AXS
Bästa uppdateringen du kan göra på en dator.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Min vid det här laget uråldriga laptop från 2007 som jag tänkt skrota för ganska länge sedan hänger med fortfarande tack vare ett byte till en SSD för snart 5 år sedan. Bättre uppgradering går inte att göra på nån dator egentligen.

Ska man lyfta fram en fördel till med SSD så är det hållbarheten. En traditionell mekanisk disk har ju rörliga delar (skivor och armar) medans en SSD är ren ren flasdisk, likställ vid ett USB minne.
Jobbar själv på en större statlig IT enhet med ca 3000 arbetsstationer ute i verksamheten. När jag började för 5 år sedan byttes mekaniska diskar på löpande band. Nu är det enbart SSD diskar och vi har inte bytt en enda på 3 år.

Även om det inte hade varit någon prestanda vinst (vilket det är) så hade det ändå varit värt att uppgradera pga ljudnivån.
En ssd är knäpptyst.

Det är extremt mycket bättre med SSD!
Både CPU och minne (RAM) behöver jobba mindre när disken hinner med att cache'a snabbare.

ok tack!

Jag läste att batteri tiden inte blir bättre med ssd. Det var en seriös data tidningen som hade gjort en skapli noggrant test.

Batteritiden blev avsevärt bättre hos mig iallafall; gick från normalt runt 2h till närmre 4h vid normalt användande.

Jag kan bara hålla med. Lätt den bästa uppdateringen jag gjort på min laptop!

Det spelar egentligen ingen roll vilken SSD man väljer. En SSD (vilken som helst) springer i cirklar runt en HDD.

Jag har tom köpt en 32GB "kingrich" från Aliexpress för 130 spänn och stoppat i en 7 år gammal netbook med atom-processor och 2GB ram, och Windows 10 funkar faktiskt hjälpligt på den numera.

Alla Windows versioner sen jag tror det är Vista använder alltid 100% av ramminnet, dock ser det ledigt ut för användaren.
Windows använder allt ledigt minne till att cache det mesta som användaren använder aktivt(Mac OS X gör likadant fast bättre än Windows), detta gör att Windows faktiskt använder swapfile/pagefile mer än vad man faktiskt tror och detta gör att en SSD alltid är en värd investering om det är en vettig dator i övrigt för detta beteende gör att datorn känns seg i allmänhet.
Windows har även en tendens att lagra program som inte varit aktiv för användaren på ett tag i swapfile/pagefile vilket kan få datorn att kännas seg vid byte av program och den står och tuggar.

I bärbara datorer är det oftast en god investering då de flesta bärbara datorer faktiskt levereras med en 5400rpm disk om det inte är en probook eller liknande modell från andra tillverkar då dessa kan levereras med en 7400rpm disk om den inte levereras med en SSD redan från fabrik. Och ja dom flesta SSD diskar duger gott.

t.ex Denna
Som var billigaste på komplett som var 240gb.

Du märker ingen skillnad om du byter till kraftigare CPU eller sätter i 16 gb minne. Med SSD får du idag den största märkbara skillnaden sedan 386 till 486 dator. Du behöver inget program för att mäta skillnaden då det är så markant.

Uppstarten som många redan sagt är en sådan markant skillnad. Men om du väljer en disk som kan läsa och skriva runt 500 då märker du även en avsevärd skillnad när du startar program, flyttar filer, flera program igång, använder internet mm. Det är en bra ide!

peternicklas
Jag fick en gammal Dell med HDD, tog 2 minuter att starta den.
Klonade över innehållet till en SSD, tar nu 10 sekunder att starta den.
Titta på Intel och deras SSD med 5 års garanti.

Redigerat:
Jag har väl egentligen bara ett köpråd ang SSD och det är inte OCZ. De har haft tillförlitlighetsproblem tidigare iallafall.

Att jag valde en superbillig kinadisk till netbooken beror på att den enbart används för lite surf. Dör den så dör den.

pelpet skrev:
Jag har väl egentligen bara ett köpråd ang SSD och det är inte OCZ. De har haft tillförlitlighetsproblem tidigare iallafall.

Att jag valde en superbillig kinadisk till netbooken beror på att den enbart används för lite surf. Dör den så dör den.
Jag har också hört detta för ett tag sedan. Jag har dock haft en OCZ Agility 3 i min burk i 4 år utan problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.