20 816 läst ·
47 svar
21k läst
47 svar
Byte kronströmbrytare
Bygla är alltså koppla ihop eller? Så svarta fasen ska gå in i både L1 och L2?
Nu när ni proffs ändå är här. Nåt som vet vad symbolen som ser ut som ett uppochner vänt u fast fyrkantigt typ är för nån symbol? Sitter på en dimmer
Nu när ni proffs ändå är här. Nåt som vet vad symbolen som ser ut som ett uppochner vänt u fast fyrkantigt typ är för nån symbol? Sitter på en dimmer
Fast det spelar ju ingen roll.
Man använder ju bara en x1 och en x2 om man inte har nån trappkoppling.
Tänk bara på att du kanske får byta vilken x1resp x2 du använder beroende på om du vill släcka med knapparna nere eller uppe och samma för bägge.
Man använder ju bara en x1 och en x2 om man inte har nån trappkoppling.
Tänk bara på att du kanske får byta vilken x1resp x2 du använder beroende på om du vill släcka med knapparna nere eller uppe och samma för bägge.
Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
En kron är två st brytare med gemensam matningRadik skrev:
En dubbel trapp är två separata växlande kontakter.
Surfa till ELJO, ska visst finnas en sida med kopplingar för de flesta fall
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Hmmm (inget om behörig) bygel = kort tråd 5-10 cm
Fasen tvinnas med ena änden av bygeln och skruvas fast under L1
andra änden av bygeln ansluts under L2
Med snabbanslutning så finns det 2 hål, fas in i ena hålet på L1 andra hålet bygeln som även kopplas till L2
Protte
Fasen tvinnas med ena änden av bygeln och skruvas fast under L1
andra änden av bygeln ansluts under L2
Med snabbanslutning så finns det 2 hål, fas in i ena hålet på L1 andra hålet bygeln som även kopplas till L2
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Du skapar en bygel. Du tar en FK-snutt och skalar upp båda ändar. Sedan böjer du den så den passar in på de ställe du ska koppla in den på.Radik skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Nja, då finns väl kanske risken att den tråden blir för kort. Bättre att ta en liten bit från en annan kabel, fast du kanske inte har någon kabel liggandes?Radik skrev:
//Patrik
Nej jag har ju inte det men det kan jag alltid fixa fram. Brukar ju finnas på rulle i affären så man kan nog köpa rätt små bitar.
Jag har iofs en sladd som går mellan lampan i taket och lamputtaget liggandes. I den finns ju en brun,blå sladd. Men det kanske inte är samma som till strömbrytare?
Jag har iofs en sladd som går mellan lampan i taket och lamputtaget liggandes. I den finns ju en brun,blå sladd. Men det kanske inte är samma som till strömbrytare?