Hej alla kunniga där ute!

Vi ska ta tillvara på tomtens kvm och därför anlägga någon typ av stödmur mot ett dike och fylla ut emot.

Muren kommer bli ca 25m lång och ca 1,3 - 1,5m hög (grovt måttat).

Så min fråga, som helt okunnig inom området, är helt enkelt, hur hade ni gjort?
Då vi aldrig kommer se muren så vill vi gärna komma så billigt undan som möjligt. L-stöd känns fruktansvärt dyrt.
Går det att mura på något bra vis som orkar tyngden av jorden/gräsmattan?

Tack på förhand för alla kloka svar! :)

Gabioner kanske blir billigare?

Ja L-stöd är väldigt dyrt och inte så snyggt enligt mig.
Jag skulle föreslå en kallmurad, staplad stenmur. En del jobb med det också men det blir väldigt snyggt.
Svårt att uppskatta priset, en granne gjorde nyligen en sån kanske runt 20m och det tog drygt 4 dagar för en grävmaskin. Dock är den muren över 2m hög

Men eftersom du inte kommer se den och om det är lätt att komma åt så kanske L-stöd ändå är rätt väg. Går snabbt också.
Räkna ca 6000kr per stöd, 2m långa och ca 140cm höga.
Jag fick en offert på 7m L-stöd ganska nyss, trångt utrymme så svårt att gräva. 140cm höga, 118 000kr...

Tänk på att muren kommer behöva bygglov samt marklov behövs om du ska höja tomten så mycket, vissa kommuner har +- 50cm lov fritt, men förändrar man mer än dessa 50cm behövs marklov från kommun
Samma sak med murar, under 50cm så behövs oftast inget bygglov

Jag byggde en 1,2m hög mur med benders megastone-serie. En mursten som låser fast mot den underliggande stenen med en klack på baksidan. Smidigt att slippa mura med bruk för att kunna dela upp det på fler tillfällen. Trevlig sten att jobba med. När du bygger så hög mur behöver den förankras i de bakomliggande massorna med ett geonät.
Men om du ändå inte kommer kunna se muren kanske det också känns onödigt med en sån sten. Borde väl gå att göra en lecablocksmur och förankra den i jorden. Aldrig byggt en sån själv så det vet jag tyvärr inte hur man gör. Kanske går att använda geonät för den också?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.