Hejsan!
Jag har tagit min an ett nytt projekt att se över vatten och avloppsledningar i mitt gamla hus från 1860-tal
Badrum och toalett är ok skick. Det är kök nedre våning och övre våning som detta gäller nedan. Nedre våning är mitt huvudkök, övre våning har det varit kök men jag ska satsa på en toalett där istället.
Befintliga rör ser ni PDF nedan
Jag har tagit min an ett nytt projekt att se över vatten och avloppsledningar i mitt gamla hus från 1860-tal
Badrum och toalett är ok skick. Det är kök nedre våning och övre våning som detta gäller nedan. Nedre våning är mitt huvudkök, övre våning har det varit kök men jag ska satsa på en toalett där istället.
Befintliga rör ser ni PDF nedan
Redigerat:
Behöver hjälp att hitta lämpliga dimensioner på nya rör.
K.v galvröret ska ersättas med prisolrör koppar i diameter? 15/18/22 mm?
avloppsröret, 110mm om det blir toalett uppe, annars 75mm?
V.v är redan i koppar, antar att dimensionen är ok?
Med vänlig hälsning
johAN
K.v galvröret ska ersättas med prisolrör koppar i diameter? 15/18/22 mm?
avloppsröret, 110mm om det blir toalett uppe, annars 75mm?
V.v är redan i koppar, antar att dimensionen är ok?
Med vänlig hälsning
johAN
Avlopp:
75 räcker om det är köksavlopp, annars 110 om du ska ha toalett.
Tappvatten:
Ska du dra ett separat rör till varje kök eller ska det förgrenas?
12 prisol räcker till kök, även om jag rekommenderar 15 fram för att ha möjlighet att koppla på mer.
Pexslang rör i rör är däremot avsevärt mycket lättare att dra än prisol och något jag rekommenderar här.
Tappvatten:
12 prisol räcker till kök, även om jag rekommenderar 15 fram för att ha möjlighet att koppla på mer.
Pexslang rör i rör är däremot avsevärt mycket lättare att dra än prisol och något jag rekommenderar här.
Jag tänkte nog koppla i serie. Tänkte ev köpa en hel rulle prisol i storlek som passar diverse ställen. Gissar på 15 eller 18mm?B Bredare skrev:Avlopp:
Tappvatten:
Som max på samma rördragning blir det ett kök nere + en liten toalett uppe, dvs(köksblandare+diskmaskin+tvättställblandare+toalett).
pex känns mer osäkert då det finns råttor o möss som gnager på allt möjligt.
Använder aldrig prisol, då jag anser dem svårarbetad i alla lägen jämfört med slang
Prisol går ju att handbocka med om man är noggrann och försiktig, dock aldrig lika skarpt som med bockverktyg.
Beträffande luftfaren så vet jag inte vad som är minimum för tillräckligt luftflöde, men normalt i en anläggning av denna storlek använder man en 75:a, även om de färdiga takagenomföringarna som finns att köpa ofta är 110. Bara att förminska ner den till 75 i så fall.
Galvat rör som luftare?
Nåväl, byt det oavsett så är du framtidssäkrad samt slipper igensatt rör som rostat inifrån.
Prisol går ju att handbocka med om man är noggrann och försiktig, dock aldrig lika skarpt som med bockverktyg.
Beträffande luftfaren så vet jag inte vad som är minimum för tillräckligt luftflöde, men normalt i en anläggning av denna storlek använder man en 75:a, även om de färdiga takagenomföringarna som finns att köpa ofta är 110. Bara att förminska ner den till 75 i så fall.
Galvat rör som luftare?
Nåväl, byt det oavsett så är du framtidssäkrad samt slipper igensatt rör som rostat inifrån.
Tack för dina svarB Bredare skrev:
Är pex-slang likvärdigt med koppar ur alla avseenden vid tappvatten/dricksvatten? koppar känns ju rejält och tryggt val tycker jag, är väl lite gammeldags. En rulle 15mm är väl bra att ha hemma för diverse rördragning kan jag tycka
Galvat rör som av avluftning är ju en riktigt gammal lösning, långt innan plaströr fanns antar jag, 1930-talet kanske.
Att ersätta med 75 mm låter ju rimligt, 110mm blir betyder större ingrepp i väggar och innertak och det vill jag undvika.
En fundering till, är det någon nackdel att ha samma avloppsrör (110mm) till både wc, disk, handfat? Är lite osäker när jag får tid att bygga toalett uppe, men har jag dragit upp ett 110 rör så finns ju alla möjligheter för framtiden tänker jag
tänker jag rätt?