Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag håller helt med om dom första raderna (läste inte mycket längre :) ) det finns bra saker i lågprissortimentet, men att hitta dom kornen utan att provat och genom en lite längre erfarenhet sålla fram dom är knappast möjligt.

stilofunk skrev:
Nu går du för långt! q(;^;)p
Nej då :) Steamboy har nog något otalt med elektrikerskrået eftersom denne har en gedigen historia av mothugg mot oss elektriker här på forumet...

snaggletooth skrev:
Nej då :) Steamboy har nog något otalt med elektrikerskrået eftersom denne har en gedigen historia av mothugg mot oss elektriker här på forumet...
Sedan när blev det förbjudet med mothugg! :O Att kalla den som har avvikande åsikt för troll ingår i det som vi kallar härskarteknik!

Det är knappast just mothugg som "irriterar" utan dom tvärsäkra påståenden han kommer med utan att på nått sätt visa att kan har någon som helst sakkunskap. Även det är väl ett sätt att utnyttja det du kallar härskarteknik.

O
elmont skrev:
Det är knappast just mothugg som "irriterar" utan dom tvärsäkra påståenden han kommer med utan att på nått sätt visa att kan har någon som helst sakkunskap.
Vilken sakkunskap är det du anser krävs för att hänvisa till enkla och självklara fakta?

1. Allt elmaterial som säljs i detaljhandeln är CE-märkt. Det vill säga att tillverkaren garanterar att vissa grundläggande säkerhets- och funktionskrav uppfylls.

2. Eftersom det är upp till tillverkaren att gå i god för att CE-märkningen är korrekt granskas material fortlöpande av Elsäkerhetsverket. Bristande material dras tillbaks eller stoppas för vidare försäljning.

Vilket av ovanstående är det du inte håller med om?

Steamboy skrev:
granskas material fortlöpande av Elsäkerhetsverket. Bristande material dras tillbaks eller stoppas för vidare försäljning.
All materiel? Det kände jag inte till. Jag trodde att dom jobbade utifrån anmälningar, eller på sin höjd gjorde stickprov.

det har hänt mer än en gång att oseriösa importörer sålt CE märkt matr som senare visat sig INTE hålla "kraven", det är bla. avsaknaden av den vetskapen som bidrar till "irritationen". Det gäller inte bara elmatr. utan är förekommande i många olika branscher. Det "oseriösa" finns inte enbart hos importörer utan även hos vissa tillverkare i fjärran länder.
På punkt två är det bara att hålla med Bo, och där är ännu ett exempel på brist på sakkunskap.

Steamboy skrev:
Vilken sakkunskap är det du anser krävs för att hänvisa till enkla och självklara fakta?

1. Allt elmaterial som säljs i detaljhandeln är CE-märkt. Det vill säga att tillverkaren garanterar att vissa grundläggande säkerhets- och funktionskrav uppfylls.

2. Eftersom det är upp till tillverkaren att gå i god för att CE-märkningen är korrekt granskas material fortlöpande av Elsäkerhetsverket. Bristande material dras tillbaks eller stoppas för vidare försäljning.

Vilket av ovanstående är det du inte håller med om?
Pkt 1: Innebär ofta i dessa fall och säkert många andra också i stort inte ett ringaste dyft.

Pkt 2: Vad verket åstadkommer här är ofta valhänt och högst pliktskyldigt, svårt att få någon reaktion även på mer allvarliga, tydliga tekniska indikationer.

Jag avser inte att, och kommer aldrig, bedöma din sakkunskap i dessa ärenden, men jag tror du är lite väl blåögd och inte har större praktisk insyn i hur detta i många fall fungerar. Däremot har du och andra som i tråden påpekat att den som köper tjänsten rätt att bestämma villkoren för tex material om det är formellt korrekt, exv CE, fabrikantens anvisning osv. Men trots detta skadar det ju inte att till viss del väga in erfarenheter från de som dagligen jobbar med materialet. En fackmässig person kan säkert om man har kontakt före inköp ge råd om även produkter från konsumentbutiker som är helt ok, det är givetvis inte så dåligt som det ibland verkar här, men att sålla ut vad som är bra kräver både tillfällen och tid.

elmont skrev:
det har hänt mer än en gång att oseriösa importörer sålt CE märkt matr som senare visat sig INTE hålla "kraven", det är bla. avsaknaden av den vetskapen som bidrar till "irritationen". Det gäller inte bara elmatr. utan är förekommande i många olika branscher. Det "oseriösa" finns inte enbart hos importörer utan även hos vissa tillverkare i fjärran länder.
På punkt två är det bara att hålla med Bo, och där är ännu ett exempel på brist på sakkunskap.
Jag har mycket svårt att tro att alla elektriker besitter kunskap och förmåga att genomskåda detta och välja bort dessa "ruttna ägg".

