Fast sen vet ju inte jag, din svarta tråd kanske är ganska lång så att den skulle fortfarande räcka om du snodde en liten bit...

Om du har en brun tråd så kan du ta den. Brun är färgen på fasen sedan 2002.

//Patrik

N
Jag har iofs en sladd som går mellan lampan i taket och lamputtaget liggandes. I den finns ju en brun,blå sladd. Men det kanske inte är samma som till strömbrytare?

Nej det är ju inte riktigt samma.. Gå och köp 15 cm svart FK 1,5 i morgon...

Okej ska göra så.
Tack för svaret

Förresten är FAS alltid svart eller? Vad är vit och grön då? Jag trodde det skulle vara svart till fas,blå till Neutral tex. Men det kanske är lite olika

Ja det kan va lite olika speciellt när glada amatörer varit i farten........

Jo men här är jag första amatören som är där och pillar. Fast å andra sidan kanske det var amatörer som byggde hela huset. Vem vet

N
I ditt fall är fasen svart... I nya anläggningar är fasen brun... I gamla anläggningar var fasen vit... I ditt fall är den vita och den gröna tändtrådar = trådar som är brutna av tex en strömbrytare.. Dvs fram till brytaren kommer fasen som är svart.. i brytaren bryts den och går vidare till tex en halllampa eller en utelampa.. då kan den va vit eller brun eller grå eller grön men aldrig gul/grön som är jord eller blå som är nolla...

Normalt är vit, grön och ev gul tändtrådar, som går till belysning ifrån brytare.

Radik skrev:
Förresten är FAS alltid svart eller? Vad är vit och grön då? Jag trodde det skulle vara svart till fas,blå till Neutral tex. Men det kanske är lite olika

Fast är det en äldre anläggning (fram t.o.m. början på 70-talet ungefär) kan det vara nästan vilka färger som helst och då gäller att rycka i trådar och se vart de går och/eller mäta sig fram.

snaggletooth skrev:
Fast är det en äldre anläggning (fram t.o.m. början på 70-talet ungefär) kan det vara nästan vilka färger som helst och då gäller att rycka i trådar och se vart de går och/eller mäta sig fram.
Det där kan jag ställe upp som vittne på!

Kåk från -54 och jag har hitills hittat svart röd och vit fas, blå, svart och vit nolla, vit, gul, röd och grön jord :D

Jag bor i radhuslägenhet som byggdes 1982 så det borde inte vara huller om buller.

Här är kopplingsschemat om det hjälper!
Kronkoppling.jpg
... men vad betyder symbolen som ligger på de streckade linjen?

Eventuell glimlampa.

Aha!
Då äre alltså dom här färgerna som är standard idag?
Kronkoppling-coloured.jpg

Miles skrev:
Aha!
Då äre alltså dom här färgerna som är standard idag?
[bild]

Nej det är det inte. Idag är fasen brun och dessutom använder man 2 olika färger på tändtrådarna i en kronbrytare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.