Har aldrig funnits någon access till krypgrunden i vårt nuvarande hus.
Vi har ägt huset ett år och nu löst så vi kommer åt att ta oss ner.
Ser torrt och fint ut där nere.
Nu till mitt dilemma, det enda jag kan komma åt är avloppen, hur kommer jag åt vattenrör?
Tanken var att bland annat se över skicket på vattenrör då jag misstänker att åtminstone kallvattenrör är galvade och behov av att bytas på sikt.
Huset är byggt 1960 och några sådana ingrepp är aldrig gjort.

Förstår ju då att vattenrör ligger ovanpå betongbjälklaget någonstans i isoleringen, hur går man tillväga rent praktiskt för att byta dessa till kök bland annat?

Mest av nyfikenhet om hur omfattande det blir, vi tänker anlita hantverkare till jobbet.

PEX-röret på bild drog VVSare ner i förberedelse i samband med att vi renoverade köket.

• Krypgrund med betongbjälklag och exponerade rör, inklusive vit PEX-rör, över en torr sandig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PEX-rör och gammalt avloppsrör i krypgrunden, med betongbjälklag ovanför och murad vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Grattis till den bästa grundkonstruktionen för renovering! Krypgrund med betongbjälklag. Har motsvarande, från '64.
Inkommande vatten / servis bör du väl se någonstans i grunden nedom platsen för din mätare? Galvat rör som du skriver.
Inne i huset är det enklaste att dra nya med pex inne i vägg/schakt (t ex där du ska upp till ovanvåning) och utanpåliggande med kopparrör där det behövs. I krypgrunden är isolerad pex bra.
I vårt hus sitter vattenmätaren nära kök, badrum, tvättstuga och schaktet upp till badrum på ovanvåning så det var praktiskt på det sättet.
De gamla kopparrören är ingjutna i siporexen och de sitter kvar.
Håller själv på och byter värmeledningar och radiatorer nu. Krypgrunden är guld när man renoverar och bygger om.

Redigerat:
S Stooffee skrev:
hur går man tillväga rent praktiskt för att byta dessa till kök bland annat?
Man byter dom inte - Man borrar hål i bjälklaget och drar nya i grunden.
De gamla tömmer man och lämnar åt sitt öde.

• Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.