Byggahus.se
Hej!

Jag skulle idag byta trasig dörr som tyvärr inte går att reparera. Bra tillfälle tänkte jag att byta några andra samtidigt som vi varit sugna på ett tag. Eftersom jag hade dörrar som var 2015x825x40 och huset är från 69 var jag övertygad om att vi hade "gammal standard". Gick och köpte en dörr/blad 9x21 som jag trodde skulle passa efter att ha kapat bort 2,5cm. Köpte även mellangångjärn. Dessvärre passade inte dörren alls på gångjärnen. Vid närmare mätning visar det sig att jag har 1514 mm mellan gångjärnen. Alla guider jag hittar pratar unisont om 1520 mm.

Det går såklart att specialbeställa en ny dörr men jag tycker att byta karmen ligger närmare till hands. Väggarna är av någon form av tunnare lättbetong och ej bärande. Eller finns det bättre alternativ? Jag bifogar en bild på hur mina karmar ser ut. Verkar som det är någon sorts konstruktion som går hela vägen upp till taket. Bilden är tagen från badrummet som skall renoveras snart men dörren jag ska ersätta nu sitter precis bredvid och har exakt samma konstruktion. Någon som har tips eller idéer?

Mvh
 
  • Beige dörr i en ljus karm med överstycke och synlig låskista, dörrhandtag och två strömbrytare på väggen i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
det finns dörrar till gammal standard att köpa, kolla om måtten stämmer Gammal Standard | Allt om innerdörrar | GK Door
Tyvärr har jag ett cc-mått mellan gångjärnen på 1514 mm (ej gammal standard) vilket innebär att dessa inte hamnar rätt. Kan inte förstå varför alla mina dörrar har detta mått men så är det tyvärr.
 
BirgitS
H holayoman skrev:
Verkar som det är någon sorts konstruktion som går hela vägen upp till taket.
Det kan vara en enkel träkonstruktion för att täcka mellanrummet mellan taket och dörren för att slippa ha Ytong ovanför dörren. Men det betyder ju inte att karmarna går ända upp till taket utan det är ju fodren du ser. I så fall är det ju lätt att göra dörröppningen högre.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara en enkel träkonstruktion för att täcka mellanrummet mellan taket och dörren för att slippa ha Ytong ovanför dörren. Men det betyder ju inte att karmarna går ända upp till taket utan det är ju fodren du ser. I så fall är det ju lätt att göra dörröppningen högre.
Ja, det verkar onekligen vara en enklara träkonstruktion som du säger. Kom på att en annan fördel med att byta ut karmarna är att jag antar att moderna såna har en spalt i ovandelen för luftgenomsläpp. Det saknar alla mina och huset har utrustats med FTX i efterhand varför jag skulle kunna dra nytta av detta. Känns som det blir nästa veckas projekt!
 
BirgitS
Moderna dörrar brukar ha en glipa mellan dörren och tröskeln.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.