- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Att folk väljer tapeter, soffor mm efter utseende har jag inga problem med men när dom väljer en sak tex en elcentral för hur den ser ut och skiter i funktionen, så är det inte svårt att "idiot förklara" kunden. Centraler har en funktion och det handlar om säkerhet, utan den aspekten kan man köra utan centraler.
Kvalificerat skitsnack! Alla centraler som säljs är tillräckligt säkra och fyller den funktion de skall. Vi har lagar, regler och granskning som garanterar sådant. Osäkra eller felaktiga produkter får försäljningsförbud av elsäkerhetsverket. Att du som elektriker sen tycker att det är jobbigt att koppla i dem hör inte hit. Du får lära dig att acceptera att allt som syns i en bostad är föremål för estetiska värderingar. Att idiotförklara folk som bryr sig om hur deras hem ser ut är att idiotförklara sig själv. I och med det allt större intresset för heminredning och design kommmer det knappast bli lättare för dig heller. Till och med tillverkarna av elmaterial har börjat inse detta och tar fram allt snyggare och allt mer varierade produktportföljer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 375 inlägg
Om du vill ha prisvärda kvalitetsgrejor så är min erfarenhet att du får mest för pengarna med garoprylar. Inte i samma klass som Hager eller kanske schneider men justa grejor. Betydligt bättre än "rutab"...
Att allt elmtrl som säljs idag skulle vara säkert är kvalificerat skitsnack
Det är snarare tvärtom att marknaden numera översvämmas av billigt skit som säljs på alla byggvaruhus, jula o.s.v. som riktar in sig på hempulare som inte riktigt har koll på det här med riktig kvalité.
Allvetare
· Östergötland
· 4 375 inlägg
En tjänst som mycket väl kan innebära fler timmar om kunden själv ska stå för materialet.jbr skrev:
T.ex. Hager har bra produkter som går mycket snabbt och lätt att montera, så ev. merkostnad för materialet kan täckas upp av färre timmar (och en glad elektriker).
Dock så tycker jag att en elektriker inte ska ha några problem att montera kundinköpt material av godtagbar kvalité t.ex. ABB, Garo, Schneider-Electric e.d.
Kundinköpt material av tveksam kvalité t.ex. Gelia och rutab har jag när jag var elektriker monterat alldeles för många gånger. Uttagen spricker så fort de får se en doskniv/tång, tveksamma anslutningar på dvärbrytare o.s.v. Vanligtvis resulterade detta ofta i mer arbetstid (för att se till att allting verkligen var juste) som kunden naturligtvis hade åsikter om.
Äh. Väx upp! Allt material som säljs i sverige är tillräckligt säkert. Det är den enda nivån som räknas. Så fort något visar sig vara farligt beläggs det med försäljningsförbud och då försvinner det. Nu i det här fallet pratades det dessutom om Rutab, Malmbergs och liknande. De får nog oavsett vad elektrikerskrået här på ByggaHus tycker räknas som väl etablerade och helt acceptabla märken.snaggletooth skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 375 inlägg
Får jag fråga vilken bakgrund och erfarenhet du har som gör att du kan påstå att allt elmaterial som säljs i sverige är tillräckligt säkert?Steamboy skrev:
Rutab som nämns flitigt här ovan fick hade nyligen en produkt som blev belaggd med försäljningsförbud:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...ngsforbud/Ledare-kan-lossna-fran-skruvklamma/
Gelia, ett annat lågprismärke har även förekommit där:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...ingsforbud/Skarvsladdstall-klarar-inte-kylan/
Detta är inte min definition av tillräckligt säkert.
Att så pass allvarliga fel på dessa produkter "slunkit" kvalitetskontrollen gör att jag inte direkt litar på övrigt material från dem...
Till att börja med vill jag säga att jag är inte elektriker.
Jag tycker defintivt att det är skillnad på kvalite i min förra verkstad använde jag malbergsgrejor till ljuset och inom ett år fick jag byta ut impulsknappar impulsrelä och kontaktor det kan ju nästan inte va en slump när tre olika artiklar går sönder på ett år.(det var en elfirma som installerade)
Samtidigt är det väl el o vvs branchen som genom att ta hutlöst betalt för matrealet bäddat för att det går och sälja billigt skräp.
Men det finns ju nu gott om firmor på internet som säljer kvalite till ett vettigt pris tex http://www.billigtel.se/produkter/1370/2355/hager-kapsling-gd213s-2-radig så om man vet vad man ska ha så går det att få bra grejor till vad jag tycker är vettiga priser .
Jag tycker defintivt att det är skillnad på kvalite i min förra verkstad använde jag malbergsgrejor till ljuset och inom ett år fick jag byta ut impulsknappar impulsrelä och kontaktor det kan ju nästan inte va en slump när tre olika artiklar går sönder på ett år.(det var en elfirma som installerade)
Samtidigt är det väl el o vvs branchen som genom att ta hutlöst betalt för matrealet bäddat för att det går och sälja billigt skräp.
