Bygla är alltså koppla ihop eller? Så svarta fasen ska gå in i både L1 och L2?

Nu när ni proffs ändå är här. Nåt som vet vad symbolen som ser ut som ett uppochner vänt u fast fyrkantigt typ är för nån symbol? Sitter på en dimmer

N
Ja den svarta fasen lägger du in på L1 sen drar du en ny liten rackare mellan L1 och L2 (en bygel)

Fast det spelar ju ingen roll.
Man använder ju bara en x1 och en x2 om man inte har nån trappkoppling.

Tänk bara på att du kanske får byta vilken x1resp x2 du använder beroende på om du vill släcka med knapparna nere eller uppe och samma för bägge.

Patrik_Hed skrev:
...pågrund av att det låter som att du köpt en dubbeltrapp i stället för en vanlig kronbrytare.

//Patrik

Och att sätta in en bygel är inget avancerat eller?
Vafan är skillnaden på en dubbeltrapp och kronbrytare då? Det var tjejen som köpte så jag skyller allt på henne =)

N
Kanske är det bäst att du låter tjejen koppla in den då...

niklasm skrev:
Kanske är det bäst att du låter tjejen koppla in den då...
Tycker jag låter som en bra idé så blir det rätt gjort! :)

Radik skrev:
Och att sätta in en bygel är inget avancerat eller? QUOTE]

Nej då, det är bara att sätta en liten kabel bit (en bygel) mellan skruvarna.

//Patrik

Radik skrev:
Och att sätta in en bygel är inget avancerat eller?
Vafan är skillnaden på en dubbeltrapp och kronbrytare då? Det var tjejen som köpte så jag skyller allt på henne =)
En kron är två st brytare med gemensam matning
En dubbel trapp är två separata växlande kontakter.

Surfa till ELJO, ska visst finnas en sida med kopplingar för de flesta fall

Protte

Eftersom jag aldrig byglat förut så frågar jag på. Blir det att man sätter in bygeln sen sladden i bygeln eller? Ingen som har nån bild på en bygel?

Tack för alla svar

Hmmm (inget om behörig) bygel = kort tråd 5-10 cm

Fasen tvinnas med ena änden av bygeln och skruvas fast under L1
andra änden av bygeln ansluts under L2

Med snabbanslutning så finns det 2 hål, fas in i ena hålet på L1 andra hålet bygeln som även kopplas till L2

Protte

Radik skrev:
Eftersom jag aldrig byglat förut så frågar jag på. Blir det att man sätter in bygeln sen sladden i bygeln eller? Ingen som har nån bild på en bygel?

Tack för alla svar
Du skapar en bygel. Du tar en FK-snutt och skalar upp båda ändar. Sedan böjer du den så den passar in på de ställe du ska koppla in den på.

//Patrik

Jaha då tror jag att jag är med i matchen. Jag snor alltså en liten bit från fassladden som jag redan har och kopplar den mellan L1 och L2.
Eller?

N
Exakt!

Radik skrev:
Jaha då tror jag att jag är med i matchen. Jag snor alltså en liten bit från fassladden som jag redan har och kopplar den mellan L1 och L2.
Eller?
Nja, då finns väl kanske risken att den tråden blir för kort. Bättre att ta en liten bit från en annan kabel, fast du kanske inte har någon kabel liggandes?

//Patrik

Nej jag har ju inte det men det kan jag alltid fixa fram. Brukar ju finnas på rulle i affären så man kan nog köpa rätt små bitar.
Jag har iofs en sladd som går mellan lampan i taket och lamputtaget liggandes. I den finns ju en brun,blå sladd. Men det kanske inte är samma som till strömbrytare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.