Hej!

Jag tog bort den gamla silikonen i duschen där golvet möter väggen för den hade möglat.

Det var ett slarvigt jobb som tidigare ägaren hade gjort och jag fick använda kniv och skrubba med ättika för ta bort så mycket som möjligt. Sedan rengjorde jag med vatten och rengöringsmedel.

Men nu är jag jätteorolig att jag har skadat tätskiktet? När jag rör med fingret där den gamla silikonen var så är det hårt, jag vet inte hur tätskiktet ser ut så jag undrar ifall det är lugnt att bara lägga ny silikon? Vad kan det mörka som jag ringat in vara? Är det missfärgningar?

Nya bilder:
Gamla bilder:

Tacksam för all hjälp!

• Närbild av duschhörn där golv möter vägg, med en röd inringning som visar ett område utan silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschen visar fogarna där golv möter vägg, med mörka missfärgningar och avsaknad av silikon i hörnet, nära en golvbrunn.
    Skapa konto
  • Hörn av duschkabin med kaklade väggar och golv där silikon har tagits bort. Synlig missfärgning vid fogar och rörgenomföring nära duschdörren.
    Skapa konto
  • Bilden visar ett kakelgolv vid duschens vägg med missfärgad fogmassa och borttagen silikon.
    Skapa konto
  • Hörnet av en dusch med ljusa golv- och väggplattor, delvis borttagen silikon i skarvarna och mörka missfärgningar nära avloppet.
    Skapa konto
  • Hörnet i en dusch där väggen möter golvet, fogen ser rengjord ut. Missfärgning och mörkt område syns där silikon tidigare funnits.
    Skapa konto
  • Vinkel mellan kakelvägg och kakelgolv i dusch, med mörka fläckar vid kanten. Rör synliga på väggen, indikerar tidigare borttagen silikon.
    Skapa konto
  • Hörnet av en dusch där golvet möter väggen, med ljusa kakelplattor och rester av borttagen silikon, samt mörka missfärgningar.
    Skapa konto
  • Duschmodell där golvet möter väggen, med märken från borttagen silikon. Mörka fläckar syns längs skarvarna.
    Skapa konto
BirgitS
Tätskiktet är under resp. bakom plattorna så det är fullkomligt omöjligt att du tar på tätskiktet eller dess underlag. Plattorna är väl typ 10 mm tjocka.

Svårt att se på din bild, men skulle det kunna vara samma typ av fog i det inringade området som mellan plattorna på golvet?

Jag undrar det också...möjligen missfärgningar. Tror du det är ok att lägga på ny silikonen? :)

BirgitS
Numera har man inte silikon i vinkeln mellan golv och vägg utan bara klinkerfog. Men om det behövs för att det ska gå att hålla rent så kan du ha på silikon, men tänk på att det ska ligga som ett ytlager och inte nertryckt.

Tack för ditt svar. 🤗Jag funderar på att inte lägga silikon för jag misstänkte att det inte behövs för det är kakel. Den tidigare ägaren hade lagt silikonen därför trodde jag borde också göra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.