- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skillnaden ligger tex. i "apparaternas inre", plastbitarna i dom dyrare tenderar att hålla lite bättre, och jag har aldrig behövt byta en apparat av "högsta" kvalitet men däremot div. apparater av lågprissortimentet. Ska jag hålla garanti på ett jobb använder jag aldrig det "billiga" även om jag skulle kunna sälja det till samma pris som "fina märket". Det kostar mig för mycket att åka och göra garantijobb. Kommer däremot en kund med "billiga" fabrikatet och vill att jag ska montera så inte mig emot, det blir ju aldrig mitt problem om det går sönder. Däremot kanske jag kan få några timmars servicearbete så småningom.
Vore dom "billiga" lika bra skulle man naturligtvis alltid använd dom, inte minst vid anbudsjobb.
Vore dom "billiga" lika bra skulle man naturligtvis alltid använd dom, inte minst vid anbudsjobb.
Så vad är det med er här egentligen? Får ni kickbacks från Hager? Levereras centralen med två linor kokain av lättklädd personal med order att lyda er minsta vink eller vad?
[/QUOTE]
Hehe, brukar väl vara så att bara det värsta duger. Har själv en massa topofthrline svindyra verktyg som använts 3-4 veckor i samband m renovering. Kan va bra å ha om man skulle starta firma har jag resonerat för att övertyga mig själv(och äkta hälften)
Hehe, brukar väl vara så att bara det värsta duger. Har själv en massa topofthrline svindyra verktyg som använts 3-4 veckor i samband m renovering. Kan va bra å ha om man skulle starta firma har jag resonerat för att övertyga mig själv(och äkta hälften)
Jo, men det där är ju huvudet på spiken.elmont skrev:...Kommer däremot en kund med "billiga" fabrikatet och vill att jag ska montera så inte mig emot, det blir ju aldrig mitt problem om det går sönder. Däremot kanske jag kan få några timmars servicearbete så småningom.
Det är ju ett sunt resonemang tycker jag, prylarna omfattas ju av en garanti och kunden väljer ju vilket förhållande man vill ha mellan pris och kvalité.
Självklart är ju yrkesmannen den som har erfarenhet och kan komma med relevanta råd vad gäller val av prylar men det är ju kunden som betalar och väljer.
Det jag tycker är märkligt är de ofta återkommande råden att saker och ting ska vara på ett visst sätt och att det ska vara vissa typer av materiel och artiklar...utifrån perspektivet att "elektrikern blir glad" eller "elektrikern vill ha det så"...
Givetvis ska det vara godkända produkter, möta krav på dimensionering etc. men det blir smått absurt när elektrikern bestämmer vilken tillverkares produkter som ska användas baserat på vad han/hon tycker är "bäst" att jobba med.
Det handlar INTE om vad som är bäst att jobba med utan vad som totalt blir BÅDE mest ekonomiskt och bäst/säkrast. Köper man "billigt" så får man med största säkerhet byta ut några "apparater" efter nått år, det kostar MER än vad prisskillnaden på "dyrt" och "billigt" är.
Det är därför jag är tveksam till "billigt" matr. dessutom äts en stor del av det billigare priset upp av att det alltid? tar flera ggr så lång tid att montera det "billiga".
Varför skulle jag som företagare köpa och montera tex en central från Hager på ett anbudsjobb om jag för en tusenlapp billigare kan köpa en Dinline. Jag får ju exakt lika mycket av kunden oavsett fabrikat på centralen. Det gäller inte bara centraler utan alla olika "apparater".
Använder jag bra grejer så går jobbet snabbt och håller en livstid.
Ska en lekman däremot göra jobbet spelar valet av matr. inte så stor roll, för det tar lång tid och är besvärligt oavsett fabrikat.
Det är därför jag är tveksam till "billigt" matr. dessutom äts en stor del av det billigare priset upp av att det alltid? tar flera ggr så lång tid att montera det "billiga".
Varför skulle jag som företagare köpa och montera tex en central från Hager på ett anbudsjobb om jag för en tusenlapp billigare kan köpa en Dinline. Jag får ju exakt lika mycket av kunden oavsett fabrikat på centralen. Det gäller inte bara centraler utan alla olika "apparater".
Ska en lekman däremot göra jobbet spelar valet av matr. inte så stor roll, för det tar lång tid och är besvärligt oavsett fabrikat.
hmmm, de enda grejor jag fått byta pga fel är Garo & Rutab och då har jag använt eller blivit tilldelad de flesta märken som finns på marknaden, så länge nollan sitter på rätt sida på JFB så tycker jag det mesta fungerar, dock är Hager Quickconnect underbara att jobba med men när väl sakerna är på plats så fungerar även de andra märkena.
elmont skrev:Det handlar INTE om vad som är bäst att jobba med utan vad som totalt blir BÅDE mest ekonomiskt och bäst/säkrast. Köper man "billigt" så får man med största säkerhet byta ut några "apparater" efter nått år, det kostar MER än vad prisskillnaden på "dyrt" och "billigt" är.
Hmm...läs mitt inlägg igen.
Jag håller alltså med dig i vad du skrev tidigare... Min poäng var ju att kunden väljer prylar, inte den som levererar arbetstiden. I de fallen tar ju kunden också ev. risker med budgeltalternativen vilket också är helt rimligt.