Men det finns ju nu gott om firmor på internet som säljer kvalite till ett vettigt pris tex http://www.billigtel.se/produkter/1370/2355/hager-kapsling-gd213s-2-radig så om man vet vad man ska ha så går det att få bra grejor till vad jag tycker är vettiga priser .
Selektiv persception i all ära men citera gärna hela min inlägg istället för att vinkla dem genom att bara citera halva. Den del du citerar är tämligen meningslös utan den andra del som säger att vi har ett fungerande kontrollsystem som stoppar farliga produkter. Att du sen listar några exempel där systemet fungerat är ju knappast ett argument emot utan snarare en direkt bekräftelse på det jag säger. Sen är det även så både Hager och Schneider-Electronics har fått försäljningsförbud på sina produkter.
Allvetare
· Östergötland
· 4 375 inlägg
Det begränsade citatet var mest för att inte spamma tråden med en massa upprepningar. Det var inte min avsikt att ta något ur sitt sammanhang. Ditt fulständiga inlägg syns ju direkt ovanför.Steamboy skrev:
Absolut förekommer även andra, i mina ögon seriösare, företag. Dock är det där vanligare att de förekommer elsäkerhetsverket, t.ex:Steamboy skrev:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...vagguttag-fran-Schneider-Electric-Sverige-AB/
En sökning på elsäkerhetsverkets sida över produkter som fått försäljningsförbud genererar inga träffar på vare sig ABB, Hager, garo eller schneider-electric...
Det jag vill få fram är; Att man som elektriker vill montera något som man känner till och kan göra en installation som man kan stå för.
Jag blev en gång ombedd att montera en mindre elc. från biltema. Av nio dvärgbrytare var det fem som inte sprack när man drog åt skruven till hissklämman. De andra kastade jag då hissklämman inte gick att dra åt tillräckligt med sprucken plast. På de övriga satt ju ledarna iofs fast på när jag drog lite med tången, men det kändes helt enkelt inte bra. Tänk om något spruckit ändå inuti? Hur bra elektrisk kontakt blev det egentligen?
Det hela slutade med att samtliga biltemabrytare kastades och jag/firman bjöd på nio stycken ABB brytare jag hade i bilen. Man lämnar inte en installation man inte känner är säker.
Med detta vill jag ha sagt att jag förstår elektriker som inte vill installera en del fabrikat. Man vill kunna stå för det arbeta man utfört. Hur kul är det att stå där med kunden i andra änden av telefonen som säger att huset brunnit ner. En ledare har fått för dålig kontakt, gnistbildning har uppstått och kunden skyllder på ditt arbete när det egentligen är en undermålig produkt som är orsaken.
Steamboy, att du påstår att påstående skulle vara skitsnack är inget annat än ett klart bevis på din brist på sakkunskap.
Allt elmatr. som säljs ska vara av en viss kvalitet, så är INTE fallet. det har vid ett flertal tillfällen uppdagats brister som gett till resultat att undermåliga prylar dragits tillbaka från marknaden. Dom "apparater" som slutat säljas har ALLA varit produkter ur lågprissegmentet, kan det ev finnas nått samband. OCH att en produkt klarar MINIMINIVÅN betyder inte att den är bra utan kanske att den precis klarar "gränsen".
Och vilket skulle vara mitt motiv till att sälja kvalitets apparater i stället för tex. Dinline när jag skulle göra en förtjänst som är många gånger högre med Dinline???
Allt elmatr. som säljs ska vara av en viss kvalitet, så är INTE fallet. det har vid ett flertal tillfällen uppdagats brister som gett till resultat att undermåliga prylar dragits tillbaka från marknaden. Dom "apparater" som slutat säljas har ALLA varit produkter ur lågprissegmentet, kan det ev finnas nått samband. OCH att en produkt klarar MINIMINIVÅN betyder inte att den är bra utan kanske att den precis klarar "gränsen".
Och vilket skulle vara mitt motiv till att sälja kvalitets apparater i stället för tex. Dinline när jag skulle göra en förtjänst som är många gånger högre med Dinline???
Att diskutera med ett troll är som vanligt helt meningslöst q(;^Steamboy skrev:Äh. Väx upp! Allt material som säljs i sverige är tillräckligt säkert. Det är den enda nivån som räknas. Så fort något visar sig vara farligt beläggs det med försäljningsförbud och då försvinner det. Nu i det här fallet pratades det dessutom om Rutab, Malmbergs och liknande. De får nog oavsett vad elektrikerskrået här på ByggaHus tycker räknas som väl etablerade och helt acceptabla märken.
Är det inte för övrigt som i alla branscher att man måste ha en del kännedom för att veta vilka relativt billiga prylar som är okej medan man nästan alltid får okej grejer av de dyrare fabrikaten?
Så var det i hemelektronikbranschen på den tiden jag var insyltad där, i slutet på 80-talet så var t.ex. Goldstar (LG idag) helt okej om än inte lika bra som de japanska märkena, medan Samsung (åxå från Korea) var klart sämre. Det kunde dock vara olika saker som skiljde när det gällde kvalité. På en TV var det sämre bild men troligen samma hållbarhet på Samsung jämfört med Goldstar, medan på en VHS-video så var det mer strul med garantireparationer på Samsung än Goldstar.
