Hej!
Har noterat kraftigt rostangrepp på brickor och muttrar till en markis. Har bara suttit ett par år.
När jag tittar på muttrarna så får jag intryck att de är varmförzinkade (se bilder).

Ändå har de rostat. Lite svårare att se vad bulten som de sitter i är för material. Den verkar inte ha rostat i ngn större omfattning.

Funderade på att byta till rostfria muttrar och brickor, men då kanske bulten istället börjar rosta, vilket ju i princip är värre eftersom den är svårare att byta.

Vad tror ni det här är för material? Förslag på åtgärd?

• Del av en vit metallkonstruktion med rostiga bultar och vita färgflagor, möjligtvis en del av en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostiga skruvar och fästelement på en väderbiten vit träyta, med nedgången färg och en svart kabel.
    Skapa konto
  • En rostig bricka och en sexkantig mutter på ett grått tygunderlag.
    Skapa konto
P
M Magnus21 skrev:
Hej!
Har noterat kraftigt rostangrepp på brickor och muttrar till en markis. Har bara suttit ett par år.
När jag tittar på muttrarna så får jag intryck att de är varmförzinkade (se bilder).

Ändå har de rostat. Lite svårare att se vad bulten som de sitter i är för material. Den verkar inte ha rostat i ngn större omfattning.

Funderade på att byta till rostfria muttrar och brickor, men då kanske bulten istället börjar rosta, vilket ju i princip är värre eftersom den är svårare att byta.

Vad tror ni det här är för material? Förslag på åtgärd?
Ligger huset nära havet ?
Typ 5km på Västkusten, eller hälften på Ostkusten ?
Då bör du nog ha Rostfritt eller Syrafast.
Aluminium som beslaget verkar vara gjort av är ädlare än zinken som muttrar, brickor och bultar är belagda med, då blottläggs stålet efter en tid.
De kommer inte att rosta bort, men det estetiska är ju viktigt.
Kan ju borsta med stålborste och spraya kallgalv över muttrarna, finns på Biltema och andra mekar företag.

Tack för svar!
5 km från Västkusten är det ja.

Frågan som jag funderar på också är om bulten istället rostar sönder om jag byter mutter och bricka till rostfritt. Skulle ju vara jobbigare med sönderrostad bult.

Oftast blir rostskyddet skadat vid monteringen. Så ta samma typ av brickor montera en torr dag och måla på lite Hammarlack eller liknande.

Bästa svaret

P
M Magnus21 skrev:
Tack för svar!
5 km från Västkusten är det ja.

Frågan som jag funderar på också är om bulten istället rostar sönder om jag byter mutter och bricka till rostfritt. Skulle ju vara jobbigare med sönderrostad bult.
För att det ska kunna rosta krävs syre och någon fukt som metalljonerna kan reagera i, vilket tar en väldigt lång tid inne i muttern och inne i väggen.
Kommer du åt att byta skruvarna/bultarna också, så gör det, det är inga stora pengar.
Eller så spraya kallgalv och måla över.

Tack för goda råd! Lyckades byta både mutter och skruv på ena i fästningen. På den andra fick jag nöja mig med att byta mutter och bricka. Här är bilder på bästa sidan. Får väl återkomma med bilder om 3 år. 😅

• Metallstruktur fästad vid vägg med bultar och muttrar, nedslitet, en kabel synlig, närbild.
    Skapa konto
P
M Magnus21 skrev:
Tack för goda råd! Lyckades byta både mutter och skruv på ena i fästningen. På den andra fick jag nöja mig med att byta mutter och bricka. Här är bilder på bästa sidan. Får väl återkomma med bilder om 3 år. 😅
Låsmuttrarna är aldrig fel då en markis kan gunga lite och över tid få en mutter att börja gänga av.
Dessutom tätar plastringen som låser, gängorna från fukt.

• Gilla
Magnus21
  • Laddar…
Totte_S
När man blandar metaller som ligger långt ifrån varandra i den galvaniska spänningsserien så bör man använda en mer ädel metall för infästningar och beslag. I annat fall agerar dessa som offeranod med galvanisk korrossion/rost som följd. Idealet är att använda samma material i skruv som i det som fästs, men aluminiumskruv har dålig hållfasthet, alltså är det en bättre kompromiss att använda rostfritt framför varmfözinkade skruv när man fäster aluminium.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.