När det gäller t.ex. anbud på en installation med både materiel och arbete förstår jag att man som företagare givetvis syr ihop ett vettigt paket som ger en bra totallösning med hänsyn taget till arbetstid, ev. garantier etc. Självklart kan man som leverantör välja produkter helt enligt egna önskemål, kunden kan ju välja att acceptera eller inte acceptera anbudet.
Men att det ska vara vissa märken eller modeller på prylar för att elektikern ska vara "glad" eller "nöjd" har jag svårt att köpa när kunden betalar för arbetstiden. Jag tycker det är ganska ofta som den typen av resonemang smyger sig in när det gäller just elinstallationer, så även i den här tråden...
Jo, det ligger nåt i det, jag resonerar att vi kör firma GAFB (Gör Allt För Pengar), jag har vid flertalet tillfällen skruvat upp hyllor & annat år kunder, dom har blvit upplysta om att det kostar men dom ser ofta att det är någon med rätt grejor/verktyg så då är det värt det d^_^bjbr skrev:Hmm...läs mitt inlägg igen.
Jag håller alltså med dig i vad du skrev tidigare... Min poäng var ju att kunden väljer prylar, inte den som levererar arbetstiden. I de fallen tar ju kunden också ev. risker med budgeltalternativen vilket också är helt rimligt.
När det gäller t.ex. anbud på en installation med både materiel och arbete förstår jag att man som företagare givetvis syr ihop ett vettigt paket som ger en bra totallösning med hänsyn taget till arbetstid, ev. garantier etc. Självklart kan man som leverantör välja produkter helt enligt egna önskemål, kunden kan ju välja att acceptera eller inte acceptera anbudet.
Men att det ska vara vissa märken eller modeller på prylar för att elektikern ska vara "glad" eller "nöjd" har jag svårt att köpa när kunden betalar för arbetstiden. Jag tycker det är ganska ofta som den typen av resonemang smyger sig in när det gäller just elinstallationer, så även i den här tråden...![]()
Hager är det enda vi monterar. Andra märken rör vi inte.
Hager finns på alla grossister, smidiga lösningar, bra kvalitie och pris.
Om man som hus/lägenhets ägare snålar på elcentralen är man "dumm i huvudet" det i princip viktigaste i en elanläggning. Småpengar i sammanhanget, jämför det med ett resturangbesök, dyr tröja, semester resa.
En Hager central har man i 30 år....
Alla elektriker registrerar sina hager inköp varje år, sedan är det utlottning vid jul. En kollega vann 35.000 kr förra året. Jag fick presentkort på ICA på 500 kr, så det är ju klart man kör på Hager.

Om man som hus/lägenhets ägare snålar på elcentralen är man "dumm i huvudet" det i princip viktigaste i en elanläggning. Småpengar i sammanhanget, jämför det med ett resturangbesök, dyr tröja, semester resa.
Alla elektriker registrerar sina hager inköp varje år, sedan är det utlottning vid jul. En kollega vann 35.000 kr förra året. Jag fick presentkort på ICA på 500 kr, så det är ju klart man kör på Hager.
Redigerat:
Är den utlottningen allmänt känd för jag har inte hört talas om den innan...el_richard skrev:Hager är det enda vi monterar. Andra märken rör vi inte.
Alla elektriker registrerar sina hager inköp varje år, sedan är det utlottning vid jul. En kollega vann 35.000 kr förra året. Jag fick presentkort på ICA på 500 kr, så det är ju klart man gör på Hager.
![]()
Bara via elgrossister och firmor med behörighet. dvs inga hempulare. har funkat i ca 10 år
skoja bara... fredags humor.. sorry.
inge kickback från hager
inge kickback från hager
Just det där har väldigt många elektriker fruktansvärt svårt att förstå. Precis som alla andra hantverkare är de "tjänstefolk". Det vill säga att att de skall erhålla den tjänst som kunden efterfrågar. Om branschen var konkurrensutsatt på samma sätt som resten av tjänstemarknaden skulle många elektriker få lära sig lite mer ödmjukhet gentemot sina kunder.jbr skrev:
När jag bytte en elcentral förra gången fick vi slåss en hel del för att få välja central själva. Bara tanken på att jag inte rakt av accepterade vad-de-nu-ville-montera utan att ställa besvärliga frågor som; Hur ser den ut? Vad har ni för andra alternativ? Gjorde att vi blev idiotförklarade. Och att vi faktiskt ville svänga förbi deras grossist och titta på olika centraler betraktades som ren galenskap. Varför trodde vi att vi hade någon talan när det gällde att betala något som vi kommer behöva stirra på varje dag och som vi vill skall passa i vår i övrigt noggrant utvalda och handplockade inredning?
Även elektriker måste inse att allt synligt elmaterial i en bostad är ett estetiskt val. Precis som ingen vill renovera ett badrum utan att själv få välja toalett, handfatt och badrumskåp, lampor och spegel så är det ingen som vill renovera någon annan del i sin bostad utan att få påverka elmaterialets utseende.
Fast ibland kunde man nästan önska att folk inte fick välja sin badrumsinredning själva, iaf när man ser alla dessa kombinerade handfat med underskåp av spånskiva som blir sunkig på nolltid och inte går att tas bort eftersom spånskivorna bär upp handfatet q(;^
pq(;^
p