I andra trådar har man raljerat över att alla akademiker inte har "alla knivar i lådan", jag tror nog att det är större risk för att lågutbildade hantverkare inte alltid har "alla flaskor i backen".

stilofunk skrev:
Jag har mycket svårt att tro att alla elektriker besitter kunskap och förmåga att genomskåda detta och välja bort dessa "ruttna ägg".
Jag tror att andelen fackmän som kan genomskåda "ruttna ägg" är fler än bland icke fackmän.
Man kan även hamna i situationen att kunden inte blir nöjd och hävdar att en erfaren fackman skulle ha avrått kunden att köpa dessa produkter, är jag osäker på kvalitén hos en produkt som kunden köpt så påpekar jag alltid detta och erbjuder kunden en produkt som jag vet har en bra kvalité, kunden får därefter välja själv och därmed ta sitt ansvar som anläggningsägare och ansvarig.
I andra trådar har man raljerat över att alla akademiker inte har "alla knivar i lådan", jag tror nog att det är större risk för att lågutbildade hantverkare inte alltid har "alla flaskor i backen".
Och detta tillför vad? Är det bara att bråka du är ute efter?

kolvas skrev:
Jag tror att andelen fackmän som kan genomskåda "ruttna ägg" är fler än bland icke fackmän.
Man kan även hamna i situationen att kunden inte blir nöjd och hävdar att en erfaren fackman skulle ha avrått kunden att köpa dessa produkter, är jag osäker på kvalitén hos en produkt som kunden köpt så påpekar jag alltid detta och erbjuder kunden en produkt som jag vet har en bra kvalité, kunden får därefter välja själv och därmed ta sitt ansvar som anläggningsägare och ansvarig.

Och detta tillför vad? Är det bara att bråka du är ute efter?
Och vad tillför ditt inlägg?

Och jag tror inte att det har så stor betydelse vilken utbildning man har när det gäller att "ha sina hästar i stallet".
Det har knappast med det att göra, utan det rätt naturliga fenomenet att har man som yrke att arbeta med en viss typ av matr. kommer man efter en tid att utan större problem kunna skilja agnarna från vetet. I alla fall betydligt större möjligheter än dom som bara läst på ett "papper" om en produkt.
Nu har jag lite svårt att förstå relevansen i det här inlägget, jag påpekar endast att det var två sakfel av två möjliga i inlägget.
Dessutom tycker jag att hela ämnet spårar ur och kommer inte att medverka denna tråd fortsättningsvis, och jag tror att mina åsikter har i alla fall skymtat fram.

Problemet är om de som ska besitta den praktiska erfarenheten av olika produkter tävlar om poäng från vissa leverantörer för att vinna tävlingar och presentkort. Hur stor är då sannolikheten för att de skaffar erfarenhet från dessa undermåliga produkter?

Jag håller givetvis med om att man i de flesta fall får den man betalar för och skulle aldrig själv installera med skräp som Rutab eller GDS. Men jag tror inte att den kvalitetsskillnaden har så stor korrelation med säkerhetsaspekter. Paralleller kan dras med biltillverkare som Renault som har höga poäng i Euro NCAP och således är säkra men ändå har skräpstatus.

Jag vill bara kommentera det du skriver om poäng, jag har ALDRIG sett/hört att man kan få poäng från någon leverantör. Och syftar du på el_richard och hans tidigare inlägg, läs hans inlägg #28

elmont skrev:
OCH att en produkt klarar MINIMINIVÅN betyder inte att den är bra utan kanske att den precis klarar "gränsen".
Och vilket skulle vara mitt motiv till att sälja kvalitets apparater i stället för tex. Dinline när jag skulle göra en förtjänst som är många gånger högre med Dinline???
När det är personsäkerhet som ska värnas förstår jag inte att mininivån inte är så högt ställt så att komponenten är bra om den klarar. Var kan man läsa mer om detta? Blir nästan förbannad... är ju ingen poäng med krav om ett klarat krav inte innebär att man kan känna sig säker som brukare av elsystemet :@.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.