Hej!
Hus från -74, panel spikad direkt på stommen utan luftspalt.
Fasaden är av tidigare ägare målad med fel färg och utan undarbete.
Klart är att jag ska byta ut all panel med spikläkt bakom.

Men, nu kommer ju givetvis ALLA och säger "men du måste ju tilläggsisolera samtidigt"

Huset är 86 kvadrat + källare
stommen är 48x120, så antar det är 120 isolering som max.
Jag har gipsat väggarna invändigt, sedan är det någon träskiva, plast, isolering, asfaboard och spikad panel.
Jag har redan bytt tak och till nya 3 glasfönster, så för mig är 45mm extra isolering max jag kan tänka mig för att inte huset ska se allt för klumpigt ut med insjunkna fönster.

Jag har inte offerten helt klar än, men om vi leker med tanken att tilläggsisoleringen medför en extra kostnad på 50.000
Är det då värt det ? Huset är inte så stort, jag har planer på att sätta in braskamin framöver och luftvärmepump (främst för AC)
Värmekällan är fjärrvärme.

Jag antar att pengamässigt kanske det bara är någon hundralapp eller 2 i månaden jag kan spara på en extra 45mm isolering?
Sen är jag medveten om att klimat/komfort förbättras, det blir väl lite tystare (det är lyhört idag)

Hur ska man tänka?
rent spontant känner jag att jag hellre lägger dom extra slantarna på att bygga mig en altan eller börja renovera källaren.
och att slippa "förfula" huset.

vinden är enligt ritningarna isolerad med 120mm + 50mm byggmatta.

• Vitmålad träfasad på hus från 1974 med färgavflagningar och skador. Rörelse- och slitageindikatorer syns på panelens yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som mitt hus men mitt är totalt ca 190m2. Jag tillägsisolerade med Rockwool västkustskiva 30mm det kostade 22000kr att köpa in inkl avva distanser och plattorväldigt enkelt att sätta upp.
Ja man bör passa på att tillägga isolera om man endå tar ner panelen på ett så gammalt hus

Huset blir tystare och svalare på sommaren också.
Om du ändå ska byta all panel så tycker jag att det förmodligen är värt att tilläggsisolera också! :)

Jag håller på att byta min fasad jist nu. Jag ansåg inte det vara värt att isolera mer då min värmekostnad är låg som den är, monterar däremot ny vindduk och luftningsläkt.

SÅ mitt råd är iaf ett nytt vindskydd och det är inte fel att strunta i extra isolering😉

T TheGame skrev:
Låter som mitt hus men mitt är totalt ca 190m2. Jag tillägsisolerade med Rockwool västkustskiva 30mm det kostade 22000kr att köpa in inkl avva distanser och plattorväldigt enkelt att sätta upp.
Ja man bör passa på att tillägga isolera om man endå tar ner panelen på ett så gammalt hus
Tog du ner panelen eller fäste du västkustskivan direkt på den gamla panelen?
hade du en befintlig luftspalt?

A A.G skrev:
Tog du ner panelen eller fäste du västkustskivan direkt på den gamla panelen?
hade du en befintlig luftspalt?
Jag tog ner panelen och asfaboarden som var under. Det var ingen luftspalt panelen var spikad direkt mot asfaboarden.
Jag satte först vindskydd (är egentligen inget måste) på reglerna över isoleringen i väggen sen satte jag 30mm västkustskiva.
Sen satte jag liggande 22mm spikläkt sen stående lockpanel.
så det blev några cm tjockare än tidigare.

Hur kom det sig att du tog ner den gamla panelen? Hade den kunnat sitta kvar om tjockleken på väggen inte spelade någon roll?

A A.G skrev:
Hur kom det sig att du tog ner den gamla panelen? Hade den kunnat sitta kvar om tjockleken på väggen inte spelade någon roll?
Nej jag hade inte velat ha den gamla panelen kvar oavsett. Gillar inte att bygga in gamla saker man vet aldrig vad som gömmer sig bakom bla.
Sen tror jag att enligt instruktion för västkustskiva var att inte lämna kvar gamla träfasaden även fast det kanske egentligen inte spelar nån roll.

Kul att ni diskuterar.
Har hittat rätt offert iaf så det kommer bli tilläggsisolering och mellanstruken enkelfas falsad liggande panel..

45mm isolering är de räknat på, började fundera på 30mm västkustskiva istället, för att spara in nån cm. Är de likvärdig isoleringsförmåga som vanlig 45mm isolering ?

NHermansson NHermansson skrev:
Kul att ni diskuterar.
Har hittat rätt offert iaf så det kommer bli tilläggsisolering och mellanstruken enkelfas falsad liggande panel..

45mm isolering är de räknat på, började fundera på 30mm västkustskiva istället, för att spara in nån cm. Är de likvärdig isoleringsförmåga som vanlig 45mm isolering ?
Det är bättre isolering än 45 vanlig isolering.
Det är hela grejen med sådana skivor "bättre isolering" i förhållande till tjockleken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.