Hej!
Har noterat kraftigt rostangrepp på brickor och muttrar till en markis. Har bara suttit ett par år.
När jag tittar på muttrarna så får jag intryck att de är varmförzinkade (se bilder).
Ändå har de rostat. Lite svårare att se vad bulten som de sitter i är för material. Den verkar inte ha rostat i ngn större omfattning.
Funderade på att byta till rostfria muttrar och brickor, men då kanske bulten istället börjar rosta, vilket ju i princip är värre eftersom den är svårare att byta.
Vad tror ni det här är för material? Förslag på åtgärd?
Har noterat kraftigt rostangrepp på brickor och muttrar till en markis. Har bara suttit ett par år.
När jag tittar på muttrarna så får jag intryck att de är varmförzinkade (se bilder).
Ändå har de rostat. Lite svårare att se vad bulten som de sitter i är för material. Den verkar inte ha rostat i ngn större omfattning.
Funderade på att byta till rostfria muttrar och brickor, men då kanske bulten istället börjar rosta, vilket ju i princip är värre eftersom den är svårare att byta.
Ligger huset nära havet ?M Magnus21 skrev:Hej!
Typ 5km på Västkusten, eller hälften på Ostkusten ?
Då bör du nog ha Rostfritt eller Syrafast.
Aluminium som beslaget verkar vara gjort av är ädlare än zinken som muttrar, brickor och bultar är belagda med, då blottläggs stålet efter en tid.
De kommer inte att rosta bort, men det estetiska är ju viktigt.
Kan ju borsta med stålborste och spraya kallgalv över muttrarna, finns på Biltema och andra mekar företag.
Bästa svaret
För att det ska kunna rosta krävs syre och någon fukt som metalljonerna kan reagera i, vilket tar en väldigt lång tid inne i muttern och inne i väggen.M Magnus21 skrev:
Kommer du åt att byta skruvarna/bultarna också, så gör det, det är inga stora pengar.
Eller så spraya kallgalv och måla över.
Låsmuttrarna är aldrig fel då en markis kan gunga lite och över tid få en mutter att börja gänga av.M Magnus21 skrev:
Dessutom tätar plastringen som låser, gängorna från fukt.
När man blandar metaller som ligger långt ifrån varandra i den galvaniska spänningsserien så bör man använda en mer ädel metall för infästningar och beslag. I annat fall agerar dessa som offeranod med galvanisk korrossion/rost som följd. Idealet är att använda samma material i skruv som i det som fästs, men aluminiumskruv har dålig hållfasthet, alltså är det en bättre kompromiss att använda rostfritt framför varmfözinkade skruv när man fäster aluminium.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur kan jag dra åt muttrarna under blandaren helt?
Vatten & Avlopp -
Var hittar jag sådana här skruvar och muttrar ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Sand eller rost efter bytta rör?
Vatten & Avlopp -
Hur svårt är det att bytta ut en rör själv????
Grund & Markarbeten -
Sprickor på insidan runt nybytta fönster
Fönster & Dörrar