20 816 läst ·
47 svar
21k läst
47 svar
Byte kronströmbrytare
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Fast sen vet ju inte jag, din svarta tråd kanske är ganska lång så att den skulle fortfarande räcka om du snodde en liten bit...
Om du har en brun tråd så kan du ta den. Brun är färgen på fasen sedan 2002.
//Patrik
Om du har en brun tråd så kan du ta den. Brun är färgen på fasen sedan 2002.
//Patrik
Jag har iofs en sladd som går mellan lampan i taket och lamputtaget liggandes. I den finns ju en brun,blå sladd. Men det kanske inte är samma som till strömbrytare?
Nej det är ju inte riktigt samma.. Gå och köp 15 cm svart FK 1,5 i morgon...
Nej det är ju inte riktigt samma.. Gå och köp 15 cm svart FK 1,5 i morgon...
I ditt fall är fasen svart... I nya anläggningar är fasen brun... I gamla anläggningar var fasen vit... I ditt fall är den vita och den gröna tändtrådar = trådar som är brutna av tex en strömbrytare.. Dvs fram till brytaren kommer fasen som är svart.. i brytaren bryts den och går vidare till tex en halllampa eller en utelampa.. då kan den va vit eller brun eller grå eller grön men aldrig gul/grön som är jord eller blå som är nolla...
Fast är det en äldre anläggning (fram t.o.m. början på 70-talet ungefär) kan det vara nästan vilka färger som helst och då gäller att rycka i trådar och se vart de går och/eller mäta sig fram.
Det där kan jag ställe upp som vittne på!snaggletooth skrev:
Kåk från -54 och jag har hitills hittat svart röd och vit fas, blå, svart och vit nolla, vit, gul, röd och grön jord
Eventuell glimlampa.