Jag minns också att när TV4 var nytt och krävde ändringar på befintliga antenninstallationer så kunde man lätt meka med en Fuba-antenn som suttit uppe i 25 år medan en lågbudgetantenn som suttit två år fungerade kanske elektriskt som den skulle men man fick använda polygrip för att bryta av skruvarna som fastsättningsmuttrarna rostat fast på, och klippa kabeln för allt i anslutningsdosan var en enda rostklump. Fuba-antennerna kostade väl kanske 50% mer än noname, men båda gav lika bra bild och även den billiga fungerade under ett antal år, så det var väl en smaksak om det skulle hålla 10 eller 50 år och om det skulle gå att meka med grejerna senare eller inte.
(Jag undrar för övrigt hur många som tjänade gott om pengar på att sälja nya antenner när de befintliga ofta - men inte alltid - kunde modifieras för att klara TV4, det var bara fråga om att klippa av UHF-spröten lagom många procent av sin längd så gick antennen högre i frekvens, men tappade någon dB signalstyrka över hela bandet. Man kunde prova det, om det gick så var allt frid och fröjd, om det inte gick så hade man bara förlorat arbetet.)
Vad gäller lågbudet-VVS-grejer så antar jag att det även där är så att man bör ha kännedom. Jag chansade på att köpa lågbudget++-engreppsblandare på Bauhaus för 79:- (!!!). Den funkar i stort sett som den ska, men den läcker pyttelite direkt ur kranhuset och kombinerat med metallhaltigt vatten så har jag numera en inte så vacker fet grön avlagringsrand på handfatet. Eftersom handfatet är ful-gult för att matcha de 70-talsbruna plastväggarna i badrummet i stugan må det vara hänt, men jag lär nog köpa en märkesblandare nästa gång. Däremot har Biltemas rörkopplingar och ballofixkopior funkat helt perfekt. Det går ju inte gärna att göra så många fel på en sån grej som inte visar sig direkt vid installation.
Jag förvånas för övrigt inte att den där toppskruven (eller vad det kallades) som länkades till dök upp som usel produkt. Jag har själv råkat ut för något så idiotiskt som buntband som torkar och blir spröda, och fått höra av återförsäljaren att man ska vattna dem (!!!) när de lagras. Goddag yxskaft...
Så var det i hemelektronikbranschen på den tiden jag var insyltad där, i slutet på 80-talet så var t.ex. Goldstar (LG idag) helt okej om än inte lika bra som de japanska märkena, medan Samsung (åxå från Korea) var klart sämre. Det kunde dock vara olika saker som skiljde när det gällde kvalité. På en TV var det sämre bild men troligen samma hållbarhet på Samsung jämfört med Goldstar, medan på en VHS-video så var det mer strul med garantireparationer på Samsung än Goldstar.
Jag minns också att när TV4 var nytt och krävde ändringar på befintliga antenninstallationer så kunde man lätt meka med en Fuba-antenn som suttit uppe i 25 år medan en lågbudgetantenn som suttit två år fungerade kanske elektriskt som den skulle men man fick använda polygrip för att bryta av skruvarna som fastsättningsmuttrarna rostat fast på, och klippa kabeln för allt i anslutningsdosan var en enda rostklump. Fuba-antennerna kostade väl kanske 50% mer än noname, men båda gav lika bra bild och även den billiga fungerade under ett antal år, så det var väl en smaksak om det skulle hålla 10 eller 50 år och om det skulle gå att meka med grejerna senare eller inte.
(Jag undrar för övrigt hur många som tjänade gott om pengar på att sälja nya antenner när de befintliga ofta - men inte alltid - kunde modifieras för att klara TV4, det var bara fråga om att klippa av UHF-spröten lagom många procent av sin längd så gick antennen högre i frekvens, men tappade någon dB signalstyrka över hela bandet. Man kunde prova det, om det gick så var allt frid och fröjd, om det inte gick så hade man bara förlorat arbetet.)
Vad gäller lågbudet-VVS-grejer så antar jag att det även där är så att man bör ha kännedom. Jag chansade på att köpa lågbudget++-engreppsblandare på Bauhaus för 79:- (!!!). Den funkar i stort sett som den ska, men den läcker pyttelite direkt ur kranhuset och kombinerat med metallhaltigt vatten så har jag numera en inte så vacker fet grön avlagringsrand på handfatet. Eftersom handfatet är ful-gult för att matcha de 70-talsbruna plastväggarna i badrummet i stugan må det vara hänt, men jag lär nog köpa en märkesblandare nästa gång. Däremot har Biltemas rörkopplingar och ballofixkopior funkat helt perfekt. Det går ju inte gärna att göra så många fel på en sån grej som inte visar sig direkt vid installation.
Jag förvånas för övrigt inte att den där toppskruven (eller vad det kallades) som länkades till dök upp som usel produkt. Jag har själv råkat ut för något så idiotiskt som buntband som torkar och blir spröda, och fått höra av återförsäljaren att man ska vattna dem (!!!) när de lagras. Goddag yxskaft...
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer