånta människan små intressen och glädjeämnen i miljöns namn hjälper föga i "the big picture".

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Myror trivs även i fuktiga gräsmattor, förlåt jag menar mossmattor. Det myror inte gillar är att det är vått, men de myror som man refererar till i originalfrågan trivs i fuktig sandjord, särskilt om det växer mossa ovanpå (vet inte vad de heter, men de är gulrödaktiga i tonen och nästintill genomskinliga - troligen Tuvmyror). Orsaken till detta är att mossan och sanden tillsammans dränerar så pass bra att inte vatten blir stående där.

Jag har myror i kanten på min matta. Det är helt ok, så länge de håller sig ifrån huset.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag jobbar på ett företag som säljer jord och gödsel och vår rekommendation är alltid att naturgödsel ska myllas ner.
Minns fortfarande ett dagis som skulle vara naturvänliga så de gödslade sina gräsmattor med hönsgödsel.
Lukten var kvar i en månad och barnen kunde inte leka där för föräldrarna var tokiga när barnen luktade hönsgödsel varje dag. Inte heller så mysigt om de stoppar det i munnen...

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.