1 587 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Byte av fönster och reglar/isolering i badrum - hur göra korrekt?
Hej!
Detta gamla fönster ska bytas mot ett nytt vridfönster och jag undrar om ni har råd kring hur man reglar upp och isolerar på rätt sätt vid bytet. Det trät och isolering som fanns var i dåligt skick. Fönstret ligger i ett badrum (våtzon 2) så jag är osäker på om det finns några krångliga regler här att förhålla sig till?
Luftspalt mot den putsade väggen?
Diffusionsspärr?
Bakom den putsade delen är en tegelvägg.
Detta gamla fönster ska bytas mot ett nytt vridfönster och jag undrar om ni har råd kring hur man reglar upp och isolerar på rätt sätt vid bytet. Det trät och isolering som fanns var i dåligt skick. Fönstret ligger i ett badrum (våtzon 2) så jag är osäker på om det finns några krångliga regler här att förhålla sig till?
Luftspalt mot den putsade väggen?
Diffusionsspärr?
Bakom den putsade delen är en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
GVK har en sammanfattning av branschreglerna just när det gäller fönster här: https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tatskikt-mot-fonster
Man bör ju komplettera med att läsa hela branschreglerna från rätt branschorganisation (BKR kakel, GVK våtrumstapet, MVK målat system).
Dessutom så finns det från Säker vatten hur man bygger en våtrumsvägg, t.ex. när det gäller plast i väggen.
Man bör ju komplettera med att läsa hela branschreglerna från rätt branschorganisation (BKR kakel, GVK våtrumstapet, MVK målat system).
Dessutom så finns det från Säker vatten hur man bygger en våtrumsvägg, t.ex. när det gäller plast i väggen.
Eftersom huset är murat så skulle jag inte introducera trä och skivor med trä eller papp här. Att det gamla träet var dåligt tyder också på att det inte ska vara trä här. Är det t ex en gammalt igensatt dörr vi ser?
Om det nu är murat/betonggjutet så skulle jag mura upp lecablock med en luftspalt mot vad som ser ut som ytterväggen. Det är väldigt enkelt och kräver i stort bara lecablocken och murbruk. Man kan kosta på sig några armeringsjärn också. Det är en fukttålig konstruktion som mer liknar övrig vägg tänker jag.
(Du får ta rådet med en nya salt i och med allt jag har att gå på är enstaka foto.)
Om det nu är murat/betonggjutet så skulle jag mura upp lecablock med en luftspalt mot vad som ser ut som ytterväggen. Det är väldigt enkelt och kräver i stort bara lecablocken och murbruk. Man kan kosta på sig några armeringsjärn också. Det är en fukttålig konstruktion som mer liknar övrig vägg tänker jag.
(Du får ta rådet med en nya salt i och med allt jag har att gå på är enstaka foto.)
Tack för länken! Ska se om jag hittar något mer specifikt hos Säkert vatten just för våtzon 2 då både dusch och badkar ligger i ett separat utrymme (skiljevägg och glasdörr).BirgitS skrev:
Mycket intressant! Det låter som en bra lösning med tanke på att vi ska även försöka förstärka väggen för kommande tvättställskommod. Har du några tankar kring det också?Claes Sörmland skrev:
Vissa fönster i huset har ett slags träpanel undertill med värmeelement, men tegel på utsidan så troligtvis ser det likadant ut på dessa fönster också.
Under rivningen:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara